Linkblog

Daily Shark magazin

Vélemények, gyakran olyanról is, amihez nem értek. Leírom azokat a dolgokat, melyeket érdekesnek vagy éppen bosszantónak találok.
A blog utólag moderált, azaz:
Ellenvélemény, kritika: oké.
Személyeskedés, trollkodás, rasszizmus: kitiltva.
Vissza a címlapra->

Utolsó kommentek

Címkék

Igazolja magát!

2008.12.10. 13:36 :: Daily Shark

Tegnap éjféltájt a XII. kerületi munkahelyemről ballagtam hazafelé az újonnan bérelt lakásba, ahová nemrég költöztem át. Kellemesen fagyos idő volt, a Szent János kórháztól mentem fölfelé a Határőr úton csendesen elmélkedve: az élet, a világmindenség, meg minden, tudjátok.... Mivel az utca jobb oldalán nem volt járda, de az ívnek ez volt a belső fele, nem mentem át a túloldali járdára, mert minek, forgalom egyáltalán nem volt. Egyszer csak autót hallottam mögöttem, majd egy rendőrségi Octavia lassított le mellém érve, félrehúzódtam kicsit és mentem tovább. De hallom ám, hogy megáll, nyílik az ajtó majd felcsattan egy hang.

„Jó estét, személyi igazolványt legyen szíves!”

Mi a fenét akar ez tőlem? Nyugodtan bandukolok az úton, nem vagyok szakadt, nem vagyok részeg, semmi olyat nem csináltam, ami bármilyen gyanúra adhatna okot, azon kívül, hogy éjfélkor az utcán gyalogoltam.

Viszonoztam a köszönést, majd feltettettem a provokatív kérdést: „Elkövettem valamit?”és kicipzáraztam a dzsekimet , a belső zsebemből előbányászott egy maroknyi igazolványból előkerestem a személyimet.

„Nem követett el semmit, általános igazoltatás” vetette oda foghegyről a rend őre, miközben társa is kiszállt a túloldalon.

Nézegeti, lapozgatja az igazolványt, aztán előveszi a rádióját, miközben valami ilyet szólt a másiknak.

„Most megkérdem én, hátha nekem válaszolnak”, ezzel bemondta a nevemet és születési évemet a rádióba. Aztán vártunk.

Azér rohatt hideg lett, mi?” szólt oda a társa, én is kezdtem fázni, kezembe tartogatva az igazolványokat, nyitott dzsekivel. Közben belső hideg is kezdett elönteni... hátha meg akarnak erőszakolni? :)

Egy perc várakozás után valamit visszarecsegtek a rádión nekik, amit nem értettem, az adóvevős még annyit beleszólt, hogy „Határőr”, visszaadták az igazolványt, elköszöntek, elhajtottak.

Nem értem.

Mi az, hogy általános igazoltatás? Mire jó?
Most örülnöm kéne, hogy ilyen gondosan szolgálnak és védenek, hogy nem kerüli el a figyelmüket az, hogy több km-es körzetben üres környéken valaki éjfélkor gyalogol?
És mit tudtak meg azzal, hogy bemondták a születési évemet meg a nevemet? Megnézték, hogy van-e priuszom? Mellesleg a töksötétben, fejemen egy ellenzős, fület is takaró sapkában összehasonlítva a kb. 15 évvel ezelőtti fotómmal, vajon mennyire tudták megállapítani, hogy az igazolvány és én azonosak vagyunk-e?
De leginkább: ugyan mire volt ez jó, hiszen nem követtem el semmi törvénybe ütközőt, még csak kinézetre se voltam gyanús, milyen bűnmegelőzési szempontból fontos információhoz jutottak ezzel a zaklatással?

Nem is dühöngenék, ha csak ez lenne a legfőbb baj a rendőrséggel. Ha közben meg tudnák előzni azt, hogy éjjelente betörjenek a házakba, miközben a bennlakók alszanak, vagy legalább elfognák utána a tettest. Ha elkapnák a notórius szabálysértőket, ha konzekvensen és rendszeresen rámennének, hogy betartassák a szabályokat. Ha ahelyett, hogy tüntetőket vernek, majd kollektív emlékezetkieséssel összezárva védik a saját bűnöseiket elismernék, hogy igen, mi is tettünk rosszat és vállaljuk a felelősséget. Ha nem az lenne a fő szempont egy ügynél, hogy mielőbb és minél kevesebb munkával lezárják az aktát, hanem az igazság kiderítése. Ha nem csak statisztikákban hangoztatnák, hogy nem olyan rossz a közbiztonság, hanem úgy dolgoznának, hogy az emberek azt is érezzék, hogy nem rossz.
De ez az éjjeli igazoltatás inkább amolyan pártállami csökevény, annak a kimutatása, hogy ácsi, figyelünk ám, nem úgy van az, hogy csak sétálgatsz éjnek évadján az üres úton.

A fejlettebb demokráciákban a rendőr nem állíthat csak úgy meg ilyen látszattevékenységgel, csak akkor, ha valóban gyanú merül fel, vagy valami olyan szituáció van, ami indokolja. Na de így, ez értelmetlen és fölösleges zaklatás.

Eszembe jut róla az átkosban hallott vicc, mikor éppen nagyban dúl az osztályharc, a rendőriskolán az újoncokat tanítják az igazoltatás fortélyaira, és kivezénylik őket terepgyakorlatra. A kiképző odaszólítja Kovács 112. Béla újoncot, és azt mondja neki: Kovács elvtárs, most képzelje azt, hogy ez a telefonpózna a gyanús személy, mutassa be, hogy igazoltatná!

Az újonc odalép a póznához, megáll, előre hátra billeg a sarkán, miközben gumibotjával idegtépő lassú ütemben ütögeti a tenyerét. Aztán összehúzott szemmel, kárörvendő „most rajtakaptalak!” mosollyal, kissé előrenyújtott nyakkal, megtévesztően behízelgő hangon megszólal:

„Ácsorgunk, ácsorgunk? Aztán közben továbbítjuk a híreket???”

:))))

     

    Frissítés: egy kollégám, akinek sok rendőr ismerőse van, azt mondja, hogy ki van adva nekik, hogy egy járőrözés alatt adott számú személyt/autót kell igazoltatniuk, és mivel nem akarnak sok munkát maguknak, inkább olyanokat állítanak meg, akikkel feltehetően nem lesz gond, aztán lejelentik a központba az adatokat, ezzel megvan a statisztikájuk.
    Kormányőr ismerőse mondta, hogy náluk például van egy ilyen íratlan szabály, hogy ha valami balhé van és megfektetnek valakit, addig tartják ott, amíg kijön az egyenruhás járőr, hogy aztán annak a bilincse kerüljön rá, mert akié a bilincs, annak kell írnia a jelentést... :)

 

64 komment

Címkék: vélemény biztonság jog közélet én rendőrség társadalom napló magyarisztán morfondír

A bejegyzés trackback címe:

https://dailyshark.blog.hu/api/trackback/id/tr3814963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sleepy Gonsales 2008.12.10. 14:15:27

Csodálkozik valaki valamin?
Privatizálni a rendőrséget!

[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2008.12.10. 14:15:53

rendőrség zsanett korrupció csalás pénzbehajtás bevédés
(ezt a google miatt :) )

phrase! 2008.12.10. 14:16:53

szánalmas vagy posztíró...

a saját magadról adott leírás alapján én is simán gyanús alaknak tartanálak és biztosan ugyanígy elvenném az életedből azt a különösen durva és hosszú 2 percet, amennyit ez a "tortúra" kb. igénybe vehetett.

ha nem követtél el semmit, akkor ugyan mi a jó fenéért okozott ez neked ekkora lelki megterhelést és felháborodást?

tényleg csak ez legyen a legnagyobb gondod az életben!

Fikázó · http://zsarufika.blog.hu/ 2008.12.10. 14:18:08

nem is téged igazoltattak, hanem az igazolványodat ellenőrizték :)
az már csak külön pech, hogy a zsebedben hordod, így kénytelenek keszólítani.
a TASz pont az ilyen 'általános' igazoltatás ellen harcol, amit meg is értek.
És le se .....?

Sleepy Gonsales 2008.12.10. 14:18:19

Munkaidőben internetezgettek?
Na mutassa csak mindenki az igazolványát!

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.10. 14:20:15

Phrase: pontosan mi is bennem a gyanús?
Fejtsd már ki bővebben.
Az, hogy éjfélkor gyalogoltam az út jobb szélén?
Vagy hogy egy TrekMates sapka volt rajtam, ami köztudottan a gyanús alakokra jellemző?
Vagy a barna dzsekim és a szimpla kék farmerem?

Nem annyira a 2 perc a gond, hanem az elv. Hogy semmi okuk nem volt gyanúsnak tartani, és mégis megállítottak.
Értelmetlen pótcselekvés részükről, annak kinyilvánítása, hogy a Nagy Testvér figyel téged...

pusztulavilág 2008.12.10. 14:21:38

A másik jó példa erre a közlekedés. Angliában pl a fix sebességmérő kamerák ,jó előrre ki vannak táblázva + útburkolati jelek. A mobil trafipaxot is(!) jó előrre egy rohadt nagy táblával jelzik. Nincs olyan, hogy közúti igazoltatás, hacsak nem követsz el valamit az úton.
Itt meg elbújnak valami jó helyre, és fotózzák, hogy a településtáblától 1 méterre mennyivel mész. Egyértelműen a pénzre mennek, ez van, de nem is ez a legnagyobb baj, hanem, hogy letagadják, hülyének nézve ezzel mindenkit. Iskolák meg zebrák környékén kéne szorgoskodni.

BlueBunny · http://bluebunny.freeblog.hu 2008.12.10. 14:23:07

"fejlettebb demokráciákban a rendőr nem állíthat csak úgy meg ilyen látszattevékenységgel, csak akkor, ha valóban gyanú merül fel, vagy valami olyan szituáció van, ami indokolja. Na de így, ez értelmetlen és fölösleges zaklatás."

Aztán azt te honnan tudod, hogy a környéken nem volt valami olyan helyzet, ami indokolja a közelben lévők ellenőrzését?
Nem hiszem, hogy bármiféle sérelem ért azáltal, hogy pár percig állnod kellett ott.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.10. 14:24:47

BlueBunny,
Ők maguk mondták, hogy általános igazoltatás, tehát vagy hazudtak, vagy nem volt okuk rá.

Arilian 2008.12.10. 14:27:48

Nekem a hugom rendol es nem egy korozott szemelyt kaptak el igy. A bunozok nagy resze buta...

admirer 2008.12.10. 14:29:16

Én sem értem a hülye rendőröket. Hát nem tudják megkülönböztetni éjfélkor a rendes embert a betörőtől? Pedig a rendes ember olyan, mint te, amannak meg minden bizonnyal TV van a hóna alatt. Vakok ezek, mondom én.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.10. 14:33:50

Admirer,
Értem, tehát aki gyalog megy az utcán éjfélkor, az alaposan gyanusítható azzal, hogy betörő.

Popeye76 2008.12.10. 14:35:08

Szerintem jó az indokolatlan igazoltatás. Van visszatartó ereje annak, hogy a simlis tudja: bárhol bármikor megállíthatja a közeg és lebukhat. Ezt ne keverétek össze azzal, hogy a magyar rendőrség egyébként úgy szar, ahogy van. Mert az. Alulfizetett (állam hibája), túladminisztrált (állam hibája), munkakerülő (rendőr hibája), alulképzett (mindkettő hibája) szerencsétlen bagázs. Sajnos társadalmunk jelen pillanatban ezt tudja kitermelni magából, és ez érvényes a politikus vezetőinkre is. Mondhatjuk, hogy az "ő" hibájuk, de igazából ezek sajnos mi vagyunk. Közülünk kerülnek ki, mi választjuk őket, utána ők alakítják ki a rendőrségünket (is), akik szintén közülünk kerlnek ki. Még egyszer: ma Magyarországon nem a "kötelező" indokolatlan igazoltatás a legnagyobb gond.

Tanuljunk 2008.12.10. 14:43:45

csendesen irnam ide hogy ahol en lakok ott nincs ilyen igazoltatas megis jobb a kozbiztonsag mint magyarorszagon de hat ilyen phrase feleknek igy jo...

Szaki 2008.12.10. 14:44:56

Nekem egyszer azt mondta egy ismerosom, aki a rendorsegnel belso ellenor, hogy _elmeletileg_ csak akkor igazoltathat a rendor, ha van oka feltetelezni, hogy szabalysertest/buncselekmenyt kovetsz epp el, vagy erre alkalmas eszkozt (pl. bozotvago kes, marihuana) tartasz magadnal. Amennyiben ugy gondolja a t. allampolgar, hogy ok nelkul igazoltattak, panaszt tehet a rendorsegen. (Ez persze kurvara nem vezet semmire...)

ex-dr. vuk 2008.12.10. 14:46:08

Az fel sem merult, hogy korozott szemelyeket kerestek?
Azokat nehez mashogy felderiteni... Mertugye mindenkinek a fenykepe nem lehet minden rendor agyaba egetve... Lejelentette, es visszarecsegtek h minden rendben, nincs korozes alatt. Nem?

Joaquin 2008.12.10. 14:47:31

Segítek: az igazoltatással nagyrészt a körözés alatt állókat akarják elkapni. Ezért mondják be az adataidat, a priusz ilyenkor max annyira érdekli őket, hogy akkor tüzetesebben átnézik mi van nálad (pl ha "közterület megrongálása" aka. falfirka miatt van priuszod, akkor megnézik van-e nálad flakon, és mivel mást nem tudnak tenni, jól elvernek, ha igen :)).

admirer 2008.12.10. 14:47:42

Nem, de ne keverjük a szezont a fazonnal. Az "alaposan gyanúsítható" az egy külön kategória. De ugye semmi kifogásod nem lenne az elv ellen, ha előtte 10 perccel raboltak volna ki és megállítanak mindenkit, aki a környéken gyalogol? És mért is kéne ezt elárulni mindenkinek, akit megállítanak. Egyébként a körözésben néztek meg. Hogy mi van a fejlettebb demokráciákban? Nézz utána az USA-ban. Már vízum sem kell.:-) Meg fogsz lepődni.

Rav Antal 2008.12.10. 14:49:09

Tudod, az a gyanús, ha nem gyanús...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.10. 14:49:47

vuk,
De felmerült, csak éppen nem érzem hatékonynak. Ezen az alapon a Szent János környékén még tucatnyi embert megállíthattak volna, vagy éppen felszállhatnának végigigazoltatni az éjszakai járatok utazóit, vagy mittudomén.

phrase! 2008.12.10. 14:53:30

mégis milyen elvről beszélsz?

éjnek-évadján, elhagyatott környéken egymagadban, fejedbúbjáig beburkolózva bandukolsz és fel vagy háborodva hogy kíváncsiak rád?

és ha történetesen éppen előtted 1 órával egy pszichopata arrafelé végez ki valakit, akkor is ennyire fel vagy háborodva?

ember, a helyedben mások örülnének, hogy olyan időtájt egyáltalán rendőrautót látnak!

egyébként az áruházi, az ATM-ekben vagy a bankokban elhelyezett kamerák beszüntetéséért mikor kezdesz éhségsztrájkba? (csak mert kimennék röhögni)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.10. 14:55:37

Admirer,
Enegem raboltak már ki közterületen, de utána eszükbe se jutott a rendőröknek mindenkit megállítani a környéken.

Többszáz méteres környezetben csend volt és nyugalom, ami persze nem zárja ki, hogy épp valakit kiraboltak...

Tanuljunk 2008.12.10. 14:57:24

"és ha történetesen éppen előtted 1 órával egy pszichopata arrafelé végez ki valakit, akkor is ennyire fel vagy háborodva?"

hehe akkor meg a kozpont tudod mikor tudna rola. nem a valosagban hanem a sajat gyengen butorott agyadba elsz te

Pat Bateman 2008.12.10. 14:59:07

Örülj, hogy nem Ámerikában, kedves éjfélkor gyalog kolbászoló postíró. Ott egyből a házfalhoz állítottak volna felemelt kezekkel és egy jó kis motozást is katál volna. Egyébként is: új lakás, autó meg sehol?
Ezt most akkor hogy?

okoska 2008.12.10. 14:59:39

Engem is igazoltattak egyszer ok nelkul. Csikorgo kerekekkel farolt mellem a rendorauto, kipattantak belole, epp csak fegyvert nem fogtak ram. Igazoltattak, megmotoztak, lekerdeztek az adataimat a kozpontbol, stb.
Vegul kiderult, hogy ramillett valami szemelyleiras, azert tamadtak igy le, de aztan nagyon elnezest kertek.
Nincs is semmi bajom az egesszel, bar azert felmerult bennem, hogy ramverhettek volna valamit, csak mert ramillett a szemelyleiras.. (hallottunk mar hasonlot..)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.10. 15:01:03

Phrase,
Jól megmondtad a frankót, most büszke vagy? :)

Tudod, fagypont alatt volt a hőmérséklet, konkrétan le volt jegesedve az út, én meg ennek megfelelő utcai ruhát hordtam, amibe beletartozik a fejfedő is.
És mi az, hogy elhagyatott környék? Teljesen átlagos lakóövezet volt, ott lakom, miért lenne elhagyatott a Határőr út?
Továbbra se értem, miért gyanús az, ha éjfélkor valaki gyalogol a városban? Ha taxival megyek, az már mindjárt rendben lenne?

Ez a "ha történetesen" meg a legostobább érvelési próbálkozás... tudod, ha a nagymamámnak kereke volna...

Az ATM-eket végképp nem értem, hogy keverted ide, semmi bajom velük.
Az viszont jól látható, hogy te erősen frusztrált lehetsz, hogy kapásból kitalálsz valami valótlanságot, amit megpróbálsz rám erőltetni, hogy aztán élvzettel fröcsöghess, holott én még csak hasonlót sem mondtam.

Tanuljunk 2008.12.10. 15:01:29

Pat Bateman téged mar allitottak ahazfalhoz ott?

ezt most akkor hogy?

emberek azt se tudjatok mi a jo nektek! itt van a problema

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.10. 15:04:17

Pat Bateman,

Megint egy tipikus magyar kommentező, rögtön azzal kezdi, hol tud belekötni a blogíró személyébe...

ELőször is nem új lakás, csak újonnan bérlem (ahogy írtam), egy 70-es évekbeli 36 m2-es lakás.

Másodszor: van autóm, csak nem szükséges használni, ha 25 perc sétával is hazaérhetek. Nem szennyezem fölöslegesen a levegőt, a mozgás meg jólesik.

0xFFFF 2008.12.10. 15:12:29

"Popeye76 2008.12.10. 14:35:08
Szerintem jó az indokolatlan igazoltatás. Van visszatartó ereje annak, hogy a simlis tudja: bárhol bármikor megállíthatja a közeg és lebukhat."

Te jó rendőr lennél, mert hülye vagy eléggé. Én meg jó simlis lennék, mert tudom, hogy amíg a hülyék azt hiszik, hogy ha igazoltatnak az utcán, attól lebukok, addig nyugodtan csinálhatok bármit.

Tanuljunk 2008.12.10. 15:14:32

0xffff

ehehehehehehehehehehehehe
höhöhöö
ehhh koszonom ez nagyon jooo

DJS 2008.12.10. 15:18:51

Azért én kíváncsi lennék, mi történt volna, ha nincs nálad az igazolványod...

xszolixxx 2008.12.10. 15:20:22

Pár éve unokatesó a házuk előtt a lépcsőn cigizett. Egyszer csak arra járt két rendőr, és igazoltatni akarták. Papucsban, rövid gatyában volt, semmi nem volt nála, csak egy öngyújtó. Mondta, hogy itt lakik a házban kísérjék fel megmutatja a papírjait, de a rendőrök e helyett bevitték a rendőrségre. Ahol csak több óra várakozás után hagyták telefonálni. Végül az anyukája bevitte a papírjait, és akkor elengedték. És még meg is büntették pár ezer forintra.

Tanuljunk 2008.12.10. 15:25:29

mindenzt gondolom a jo kozbiztonsag erdekeben :D

latjatok ezert is ilyen jo a kozbiztonsag otthon mert ilyen fasza rendoreink vannak

Lunitari 2008.12.10. 15:26:50

Szerinted minden bűnözőre rá van írva hogy az? Tudod mennyi körözött személyt kapnak el általános igazoltatás alkalmával?

Lunitari 2008.12.10. 15:28:24

Sokat :) Többet mint nyomozói munkával :))

phrase! 2008.12.10. 15:29:05

az hogy a Határőr útról van szó elkerülte a figyelmemet, megkövetlek érte.

ugyanakkor még mindig nem értem a problémádat. konkrétan elárulnád, hogy mi ellen is ágálsz? (ha már én vagyok a frusztrált és rád erőltetek valamit...)
te esetleg betegesen paranoid vagy, hogy állandó félni valód van a semmitől is?

a Nagy Testvér figyel téged - ezt te írtad, erről asszociáltam a kamerákra. látom ez a fajta gondolkodás már meghaladja az értelmi képességeidet, így felesleges a további posztolás.

köszönöm, hogy elolvastad.

Lunitari 2008.12.10. 15:32:44

Én sem értem mi is a probléma. A bevásárló központokba se a cigányok táskáját szokták átnézni, hanem az enyémet :)) Mégse höbörgök, pedig nem értem(nem vagyok bünöző képű és szakadtan sem öltözök). Ezért fizetik hát hajrá....

Tanuljunk 2008.12.10. 15:33:52

emberek! nemtudok igazsagot tenni csak azt tudom hogy itt ahol en elek ilyen nincs. es ez ettol meg nagyon jo a kozbiztonsag. sokkal jobb mint otthon es engem orommel tolt el hogy a rendor nem rendorkodik ott nekem csak ugy ahogy epen kedve tartja. De ha valaki ugy nagyobb biztonsagba hiszi magat a fent leirtak ellenere akkor ha a rendor barhol barmikor barmiert igazoltathatja akkor en csak orulok hogy ti orultok.

Tanuljunk 2008.12.10. 15:35:05

jah itt olyan hogy biztonsagi or nincs :D :D

meg a jegyellenorzesnel se :D :D

télakóittvan 2008.12.10. 15:43:16

Arra VÓtak kiváncsiak Elvégezted- az álltalános iskolát.NNNa.!!!!

Tudom, abban reménykedtél hogy erőszak lesz.... de nem lett vazze.

Rhondabout 2008.12.10. 15:45:06

" 0xFFFF 2008.12.10. 15:12:29
Te jó rendőr lennél, mert hülye vagy eléggé"

Na, ez a nullaikszefef hozza a formáját és a stílusát...

Rhondabout 2008.12.10. 15:45:46

"emberek! nemtudok igazsagot tenni csak azt tudom hogy itt ahol en elek ilyen nincs."

Hol lax áruld mán el!

PR32 (törölt) 2008.12.10. 15:45:48

OFF

Shark, figyu, a főoldalra csak a képen alig látszó aláhúzott pont vagy a jobb oldali back2main linkkel lehet. nem túl user-friendly :)

ON

Engem autóval állítottak meg párszor, és volt, hogy az adataimat is felírták. Kérdeztem, "ezt most így hogy?". Válasz: csak rutin, ha valaki mondjuk az árokban lesz reggelre, akkor megkérdeznek, mint tanút, láttam-e valamit. Utólag azon stresszeltem, hogy mit csinálok, ha x idő múlva kapok egy feljelentést pl. be nem kötött öv miatt.

Tanuljunk 2008.12.10. 15:48:11

Rhondabout

dehogy mondom hogy idegyere nem kell az nekem. maradj csak otthon es elvezd az igazoltatasokat

merre? 2008.12.10. 15:49:49

Engem pár éve a lépcsőházam bejárata előtt délben igazoltatott 1 rendőr. Kenyérért mentem le a sarki boltba és éppen visszafele jöttem.
Nem volt nálam személyi, ezért feljött velem a lakás bejáratáig, leírta az adataim majd küldött 1 bírságoló csekket.
Nagy Britanniában a terrorista robbantások sem szolgáltak elegendő indokkal arra, hogy bevezessék a személyi igazolványt....
Az ilyen szánalmasan beszűkült agyú szerencsétlenek mint phrase teljesen reménytelenek, vitába bonyolódni velük tök fölösleges, azt sem tudják felfogni, hogy miről szól ez a post.

Rhondabout 2008.12.10. 15:50:37

" Tanuljunk · tanuljunkangolul.blog.hu 2008.12.10. 15:48:11
Rhondabout
dehogy mondom"

ja, csak a szád jár.

"hogy idegyere nem kell az nekem. maradj csak otthon es elvezd az igazoltatasokat"

Hát ha már te semmit nem élvezel...

Rhondabout 2008.12.10. 15:52:13

"Nagy Britanniában a terrorista robbantások sem szolgáltak elegendő indokkal arra, hogy bevezessék a személyi igazolványt...."

Mer Angliában demokrácia van. Itt meg sose lesz - ha ilyenek vagyunk.

Tanuljunk 2008.12.10. 15:55:51

najo de csak neked legyszi ne add tovabb: Belgium

admirer 2008.12.10. 16:16:14

"Nagy Britanniában a terrorista robbantások sem szolgáltak elegendő indokkal arra, hogy bevezessék a személyi igazolványt...."

Arra viszont igen, hogy simán főbelőjenek egy hátizsákos srácot a metróban. Hát engem inkább igazoltassanak.:-)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.10. 18:38:22

Phrase,

Köszönöm a legutolsó kommented, ez már szerintem inkább vitaalap.

Tehát miért ágálok? Mert kissé megalázónak érzem, hogy gyanúsítottak. Számomra annak nincs értelme, hogy valakit igazoltassanak, akiről nem feltételezik, hogy találnak nála valami sarat. Miért tennék? Akkor van értelme az igazoltatásnak, ha vélhetőleg eredményt produkál, nem csak üresjárat. Ehhez pedig gyanúsnak kellett találjanak.
Visszakérdezek: vajon mindenkit, aki éjfélkor az utcán ballag, igazoltatják? Ugye nem? Akkor miért épp engem? Mi alapján?

Mivel az én szemszögömből nézve ez egy fölösleges és értelmetlen akció volt, lévén semmi eredményt nem hozott (nem vagyok körözés alatt, nem követtem el semmit), csak azt látom belőle, hogy egyrészt potyára zaklatják az embert (nem a pár perc miatt érdekes, az elv miatt, hogy a hatalom ne próbálja megfélemlíteni a polgárt), másrészt én azt éreztem ki belőle, hogy egyfajta önkényes módon esett rám a választásuk, és ez kicsit zavarja az igazságérzetemet. Ha rendszeresen és ellenőriznének minden éjféli sétálót, akkor megértem, mert következetes, de nekem úgy tűnt, csak unatkoztak és gondolták, bepróbálkoznak.
Mert azért ismerve a magyar rendőrség nem mindig jogkövető akcióit, az se biztos, hogy biztonságban van, aki tényleg ártatlan.

Az ATM-ek biztonsági kamerái vagy a térfigyelők teljesen más kérdés. AZ ATM-nél történik egy konkrét tranzakció, aminél valóban előfordulhat bűncselekmény, a térfigyelő meg nem részrehajló, mert mindenkit figyel.

Az viszont rossz érzéssel tölt el, ha éjszaka az utcán gyalogolni gyanús lehet a rendőrség szemében.

PR32,
Teljesen igazad van a nem user friendly megoldással kapcsolatban - bevallom, béna vagyok, nem tudom megoldani, hogy lehetne beállítani, hogy a kép egyben linkként is funkcionáljon, és mivel a szöveg is grafikusan része a headernek, nincs külön címszöveg, elvileg arra pontra is lehetne kattintani, és visszavisz az elejére, ennél jobbat nem tudtam kitalálni, sorry.
Ha valaki tud segíteni, megköszönöm.

Mud 2008.12.10. 20:12:51

Egy kérdésem van hozzád. Vállalnád-e, hogy végigcsinálsz a járőrrel egy éjszakát és megmondod, kit kell igazoltatni és kit nem? Vállalva ezzel persze azt is, hogy esetleg futni hagysz körözött bűnözőt, mert nem tűnt gyanúsnak. Mert ez is szempont ám, nemcsak a megaláztatás, amit a becsületes embernek kell elviselni egy igazoltatás miatt.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.10. 21:40:34

Mud,
Ebből a szempontból nézve igazad lehet.
De ők mi alapján döntik el?
Mert biztos nem igazoltatnak mindenkit egész éjjel, akit csak látnak... ezen az alapon pedig az egész inkább véletlenszerű, ami a hatékonyságát megkérdőjelezi.

Mud 2008.12.11. 07:54:06

Akkor fűzzük tovább.Mit tennél azért, hogy ne legyen véletlenszerű és azért, hogy hatékonyabb legyen.Ez egy egészen egyszerű dolog. Ki kell választanod azt akit igazoltatni akarsz, de nem futhatsz bele olyanba, aki minden gyanú felett áll. Nos?

Bigyó 2008.12.11. 10:45:04

Shark, te ezt az igazoltatás kérdést teljesen egyszerűen túlbonyolítottad. Igazoltattak, függetlenül attól, hogy gyanúsnak tűntél vagy sem. Ennyi. Nem több.

Ha rendőr lenne a hivatásod, te is igazoltatnál mindenféle embert: sapkát a fülébe húzót, fázót, hazafelé igyekvőt, részeget, erdő mellett sétálót, reggel-délben-este-éjszaka, stb. Felháborodtál, méltatlankodtál rögtön, pedig NEM tudhatod, hogy mi volt az okuk. Lehet, hogy kerestek valakit, lehet, hogy nem. Lehet, hogy történt valami a környéken, vagy a mellette lévő kerületben, lehet, hogy nem. Lehet, hogy csak múlatták az időt, igazoltattak, hogy velük is történjen valami a hosszú műszakban.

Nem kell minden rendőrt kikiáltani rögtön korruptnak, csalónak, megerőszakolónak, stb. (Amúgy én nem vagyok rendőr) Ami veled történt: igaézoltattak, visszaadták az irataidat, folytathattad az utadat. Hazaértél, megmelegedtél, aztán annyi. Pár perc. Ez a dolog szerényke véleményem szerint nem is ért annyit, hogy írjál róla. Magadat húztad csak fel, mert kombináltál és komplikálttá tettél egy teljesen egyszerű dolgot: az igazoltatást.

Üdv.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.11. 11:11:04

Mud,
Amint a végén a keretesben említettem: kollégám szerint, aki rendőrökkel edz rendszeresen (sőt, arra készül, hogy beáll a kormányőrséghez, mert hívták), épp azokat választják ki, akikkel várhatóan nem lesz gond, mert azzal kevesebbet kell majd dolgozni.
Ez elég felháborító.

Bigyó,

Lehet, hogy igazad van. De akkor is zavar.
Ha mondjuk a kamaszkortól számíthatok igazoltathatónak, akkor majdnem 30 év alatt még soha a büdös életben nem igazoltattak így utcán, még az átkosban sem.
A közúti autós igazoltatás az más téma, olyan volt párszor, de utcán séta közben soha.
És ha már megteszik, jogom van megtudni, miért.
Az általános igazoltatás csak duma ezek szerint.

És leírtam, mi a probléma ezzel: ha ez a fajta igazoltatósdi azzal járna, hogy közben jó a közbiztonság, akkor megértem. De nem jó.
Személy szerint engem már egyszer kiraboltak egy villamosmegállóban, kora este, emberek szeme láttára. A tettes ismeretlen.
Feltörték az autómat, természetesen a rendőrség nem tudott semmit tenni.
Ex barátnőmék lakótelepi lakását kétszer rabolták ki, a rendőrség semmire nem jutott.
Naponta rendszeresen látok ugyanazon az útvonalon tliosban parkolókat (ugyanazokat az autókat gyakran), notórius szabálytalankodókat - soha egyet se próbáltak ellenőrizni, legalábbis amikor láttam, biztos nem, és feltehetően egyéblént sem, mert továbbra is rendszeresen elkövetik a szabálysértést.

Sajnos nem tudom másnak látni a dolgot, mint pótcselekvésnek, és ahogy ők feltételezhetik rólam, hogy esetleg van okuk igazoltatni, mert valami kiderül rólam, én ugyanannyi joggal tételezhetem fel róluk, hogy csak ilyen pótcselekvésnek, statisztikát növelő alibinek tekintették...
Arról pedig, hogy mennyire korruptak, tudnék mesélni konkrét eseteket...

Bigyó 2008.12.11. 11:36:15

Mindenki tudna sokat mesélni a rendőrökről: rosszat is, és hidd el, jót is. De véleményem az, hogy nem minden rendőr az egyszerű állampolgár szívatására igazoltat. Nem szeretem, ha valaki általánosít, te pedig ezt tetted. Téged sem szívattak, csak egyszerűen igazoltattak. Mint említetted, 30 évig ilyen nem volt. Na most meg igen. Mondhatni, ideje is volt. Ők nem tudhatják, hogy tisztességes polgára vagy eme honnak. Ezt a nagyon egyszerű esetet nem kell a globális közbiztonsági helyzetre rávetíteni, mert az egy teljesen más téma. Próbálj meg egy kicsit pozitívabb lenni, és elhinni, hogy ezek a rendőrök a munkájukat végezték és - akármilyen okból is - megállítottak. Ennyi történt. Túltárgyaltam.

Amúgy bizonyos emberek nem is olyan régen kis hazánkban erdő mellett öltek meg egy modellt késő éjjel. Aztán bizonyos ember(ek) erdő/rét mellett, között gyújtott(ak) fel egy lányt. Milyen jó lett volna, ha akkor ott járőröztek volna a rendőrök és meg is állították volna őket. Szokássá vált, hogy felgyújtanak, megvernek hajléktalanokat, akik szintén szoktak itt-ott-amott. Tehát ha ezeket az eseteket veszem, akkor akár jogosnak is tartom, hogy késő éjjel, kietlenebb helyen közlekedő, teljesen ruhába burkolózó ember(eke)t megállítson és igazoltasson a rendőr.

Ez a saját véleményem, természetesen nem kell elfogadni, de meg lehet szívlelni.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.11. 12:03:03

Miért volt ideje? Ezt nem értem.
Minden 30 évben legalább egyszer minden polgárt igazoltatni kell? Ugye csak viccelsz...

Nekem más elképzeléseim vannak a kietlen helyekről, mint egy elég jó környéknek számító svábhegyi utca, ahol az út mindkét oldalán folyamatos lakóházak vannak és autók parkolnak és van közvilágítás.
Az éjfél pedig nem olyan késői időpont, de ugye Budapest nem egy világváros, ezért olyankor már kissé álmos, de én például rendszeresn dolgozom (és megyek haza) éjszaka.
Az meg abszolút normális, ha valaki fagypont alatt nem pólóban és sortban gyalogol az utcán, nem? Ők éppúgy fáztak, és biztos vagyok benne, ha nekik kellett volna 25 percet gyalogolni ebben a hidegben, ugyanúgy sapkát és meleg kabátot húztak volna...

Bigyó 2008.12.11. 13:12:18

Az "épp itt volt az ideje" félmondatot viccesnek szántam, de úgy látszik a mosolygós jel hiánya miatt komolyan vetted.

Rendben van, igazad van, nem ismerem azt a könyéket, ahol Te közlekedtél, nem hasonlíthatom össze más helyzetekkel. De pont a lényeget nem értetted meg abból, amit írtam: nem kell rögtön rendőrállamot kiáltani, mert szerény tisztességes személyedet megállították. Nem minden rendőr akar rosszat, nem mindegyikük zsigerből gonosz. CSak ennyi volt a hozzászólásaim lényege. A legtöbbje csak és kizárólag a munkáját végzi.

Azt pedig már csak vagdalkozásnak tekintem, ha fagypont alatti helyzetben pólóról és sortokról írsz, ez a fajta helyzetértékelés nevetséges.

Mást nem is nagyon tudnék erről az egészről írni, fentebb már sokan írtak véleményt, javarészükkel teljes mértékben egyetértek.

Sajnálom, hogy Te ennyi hozzászólás után is csak a magad igazát hajtod és nem vagy képes tovább látni a dolgokon. Vitázni pedig végképp nem akarok, ez az első perctől fogva nem állt szándékomba.

Szép napot.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.11. 14:29:30

Ha nem ez lenne a véleményem és nem gondolán úgy, hogy többé-kevésbé igazam van, nem írtam volna le.
Arról nem tehetek, hogy az index címlapra került, nem én kértem.

Sajnos nem tudtál - és mások se - meggyőzni arról, hogy teljesen normális és indokolt egy éjfélkor hazasétáló embert igazoltatni, ha nincs külön dolog, ami miatt szükséges lenne, és ha van ilyen, akkor pedig ne hazudjanak általános igazoltatásról.

Természetesen nem olyan nagy jelentőségű a dolog, inkább az elvi kérdés miatt zavart, és sajnos olyan vagyok, aki hajlamos megvédeni a saját álláspontját, amennyiben nem tudnak meggyőzni arról, hogy hibás.
Ez esetben bár elfogadom, hogy más szempontból is lehet nézni, úgy érzem, az én véleményem közelebb áll az igazsághoz.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.12.11. 14:40:09

Még valami: ez a blog arról szól, ami foglalkoztat, zavar, elgondolkoztat, felháborít.
EZ az eset beletartozott ebbe a kategóriába, még ha másnak ez nem is így van.

Annyira nem háborított fel, hogy panaszt akarnék tenni, és azért se tenném, mert nem hiszek benne, hogy bármi foganatja is lenne.
Sőt, az eddigi tapasztalataim alapján azt látom, semmiféle esetben nem érdemes a rendőrséget bevonni, mert úgyse lesz eredménye, ellenben rengeteg macerával jár, még egy engem vagy családomat érintő esetben sem tudtak semmiféle pozitív eredményt felmutatni.

Nem tehetek róla, ezek az élmények (meg az, amikor 3 esetben arra vettek rá közúti ellenőrzésnél, hogy zsebbe fiezessek nekik) komoly ellenérzéseket keltenek bennem a rendőrség iránt, és amint lesz valami pozitív példa is, majd megváltozik a véleményem, de addig ezen az érzésen nem tudok változtatni, még ha tudatosan el is ismerem, hogy ez talán túlzó általánosítás.

Ha neked sok negatív élményed lenne egy bizonyos csoporttal kapcsolatban, te eleve azzal állnál hozzá a legközelebbi interakciónál, ááá, nem számít, eddig mi volt, most biztos mindenben helyesen és jóindulattal járnak el?

Bigyó 2008.12.11. 15:28:12

Elfogadom, hogy a véleményed - a Te szemszögödből - azért áll közelebb szerinted az igazsághoz, mert ezek szerint elég sok negatív élmény ért Téged. Mint ahogy azt is elfogadom, hogy lehetséges, hogy ha nekem is csak negatív lenne a tarsolyomban, akkor más lenne a hozzáállásom. De csak lehetséges.

Egyetlen dolgot nem tennék, nem általánosítanék az átélt élmények alapján. Elfogadnám, hogy vannak ilyen rendőrök, és olyan rendőrök, ilyen intézkedések és olyan helyzetek. Velem így történt, mással úgy. Én így jártam, más úgy. De csak az én átélt negatív élményeim miatt nem mondanék egy egész szervre kizárólag negatív dolgokat.

kissertés 2009.06.29. 01:49:26

A szúrópróbaszerű, általános igazoltatás igenis fontos része a rendőri munkának. Bármilyen furcsa is, meglehetősen gyakori módja ez a körözés alatt álló személyek begyűjtésének. Pont úgy működik, ahogy írtad, elsősorban véletlenszerű, mégis hatékony.
Engem életemben 3x igazoltattak eddig, valóban ideje volt, hogy te is sorra kerülj. Elvileg előbb-utóbb mindenkinek sorra kéne kerülnie. Normális embernek - a hazai rendőrség állapotától függetlenül - értékelnie kéne, hogy rendőri ellenőrzés folyik, ha tiszta a lelkiismereted, ennyit igazán kibírhatsz.
Leírásod alapján nem packáztak veled, nem voltak tiszteletlenek, csak végezték a munkájukat.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.22. 23:26:28

@kissertés:
Tudomásom szerint az ilyesmi elég sok fejlett országban elképzelhetetlen, mármint a szúrópróbaszerű, indok nélküli igazoltatás. Pedig nem mondhatni, hogy arrafelé olyan rossz lenne a közbiztonság... talán van jobb módszer is erre, mint véletlenül várni a sültgalambra.
Ez szerintem leginkább annak a beismerése, hogy képtelenek másképp, értsd rendszeres, alapos munkán alapuló módszerrel azokat a körözött személyeket elkapni.
Persze ahol az egész rendőrség elsősorban a statisztikára hajt, ott nem csoda, hogy a véletlen lesz az egyik legfontosabb tényező, nem a hozzáértés és a szorgalom.

"valóban ideje volt, hogy te is sorra kerülj. "
Ugyan miért? Miért volt ideje? Ennek semmi értelme. Eddig se követtem el semmit, ezután se fogok, miért lenne itt az ideje?
Hja, persze ha arra hivatkoznak, hogy "hátha véletlenül találunk valamit a füle mögött..."

Elég szomorú, ha a munkájuk a szerencsejátékhoz hasonló...
süti beállítások módosítása