Linkblog

Daily Shark magazin

Vélemények, gyakran olyanról is, amihez nem értek. Leírom azokat a dolgokat, melyeket érdekesnek vagy éppen bosszantónak találok.
A blog utólag moderált, azaz:
Ellenvélemény, kritika: oké.
Személyeskedés, trollkodás, rasszizmus: kitiltva.
Vissza a címlapra->

Utolsó kommentek

Címkék

Repülés és biztonság?

2007.12.08. 23:54 :: Daily Shark

Ezúttal a repülésbiztonság felett morfondírozok, főleg ami a reptereken történő biztonsági ellenőrzést és a repülőn elszajkózott biztonsági rendszabályokat illeti.

Nem igazán hiszem, hogy a reptéri ellenőrzések valóban hatékonyak, gyakran látni, amint az azt végző alkalmazottak viccelődnek egymással, közben pedig nem arra figyelnek, amit ellenőrizniük kéne.

Ahány reptér, annyi szokás, sőt, ahány út, annyi szokás, előfordult, hogy ugyanazon a járaton, ugyanazon a reptéren másodszor utazva teljesen másképp zajlott le az ellenőrzés. Lehet, hogy ez is a nagyobb biztonságot szolgálja, ne legyen kiszámítható? :)

Ez a folyékony anyagok korlátozott felvitelét szolgáló szabály szerintem csak egyvalamire jó: a duty free üzletek italkészletének és a reptéri büfék gusztustalanul drága italainak fogyását segíti elő.

Aztán maga az ellenőrzés. Hol kivetetik a notebookot a táskából, hol nem, akad, ahol levettetik a cipőt is, máshol nem (legutóbb Ferihegyen is csinálták, pedig előzőleg nem). Kiegészítés utólag: sőt, az is előfordult, hogy a notebookot be is kapcsoltatták velem, vajon tényleg működik-e. Gyakran viszem magammal a kis „útigitáromat” gyakorolni, volt, ahol nem foglalkoztak vele, de pl. Frankfurtban és Párizsban egyszer kiemeltek vele a sorból, kicsomagoltatták velem, és egy hosszú csipeszbe befogott tamponnal végigtaperolták, majd a tampont bedugták egy nagy analitikai berendezésbe, gondolom, robbanóanyag-molekulákat kerestek rajta.

Volt olyan, ahol a kis körömvágót is el akarták venni (konkrétan Nigériában), mire megkértem a droidot, hogy ha ennyire veszélyesnek látja, próbáljon meg bárhogy megsebezni vele, de nem vállalta, erre mutattam neki magamon, hogy hiába próbálom, az égvilágon semmi sérülést nem tudok vele okozni. Ez egy kicsit talán gondolkodóba ejtette, és csak a körömreszelő részét törte le róla... :)

Apropó, ami még érdekes, az a felvihető kézipoggyászok száma. Ez is totális káosz. Volt, hogy egy több átszállásos utazáson már hazafelé jöttem, mikor az utolsó előtti átszállásnál nem akarták felengedni az egyik csomagomat, mondván, túl sok. (Volt nálam egy normál méretű notebooktáska, egy kis hátizsák, tényleg pici, meg a minigitár. Tömegre és térfogatra bőven a megengedett alatt volt, csak darabra nem.) Hiába érveltem azzal, hogy már oda kettő és vissza egy átszállással ugyanezt a csomagot hoztam, nagyon keménykedtek, hogy márpedig nem vihetem fel, mondtam, hogy márpedig ha eddig elhoztam, most is felviszem, erre némi huzavona utána azt mondták, saját felelősségemre megtehetem, de ha a gépen az utaskísérők nem engedik, ők szóltak. Persze semmi gond nem lett belőle. Ezzel kapcsolatban még az az érdekes, hogy sose a modern és fejlett országokban keménykedtek, hanem Ukrajnában, Egyiptomban és Indonéziában. Ugyanakkor ha valaki a 2 jókora kézipoggyásza mellé még 3 duty frees szatyrot cipel, azzal nem csináltak semmit.


A másik hülyeség szerintem a rádiósugárzásos dolog a gépen. Egyrészt elenyésző azok száma, aki a repülőn távirányítós autót vagy walki-talkie-t akarnának használni, ellenben a legtöbb notebook már fel van szerelve Wi-fi és BT eszközzel, ami akár automatikusan el is indulhat bekapcsoláskor, ezekre sose térnek ki a repülésbiztonsági prezentációk. És hát a nagy mumus, a mobiltelefon. Nemrég alkalmam nyílt beszélgetni a Swiss egyik pilótájával barátilag, és megkérdeztem erről, azt mondta, szerinte semmi baj nem lehet, ha működő mobil van a fedélzeten. Mellesleg ez szinte mindig meg is történik, elsősorban az orosz és kínai utasok legtöbbször látványosan ignorálják a felszólítást.

Igaz, én is a mobilomról hallgatok egész úton zenét, de SE Walkman mobil lévén van dedikált kifejezetten repülős üzemmódja, mikor a mobiltelefonálással kapcsolatos része inaktív. Persze ezt az utaskísérők aligha tudják vagy értik meg, így nem nagyon szoktam mutogatni, hogy használom.

Múltkor azon gondolkodtam el, mikor Bangkokba utaztam, és a szummó világbajnokságra a gépen utazott a magyar és a bolgár szummó csapat, akik minimum 2-2,5 átlagembert tettek ki tömegre és térfogatra, vajon a pilóták hogyan értesülnek erről, van valami előzetes kontroll? Mert ugye az üzemanyagmennyiséget mindenképpen befolyásolja, hogy 20-25 olyan ember szállt fel, akik kitesznek 50-et.
Olvastam egy olyan esetről, ahol egy (talán szabadságos) amerika tengerészgyalogos különleges alakulatot szállító chartergép pilótája nem vette figyelembe, hogy a drabális utasok az átlagosan figyelembe vett utastömegnél minimum másfélszer többet nyomnak, az átlagossal számolt, így el is fogyott az üzemanyag, mielőtt elérték volna az úticélt, le is zuhantak...

5 komment

Címkék: mobil biztonság gitár utazás repülő technika reptér morfondír

A bejegyzés trackback címe:

https://dailyshark.blog.hu/api/trackback/id/tr54257437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TGV 2007.12.09. 14:27:48

eloszor is a szumo egy m.

az ominozus koveramerikais sztori utan felemeltek az uzemanyagkvotat (es ezt meg is fizettetik veled), hiaba, a fejlett vilag hizik el, mint a diszno.

a jelenlegi szabalyozas szrint SEMMILYEN elektronikus eszkozt nem lehet bekapcsolni az utazomagassag elereseig (persze ez engem nem szokott megakadalyozni a digitalis fenykepezogep hasznalataban).

nekem a dijeridoonal nem elegedtek meg azzal, hogy atneztek rajta, hanem ragaszkodtak ahhoz, hogy atkuldjem a rontgenen...:D, az izraeliekkel meg kellett kuzdenem, hogy a 3200 ASA-s filmjeimet ne rontgenezzek meg. A szamitogepet meg mar standbyban utaztaom, annyiszor kellett mar bekapcsolgatnom repteren.

szerintem nagyon sokat alapoznak az emberismeretre, lehet, hogy neked ugy tunik, hogy nem figyelnek oda, de azert igen... egyszer Ferihegyen kiszurtak a svajci bicskamat a hatizsakom legaljan, annyira melyen, hogy nekik kellett megmondani, hogy melyik zseb aljan keressem (hulye voltam es elfelejtettem feladni), akkor meg tudtam oket gyozni, hogy artalmatlan vagyok meg kessel egyutt is es nem vettek el tolem. Ugyanakkor a parizsi repteren egy tompa 7-es furofejet koboztak el tolem (vicces jelenet volt).
valoban a kiszamithatatlansag evolucios elony :)
nyugodj meg, nemsokara pucerra kell vetkozni, aztan CTI, MRI es aztan mindenki egyenpizsiben utazhat :)

a felviheto kezipoggyaszok megitelese pedig legitarsasag fuggo (minel dragabb a jegy, annal nagyvonalubbak).

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2007.12.09. 14:50:48

Kösz a helyesbítést, mindjárt kijavítom.

Én egyszer egy üres CZ75 tárat felejtettem a táskában (sportlövő voltam, és egy edzés után kimaradt a cucc dobozából, és gyorsan a táskába csúsztattam, le is csúszott a legaljára, aztán hónapokig nem használtam, teljesen elfeldkeztem róla, hogy benne van), persze röntgen kiszúrta, félreállítottak (ketten), hívták a rendőrt. Szerencsére elhitték, hogy miképp történt, csak az volt a gond, mi legyen vele, mert el kell kobozniuk, mondtam, csak vigyék, legyenek vele boldogok.
SZerencsém volt, végül semmi gond nem származott belőle, csak egy tárral kevesebb maradt. :)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2007.12.09. 15:18:36

Jut eszembe: mit fotóztál te 3200 ASA-val?

TGV 2007.12.09. 15:30:07

allvany es vakuellenes vagyok es ejszaka akartam fotozni, foleg, hogy tel volt, ugyhogy az volt az uralkodo napszak. egyebkent egylabu allvanyt vittem magammal akkor (amit persze nem hasznaltam), mindenhol problemaztak a biztonsagiak miatta. De inkabb a 400-as diaimat lodoztem akkor el.

egy megjegyzes: tehetnel egy, a blogod cimlajara mutato gombot valahova, kenyelmesebb lenne az elet.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2007.12.09. 15:37:38

Jogos. Bevallom, próbáltam, hogy a címlapra kattintva az jöjjön be, de még zöldfülü vagyok ebben.
süti beállítások módosítása