Linkblog

Daily Shark magazin

Vélemények, gyakran olyanról is, amihez nem értek. Leírom azokat a dolgokat, melyeket érdekesnek vagy éppen bosszantónak találok.
A blog utólag moderált, azaz:
Ellenvélemény, kritika: oké.
Személyeskedés, trollkodás, rasszizmus: kitiltva.
Vissza a címlapra->

Utolsó kommentek

Címkék

Vasút, ahogy a koreaiak csinálják...

2008.01.17. 07:26 :: Daily Shark

Az elmúlt három hónapban sokat dolgoztam Dél-Koreában.
Rendszeresen utaztam a főváros és a tőle többszáz km-re lévő Daejon közt, reggel mentem, este jöttem.
Elsőre autóval próbálkoztunk, de visszafelé olyan dugó alakult ki a szöuli bevezető szakaszon, hogy összesen 4 és fél óráig tartott a hazaút.
Ettől kezdve inkább a KTX-et választottam, ami a francia TGV szuperexpressz helyi megfelelője.
A KTX 280 körüli utazósebességgel száguld (igen, télen is, hóban és fagyban is, jelenleg minden nap reggel és este fagypont alatt van a hőmérséklet, pár napja pedig havazott), de időnként láttam valamivel 300 felett is döngetni (a kocsikban lévő nagyképernyős LCD tévéken folyamatosan kiírják a bal felső sarokban az aktuális sebességet).
Általában 5 percen belül volt a pontossága, tiszta, kényelmes és kultúrált utazási lehetőséget nyújt, akár mindennapi használatra is, 50 perc alatt ér Szöulból Daejonba.
A legutóbbi visszautamon viszont a nyílt pályán megállt és hosszú időn át várakozott. Bemondták, hogy valami gond akadt a jelzőrendszerrel, ezért az álldogálás. Az utasok már 10 perc után is ingerülten panaszkodtak az arra járó vasutasnak, aki nagy hajlongásokkal szabadkozott.
Végül - bár igencsak adták neki a kakaót, végig 300 körül ment, ahol csak lehetett - 21 perces késéssel érkeztünk Szöulba, ami itt eléggé szokatlan, de hát ami elromolhat, az el is romlik (áldott legyen Murphy neve!).
Ami viszont teljesen hihetetlen és elképesztő volt: megérkezéskor az összes kijáratnál, lépcsőnél, liftnél a Korail (koreai vasúttársaság) alkalmazottai álltak, és mindenkinek, aki ebből a vonatból szállt ki, egy vouchert adtak.
A voucher és a vonatjegy birtokában bárki egy éves határidőn belül bármikor érvényesítheti a kompenzációs igényét bármelyik Korail pénztárnál, és a menetjegy egy részét visszafizetik neki.
Teccik érteni?
A koreai vasút automatikusan, kérés és vita nélkül elismerte a 21 perces késést a saját hibájaként, minden külön igény nélkül felajánlotta a kompenzációt saját jószántából és előkészítette, hogy az emberek azonnal megkapják a szükséges dokumentumot ahhoz, hogy aztán várakozás és sorbanállás nélkül juthassanak hozzá a kárpótláshoz, amikor éppen nekik megfelelő az időpont.

Kiegészítő információ utólag, csak összehasonlításképpen: a távolság kb. 250 km, a jegy ára kb. 3600-4000 Ft. Azért nem írom pontosan, mert többféle jegyár van még azonos osztályon is, egyrészt függ attól, menetirány szerint vagy azzal szemben van az ülés (ez utóbbi olcsóbb), illetve ha nem helyre szól (mert úgy is lehet kapni).
A kompenzáció a 21 perc után a jegy árának 15%, de maximum 50% lehet (egy óránál hosszabb késés esetén).
Ami még külön elképesztő: amennyiben a jegyet bankkártyával vásárolták, a Korail automatikusan visszautalja rá a kompenzációt!


És ez az ország a koreai háború után a legszegényebb fejlődő országok közé tartozott...

Mi meg szép folyamatosan rohadunk lefelé... Panaszkodás, sumákolás, másra mutogatás,  cinkos mutyizás, megosztó politikai acsarkodás, összeesküvés-elméletek gyártása és a saját mindennapi ügyeskedéseink megideologizálása helyett inkább tanulnunk kéne tőlük valamit... felelősségvállalást, munkamorált, összefogást, szervezést.
Horribile dictu még azt is, hogy ha időnként képes sok ember a saját rövid távú egyéni érdeke ellenében cselekedni azért, hogy hosszabb távon később a többségenek - feltehetően vele együtt - jobb legyen, akkor még lenne esélyünk... de ez nálunk nem fog menni, Magyarisztán egyre inkább reménytelenül a balkán perifériájává küzdi le magát.

13 komment

Címkék: vélemény közlekedés utazás ázsia korea vasút megmondás morfondír

A bejegyzés trackback címe:

https://dailyshark.blog.hu/api/trackback/id/tr65300432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hbo 2008.01.17. 10:18:33

Hat ja, de azert hidd el van meg lejjebb

osztovata 2008.01.17. 10:21:20

A japán szupervonaton a kalauz a vagonba való belépéskor meghajol. TISZTA fehér kesztyűt, TISZTA ÉS VASALT fehér inget visel. A jegyellenőrzésnél mindenkinek egyenként megköszöni az utazást. S mindezt nem szolgalelkűséggel, hanem azt suggalva, hogy ő itt egy megbecsült ember.

Na és persze percnyi pontossággal érkezünk.

Mondani se kell, hogy a vonat és az állomások tiszták, a vágányokhoz a járdába épített vakvezető vezet, és a peronok elején oszlopokon Braille írással fel van tüntetve, hogy az illető épp hol van.

A vonatokon (metrókon) a kocsiban kínai, japán és angol nyelven kiírják a következő állomást.

STb, stb, stb.

Ha memóriám nem csal, Japán kapott két atombombát, gyakorlatilag csak hegyei vannak, természeti erőforrás kevés.

Az utak tökéletesen rendeben tartottak, kátyu, piszok elképzelhetetlen. Nem csak Tókióban vagy Yokohamában, hanem kisebb városokban is.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.01.17. 10:28:54

Igen, itt is hasonló, csinos piros vagy fekete egyenruha, a felszálló utasokat meghajlással köszöntik, az állomások és a vonatok tisztábbak, mint nálunk az orvosi rendelők, a képen is láthatóak a vakvezető sávok...

acetofive 2008.01.17. 10:40:34

persze, persze...
cserebe viszont minden dolgozo latastol mikulasig dolgozik, nincs unnep, nincs betegszabi. a fonokod mint egy kiskiraly uralkodik feletted, a kepe a melohelyed felett kirakva es egy kurticaban laksz egesz eletedben illetve amig harakirit nem csinalsz mert 20 percet kestel a melod leadasaval..


koszonom..

Big-B 2008.01.17. 10:45:57

acetofive:

Teljesen megfelel a leírásod a magyar vasutas állapotáról.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.01.17. 10:55:07

Acetofive,

Kétségtelenül keményebben dolgoznak, sokkal erőteljesebb a hierarchia. De épp ezért képesek sokkal inkább arra, hogy mindennek meg legyen a felelőse, és ne lehessen kibújni alól, ahogy nálunk szokás.
A kutrica túlzás, ez nem Japán, itt azért jobban van hely, de az ingatlanárak eszméletlenül magasak persze.

De ezzel a hozzáállással mindössze 50 év alatt a világ élvonalába hozták fel magukat a nulla közeléből, és a gyerekeik sokkal jobb körülmények közé kerültek. A Harvardon a legtöbb külföldi diák koreai. Ez azért elmond valamit, mire vitték.

Nem azt mondom, hogy nálunk működnek ez a modell, de valamit átvehetnénk belőle, már ami a pozitívumait illeti. Mindenestre szerintem annál a sumákolásnál, ami nálunk folyik, még ez a bérrabszolgaság is jobb.

TGV 2008.01.17. 10:56:44

nini, az a vonat tisztara ugy nez ki, mint egy elso generacios TGV! egy picit maskepp van kerekitve az orra, de az egesz felepitese teljesen ugyanaz...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.01.17. 11:06:26

Nem csoda, úgy tudom, a franciák licenszelték nekik...

xszolixxx 2008.01.17. 11:47:03

Oké, ne hasonlitgassuk magunkat Swájchoz, meg a Japánokhoz. Legyen mondjuk:

Oroszország

Itt ugye kommunizmus is volt, szegénység is volt. A munka moráljuk sem valami egetrengető.

Mégis!!!

Vonatok tiszták, a régebbi kocsik kicsit kopottasak, de jól karbantartottak, de van sok modern szerelvény is.
Moszkva - Szentpétervár kb 750km IC 4.5 óra menetidő (megáll 3-4 helyen közben). Mennyi is az átlagsebessége? (~170) És -25 fokban is ugyanennyi. A kalauzok makulátlan egyenruhában, katonás fegyelemmel dolgoznak. Legnagyobb megdöbenésemre mégis udvariasak és segítőkészek voltak és még nagyobb megdöbbenésemre türhetően beszéltek angolul is.


Az elektricska, ez lenne kb a mi elővárosi vonatainknak az orosz megfelelője, csak ott ez kb 100km es vonalakat jelent. Na ha a MÁV fele ilyen szinvonalon tudna szolgáltatni itt lenne a tömegközlekedési kánaán.

vakablak 2008.01.17. 14:39:13

Már várom, hogy előmásszon valaki, és diffúzan kommunistázzon egy jót, majd megmagyarázza, hogy Mo.-on azért szar a vasúti (no meg jóformán az összes többi) szolgáltatás, mert a liberálbolsevisták szétlopták/tönkretették az országot.

Korea jó példája a működő országnak, Mo. pedig egy jó példája a nem működőnek. Sohase fogunk rájönni, hogy ez miért van így. Még én se. :)

kacsa! 2008.01.17. 17:04:12

Magyarországon azért szar a vasúti szolgáltatás, mert a liberálbolsevisták szétlopták/tönkretették az országot! {ha ez hiányzott :) }

vakablak 2008.01.17. 22:14:17

Jaj köszike, most már sokkal jobban érzem magamat. :))

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.01.18. 03:34:50

Sokat kell ezt mondogatni, mint egy mantrát, az megold mindent... :)