Linkblog

Daily Shark magazin

Vélemények, gyakran olyanról is, amihez nem értek. Leírom azokat a dolgokat, melyeket érdekesnek vagy éppen bosszantónak találok.
A blog utólag moderált, azaz:
Ellenvélemény, kritika: oké.
Személyeskedés, trollkodás, rasszizmus: kitiltva.
Vissza a címlapra->

Utolsó kommentek

Címkék

Bankolás, ahogy Koreában csinálják

2008.10.20. 19:58 :: Daily Shark

Mivel kedvesem dél-koreai és nemrég költözött ide, egyfajta "kulturális sokk" éri folyamatosan a berendezkedés kezdete óta, főleg az infrastruktúra és a szolgáltatások alacsonyabb színvonala, valamint a szolgáltatást nyújtók a hazájában megszokottnál sokkal kevésbé ügyfélbarát hozzáállása, és a közigazgatás ügyintézése miatt.
Nézzük csak, Dél-Korea gazdaságilag messze hazánk előtt áll, az egy főre jutó GDP tekintetében a 10000 25000 dollár körül van, a legfejlettebb országok szintjén. Az életszínvonal meglehetősen magas a miénkhez képest, a technológia Japánéhoz hasonló. Amúgy szigorúan kapitalista ország, de mellette erős állami felügyelet van sok téren, a közszolgáltatások pedig magas szintűek.
Az előző bejegyzésben panaszkodtam róla, hogy milyen problémás volt bankszámlát nyitni és használni egy külföldinek. Sok kommentező elkezdett fikázni, hogy ez csak hiszti, meg lehülyézte kedvesemet és így tovább... most vonatkoztassunk el attól, milyen stílusban tették, a nagyobb baj, hogy úgy tették, hogy el se olvasták figyelmesen az előzményeket.

Először is, Koreában a legtöbb közigazgatás, banki, adóügyi, biztosítási dolgot online lehet intézni, fölösleges bemenni értékes időt pazarolva személyesen ügyintézni. Mindehhez a standard, átlagos sebességű internet olyan, mint nálunk a leggyorsabb, a magyar ár negyedéért.

Nézzük például ezt a bankos dolgot.
Ha már egyszer van bankszámlája az adott bankban (amiért természetesen nem számítanak fel számlavezetési díjat), minden további dolog online történhet. Online igényelheti az internetbank hozzáférést, megadja a megfelelő személyes adatokat és azonosítóokumentum számát és a használni kívánt jelszót. Ezzekkel készítenek számára egy "megszemélyesített" plug-int, amit le kell tölteni. Ez a plug-in egyébként nem bankspecifikus, hanem egy afféle általános digitális igazolványként használható a közigazgatásban, adóbevallásánál, stb.
Ehhez tartozik egy felhasználó azonosító és egy jelszó is. Továbbá kiküldenek neki egy kódkártyát. A kódkártya 20 darab, speciális algoritmussal generált négyjegyű kódot tartalmaz valamint egy kártyaazonosító 6 jegyű számot.
Ha bármilyen banki műveletet akar végezni, a plug-innel bejelentkezik (név+jelszó). A tranzakció végrehajtásához jóváhagyásul a rendszer a kódkártyáról kérdez számokat, tehát pl. adja meg a 13. szám második számjegyét, a 18. szám első számjegyét, és így tovább.
Mindenféle további művelethez (a banki call centernél is) a plug-in azonosítót és jelszót használhatja.
Továbbá náluk a bankok egységes, rövid bankszámlaszámokat használnak, bankközi átutalásokhoz is elég a kedvezményezett nevét és hatjegyű 11 jegyű számlakódját megadni, ahogy a saját számlájának azonosításához is elég ez a hatjegyű kód (persze nemzetközi tranzakcióhóz már kell IBAN vagy ilyesmi).
Ugyanezek a kódok, azonosítók és jelszavak használhatók az ATM-nél is. Tehát elég egy azonosítót, egy jelszót és egy hatjegyű számlakódot tudnia, a bankkártya PIN kódját maga választhatja meg, végül is két maga választotta és két bank által generált kódot kell ismernie, egyik se kell hosszabbnak lennie 6 karakternél.
Ha illetéktelen kezekbe kerül a kódkártya, semmi gond, mert az illetőnek nincs meg hozzá a megszemélyesített pluginja. De tegyük fel, hogy még a pendrive-ot is ellopják, amin a plug-in van, akkor se megy vele még semmire, mert tudnia kell a felhasználói azonosítót és a jelszót is... tehát nem lehet mondani azt se, hogy a mi rendszerünk lényegesen biztonságosabb lenne ennél a kétszerennyi kóddal és jelszóval...
Ráadásul, valamiért náluk nem igazán elterjedt dolog az bankkártyahamisítás, az online adathalászat, általában valahogy mintha kevésbé lennének hajlamosok a csalásra...

Ezzel szemben nálunk a CIB-nél mi kell?
Először is, a CIB24 telebankhoz kell a GIRO számlaszám középső 8 számjegye + egy telebankos PIN kód.
Az internet bankhoz kell egy hatjegyű felhasználói azonosító és egy jelszó, továbbá egy aláírási kódszó.
A banki ügyintézéshez (pl. befizetés) kell a "rövid" számlaszám, ami 13 számjegy hosszúságú. (Ja, és még a személyi igazolvány számát is fel kell tünteni befizetéskor).
Mindezt személyesen kell a bankfiókban igényelni, miközben az igazolványait lefénymásolják.
Ez tehát 6 különböző kódsorozatot jelent, amit fejből kell tudnia, hogy tudjon ügyintézni bárhol, + még a kártya használatához a kártya PIN kód, amit nem maga választhat meg (frissítés és köszönet a kommentezőknek a javításért: a CIB bankártya PIN kódja az ATM-nél megváltoztatható, bár ezt az információt sehol nem találtam publikusan a bank weboldalán, de rákérdezve igazolták, a "rövid" számlaszámot és a GIRO számot megkapja egy kártyán, amin az ügyintéző kézírással feltünteti, ha minden jól megy), azaz 7, melyből gyakorlatilag négyet választhat meg ő, ebből 2 PIN kód négyjegyű, a többi ennél hosszabb és változó.
Számára az is kényelmetlen volt, hogy az internetbank modulja 3 perc inaktivitás után automatikusan kidobja... ez se szokás náluk.

A legutóbb az volt a gond, hogy az ún. aláírási kódszó, amit a szerződésben megadott (ő írta rá a dokumentumra, aztán az ügyintéző gépelte be a rendszerbe), rosszul került be, valószínűleg az ügyintéző hibájából, csakhogy erre a rendszer nem figyelmeztetett egy szóval sem, hanem a hibás próbálkozás után letiltotta, de még a letiltás tényét és okát sem közölte, csak egyszerűen nem engedte bejelentkezni.
Tehát a hiba nem nála volt, hanem elsősorban az ügyintéző hanyagságában, másodsorban a titkolózó internetbank modulban. Ha ehhez hozzávesszük, hogy mindezt neki kellett volna kiderítenie egy (tapasztalta szerint) érthetetlen angolsággal kommunikáló callcenteresen keresztül, pedig még nekem is két hívásomba és negyed órába telt elintézni magyarul a dolgot, akkor talán érthető, miért lesz ideges az ilyesmitől.

Azt mondja, ez náluk egyszerűen nem fordulhat elő. Vagy ha mégis, akkor az ügyintéző büntetést kap, és sűrű bocsánatkérésekkel fordulnak utána az ügyfélhezt.

Valószínűleg ez összefügg azzal is, hogy arrafelé nem tartozik a népszokások és a helyi virtus közé a csalás, a felelősség alól való kibújás, talán ezért kevésbé gyanakvóak és az ügyfeleket nem kezelik kapásból potenciális csalóként, ahogy mifelénk gyakori.

És hogy mit is akarok ebből végül kihozni? Hát azt, hogy úgy tűnik, nálunk gyakran van túlbonyolítva, túlbürokratizálva minden folyamat, akár szolgáltatásról, akár közigazgatásról van szó, mert nem az a cél, hogy az ügyfél a lehető legjobb szolgáltatást kapja, hanem az, hogy egyrészt a szolgáltatást nyújtó hangsúlyozza a saját fontosságát és túlbiztosítsa magát, másrészt elehetőleg minél több feladatot hárítson az ügyfélre.
Mert a közigazgatásban persze nincs választási lehetőség, és még mindig abból indulnak ki, ami a szocializmusban természetes volt, hogy az állampolgár örüljön, ha valamit egyáltalán elintézhet, és a hatalom bármilyen dolgát megkérdőjelezni, kritizálni tilos, szolgáltatásban nálunk még mindig nincs igazán verseny az ügyfélért, mert közös megegyezéssel nyúlják le nagyjából egyformán, tehát valódi választási lehetőség sincs. 

23 komment

Címkék: biztonság internet kultúra bank informatika ázsia korea megmondás magyarisztán morfondír véleményó

A bejegyzés trackback címe:

https://dailyshark.blog.hu/api/trackback/id/tr69723598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr_Genya 2008.10.20. 21:13:30

1. CIB banknál PIN kód - meg lehet CIB-es ATM-nél változtatni. Biztos, mert megtettem.
2. Belső számlaszám és GIRO szám. Mind rajta van egy papíron, amit a kártya mellé adnak, beteszed a tárcádba, mi a bánatnak kéne megjegyezni???
3. Telefonos azonosító: Te választod meg, lehet a kártyád PIN kódja is akár.
4. Internetbank. A logint/passt postittel ráragasztod a monitorra (igen, otthon), ezzel csak loginelni tud valaki. Neadj Isten megjegyzed, és nem kell postitelni. Bármi tranzakcióhoz kell 8 számjegyű Te magad által megadott kód. (2*PIN ?)
Na most szerintem tehát elég fejből tudni 1 db PIN kódot oszt szevasz.
Az Internetbankjuk meg messze a legszínvonalasabb.

Itt Angliában 2008.10.20. 21:14:54

Most egyszerűsítette a bankom az online használatot, kell egy computer (internettel), a saját bankkártyád és egy ún. kártyaolvasó(tőlük jött). Ez úgy néz ki mint egy zsebszámológép, a felső részénél bedugod a kártyád, majd azonosítod a kártyát a PIN-kódjával. Erre a kalkulátor visszaad 8 számjegyet: ezzel tudsz belépni a rendszerbe (vagy éppen utalni).
Egyszerű, biztonságos - zseniális!!!
Igaz Barclays, nem OTP... :-)

Zolly 2008.10.20. 21:20:34

Teljesen igazad van... Egy masik pelda Hollandiabol... az ABN Amro bank ugyfeleinek a kp felveteli dija az OSSZES eurot hasznalo orszagban, ATM-ben dijtalan.... barmely banke legyen is... Magyarorszagon a bankok es mas szolgaltatok (internet, telefon, tomegkozlekedes, vasut stb...) hihetetlen mertekben, tobbszorosen nyuljak le az embereket... Habar Feri megmondta... el lehet innen menni...

Dr_Genya 2008.10.20. 21:34:42

Múltkor elb***tam a pw-t 3*, engem is letiltott, nem elég hogy kiírta, még smst is küldött.
Call center - azonosítás után feloldották a tiltást, eszembe jutott, beléptem, de ha nem jutott volna eszembe akkor emailre küldtek volna újat. Mindez 70 mp alatt.

Más:
víz/gáz/villanyóra állás - online
ezek befizetése internet bankon megadott csoportos beszedés /fél éve nem voltam postán csekkel/
Ügyfélkapu óta:
adóbevallás - online
időpont foglalás új jogsihoz - online (be is tartják)
/igazolványnál a fénykép miatt muszáj bemenni/
ugyanez útlevélnél
az alkalmazottaim bérét és járulékait 10 perc alatt utalom internetről
a Sodexho-Pass-jeiket online rendelem
az üdülési csekkjeiket online rendelem
a vállalkozás beszerzéseit online is bonyolíthatnám, de telefonon teszem, mert szeretek az eladóval beszélgetni.

Nem működik itten semmi, de semmi, tényleg.

Valaki a sok közül 2008.10.20. 22:29:57

A bankolás már itt is kezd jó lenni, persze nem feltétlenül a sztárokhoz kell menni.

Az ügyintézés viszont iszonyú nagy lehúzás. Tízszeresen fizettetik ki, hogy te mész oda. Ha netre kerülne, az állam vesztene egy csomó pénzt.

Ombudsman 2008.10.20. 22:44:27

Az igazolványok banki, E.On-os, T-Com-os, Pannon-os stb. fénymásolsáról jut eszembe: rémlik, mintha az ombudsman pár éve jogellenesnek nyilvánította a személyi ookményok fénymásolását, vagy rosszúl emlékszem?

Ombudsman 2008.10.20. 22:49:23

Bocs', a nagy sietségben igen sok lett az íráshiba, és pocsék a hejjjesirás. Már emlékszem: a mobiltelefonok vásárlása során történő okmánymásolást nyilvánította jogsértőnek. De hát a banki okmánymásolgatás mennyiben lenne más? Én biza az ombihoz fordulnék a másolás miatt. Nem tartozik ugyan a tárgyhoz, de nekem jó tapasztalataim vannak ombi ügyben. Egy közúti ellenörzés során - bár semmit nem találtak, és elengedtek - felírták az adataimat. Azonnal reklamáltam, és kérdeztem miért. Erre azt mondták a zsaruk, hogy a főnökség így ellenőrzi a munkájukat. Nosza, írtam az ombinak. Kivizsgálták, majd kaptam két levelet is két rendőrtábornoktól, akik elnézést kértek, és azt állították, balfékek voltak a járőrök (szerintem is, mert elmondták a főnöki utasítást), és hogy minden az esettel kapcsolatos iratot megsemmisítettek. (Ezt visznt nem hiszem elm sőt... itt ez a mocsok, aki az ombudsmannal szivat, jön majd még a mi utcánka, ugyebár...)

hird 2008.10.20. 22:54:46

Dr. Genyához hasonló tapasztalatok +
London központja, szombat du.3 óra, előre lefoglalt autó bérlése: hitelkártyát elutasítja a gép?? = napi limit túl kicsi.Ügyintéző telefont nyújt nekem, miközben nem kicsit lemondóan néz rám.
3 azaz három perc múlva mondom neki, hogy próbálja újra = MŰKÖDIK!!

Eladó kerek szemekkel bámul, kérdezi milyen bank, és hogy van-e fiókjuk Angliában!!!
Ja, CIB volt - és ez tényleg nem a reklám helye - 3 hete történt.

Daily Shark, valamit nagyon elnéztél...

céhbeli 2008.10.20. 23:03:35

Szia!

Bennfentesként érdeklődve olvastam a leírást (igen a CIB-nél dolgozom), és nem is annyira a CIB-es dolgok ragadtak meg, hanem a Koreá-ról írtak. A CIB-bel kapcsolatban azt gondolom van még bőven mit fejlődni (pl. egyforma ügyfélazonosító minden rendszeren), de annyira azért nem rossz a helyzet. Pl. az általad említett 8 számjegyű ügyfélazonosítóból és a 13 jegyű számlaszámból 6 például ugyanaz. És pont ez ami engem érdekelne Koreával kapcsolatban: Hogyan lehet egy Magyarországnál jóval népesebb országban (így több banki ügyféllel) 6 számjeggyel azonosítani egy ügyfelet plusz a számláját? A CIB-es rövid számlaszámból (13 jegyű)6 számjegy azonosítja az ügyfelet, 3 a számláját (pl. forint vagy euró) 4 a bankfiókot (ez mondjuk elhagyható lenne). Koreában alfanumerikus a számlaszám? Mert akkor minden számlához külön kód kellene. A magyar 24 jegyű giro szám nem egy-egy bankra jellemző, hanem országspecifikus, de pontosan beazonosítja a bankot, a fiókot, az ügyfelet és a számla típusát. Nem kötözködöm, hanem tényleg komolyan érdekel, hogy egy névvel és 6 számjeggyel hogyan oldják ezt meg bakközi utalásoknál? Az európai megoldások is min. 16 jegyűek, vagy akár hosszabbak mint a magyar.
És a ráadás: az országra jellemző dolgokért nem mindig a bankok felenek: pl. személyi igazolvány számot rá kell írni a befizetésre: sajnos törvény által előírt feltétel, a bankban dolgozók is utálják,de ez van.

Flynn 2008.10.20. 23:39:36

Nem akarom lehúzni a postot, de tele van hibával.
Először is Dél-Korea GDP-je 20 ezer USD felett van. Magyarországé csak 14 ezer körül, de vásárlóerő paritáson már csak 25 ezer aránylik a 20 ezerhez, azaz annyival azért nincs elhúzva tőlünk.
Az ügyintézések. Már írták fentebb, hogy nálunk is szinte mindent el lehet intézni elektronikusan.
Az összes mérőállásomat így jelentem le. Az adómat így vallom be. Az ügyfélkapunál igenis olyan logint választasz, amilyet akarsz. A jelszót módosíthatod.
Céget alapítottam, már csak elektronikusan lehet megtenni, a cégbíróság gyak. aznap visszajelzett.
A CIB internebankja jó, a 3 perces dolgott még sosem vettem észre. (Lehet nem pöcsölök ott feleslegesen.) Azt viszont biztosan tudom, a Budapest Banknál 15 perc az inaktivitás.
A CIB-nél nem kell tudnod a bankszámlaszámodat. Egyrész felírják neked egy kártyára, másrészt elég a középső 6 számjegyet megjegyezni. Évek óta csak azt írom rá minden papírra, az ügyintéző hozzáírja a többi számot. De működik a dolog akkor is, ha csak a nevedet adod meg.
Internetbankoláshoz token nálunk is van nem csak Koreában.
És bármikor változtathatod a jelszót a napi limitet, feltöltheted a telefonkártyádat, amit csak akarsz.
Annyira pöpec az internetbank, hogy magát a bankkártyát több, mint egy éve nem is használtam. (Már le is akartam mondani, hogy ne készítsenek újat, ha lejár.)
Ja, az internetbank ingyenes, a számlavezetés havi 219 forint, ami kevesebb, mint egy euró.
Ne vitzeljünk...
Telebankot meg nemtom minek használtok, ha van internetelérésetek.
Nem akarom sztárolni ezt az országot, mert tucatnyi dolog szar, amiről tucatnyi postot lehetne írni, de amit összehoztál, annak nincs értelme, mert abszolút nem olyan gáz a helyzet ezen a téren, mint ahogy írod.

Rogger 2008.10.21. 00:00:08

Ha olyan mesés csodálatos ország Korea, miért nem mentek oda??
Csak tán azért nem, mert ott évi 1-2 nap szabadság jár az embereknek? Vagy mert reggelenként a munkahelyen kötelező reggeli torna van, és el köll énekelni a vállalati himnuszt? Vagy mert nulla magánéleted van, és
Vagy mert a nőket semmibe sem veszik, kötelezően tartja a férfinak az esernyőt, előreengedi a férfit az ajtón, stb?
Tán mégsem ilyen istenkirály hely az a Korea?
Velem egy szinten koreai bank irodája van (KDB), igen az a mesés csodás koreai BANK, az übermenschek, na azoktól a koreai dolgozóiktól kiver a hideg víz. Köpködnek az iroda előtt az utcán (pedig már szóltunk nekik hogy nálunk nem divat a köpködés), a liftben még csak nem is köszönnek, a nőket levegőnek nézik és eléjük vágnak mindenhol.
Ha nem lennének 160 centisek azt mondanám fent hordják az orrukat, így viszont szánnivaló kis kulturálatlan sárga pöcsök.
Egyhez értenek, hajlongani meg robotmódra végrehajtani amit a főnökeik mondanak, de civilizáltan viselkedni és kreatívan gondolkodni az nem megy nekik.

kourosz 2008.10.21. 00:20:34

Szerintem teljesen igaza van az írónak. Magam sem tudnám jobban kifejezni.

Negyedik 2008.10.21. 01:12:19

A koreai kormany most fog belepumpalni 100mrd USD-t a roskadozo bankrendszerbe.... :-)
Ettol meg a cikk bizonyos reszei korrektek...

kpityu 2008.10.21. 06:09:51

Az hogy el lehet-e intézni valamit munkamorál kérdése, a többi alapjában véve meg van szervezve. Egy kisebb cégnél dolgozom. A köz-, vagy nagyvállalati szektorból hozzánk érkező új dolgozóknál általános probléma, hogy megpróbálják teljesítmény nélkül letudni a munkaidőt. Pedig ha már reggel felkelt és bejött, akár dolgozhatna is. Ha megkérdezem tőlük, hogy megtermelték-e a napi bérüket, teljesen meg vannak rökönyödve. :-)

BB 2008.10.21. 08:19:17

Az a baj, hogy nálunk ilyen téren még mindig szocializmus van: akkor - ugye - az volt a cél, hogy mindenkinek legyen "munkája". Nem számított, hogy pl. a bürokráciában mennyi a felesleges vízfej, hányszor kell ugyanazt a papírt kitölteni, stb., lehetett büszkélkedni a "teljes foglalkoztatottsággal". És most még mindig ez megy, igaz valamennyit javult - talán - a helyzet, de mivel minden kormány gyáva ahhoz, hogy bevállalja néhány tízezer közalkalmazott - egyébként szükséges - elbocsátását, inkább finanszírozzák - a mi zsebünkre - a vízfejeket (minisztériumok, máv, bkv, önkormányzati bürokrácia, háttérintézmények, stb.). És ez a privátszférában is sok helyen így megy, bár ott legalább a saját pénzét (legalábbis részben) szórakozza el a tulajdonos. Szerintem.

Csingu 2008.10.21. 10:55:26

Csatlakozva az előttem szóló néhányhoz, nekem is az a véleményem, rengeteg tárgyi tévedés van a szövegben. De most nem a GDP tódításáról, vagy arról szeretnék beszélni, hogy a szegények tömegei miket csinálnak, vagy a gazdag elit hogyan él abban a fene nagy jólétben.
(Mégis megtettem picit...) :)

Hanem szorosabban a témához kapcsolódóan csak annyit jegyeznék meg, hogy nem ennyire mézeskalácsból van ott sem a kerítés. Külföldiként pl. minimum középfokú koreai tudással kell rendelkezned, hogy a legnagyobb koreai banknál, a Woorinál (lefedettségben, a többihez való relációban kb. mint nálunk az OTP) kezelni tudd az online felületet.
(Igen, a koreai az a nyelv, amely nyelvtani szabályaiban annyi a kivétel, hogy nem is a szabályokat, hanem a mondatformákat könnyebb megtanulni.)

És 2005-ben be kellett hozzájuk menni személyesen, hogy megkapjam az internet-kártyát. És belépni utána sem lehetett a hangul felületen.
Egyébként mellesleg a bankkártyájuk Koreán kívül nem is működött, Koreában pedig csak munkaidőben volt ingyenes a pénzfelvét (ez bulik alkalmával volt necces).

Ja, és a legjobb: amikor eljöttem, az elég hirtelen történt, nem volt időm megszűntetni a számlát. Próbálkoztam utána ezzel messziről interneten majd telefonon keresztül, hogy ne vesszen ott a (sok) pénzem. Az összes személyes azonosítóm, jalszavam sem volt elég nekik ahhoz, hogy egy saját nevemre szóló külföldi számlára átutaltassam a maradék összeget és/vagy megszüntessem a számlát. Személyesen kellene bemennem, mondták.

Viszont ezt a sok, néhol tényleg jó, de sokszor gagyi, Koreán kívül nem működő és Koreán belül külföldiek számára javarészt használhatatlan szolgáltatást valóban ingyen adják, ezt meg kell adni nekik.

vakablak 2008.10.21. 12:58:18

Főleg ez az utóbbi hozzászólás egy kissé más megvilágításba helyezi a "magyar bank gagyi-koreai bank szupi" történetet, mi tagadás. ;)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.10.21. 16:36:40

Először is:
Köszönöm a kiegészítéseket, javításokat, kritikákat.
Valóban több dologban tévedtem és nektek van igazatok, mindjárt részletesebben kitérek ezekre.

De azért alaposan félreértik páran a bejegyzés célját.
Azt szerettem volna bemutatni, hogy gondoljon bele az olvasó: fogja magát és itthagyva eddigi munkáját, magánéletét, családját és elköltözik a világ túlfelére egy ismeretlen és idegen kultúrába és országba, és nem csak ideiglenesen, hanem azzal a szándékkal, hogy ez lesz az otthona.
Az első hónapban pedig leginkább olyan dolgokkal találja magát szembe, melyek az ő szempontjából érthetetlenül nehézkesek, akadozóak, alacsonyabb színvonalúak vagy csak egyszerűen teljesen más felfogás szerint szervezettek. Ez érthetően frusztrálhat bárkit, főleg, ha sorozatosan inkább csak a kellemetlenségek és a "nem működik" érzés jön át neki.

Akkor részletesen:
Igazatok van, a GDP-t alaposan elírtam, valamiért még arra emlékeztem, amit a történeti áttekintésben áttörésként írtam, jelenleg tényleg 25000 dollár az egy főre eső.

Dr_Genya:
Igazad van, rákérdeztem, tényleg meg lehet változtatni. Nem tudtam, és pedig azért, mert nincs róla sehol információ a CIB weblapján, és sehol másutt nem találtam. Ez meg majdnem olyan, mintha nem is létezne, persze lehet, hogy én voltam a béna. Te hogy találtál rá?

Ami a számlaszámos kártyát illeti, az is igaz, de ezt valamiért nem találtuk a papírok közt...

Az internetbankjuk lehet, hogy messza legjobb, de a 7 év alatt nekem is volt jónéhény problémám vele, az IEB egyesülés katasztrófális időszak volt például, de ezen felül is több ízben voltak gondok.

Nálunk nem a jelszó, hanem az aláírási kódszó lett rosszul megadva, pedig azt adta meg, ami a szerződésben le volt írva.
Erre úgy reagált a rendszer, hogy letiltotta a bejelentkezést, nem üzent, nem indokolta meg, csak a műszaki support tudott erre rájönni, miután a sima callcenter nem tudott mihez kezdeni a problémával.

Más: az gáz- és villanyóra a bérelt lakás miatt nem az ő nevén van, a tulajdonos állítása szerint már több hónapja folyamodott a szolgáltatóhoz olyan azonoítóért, amivel interneten lehetne jelenteni, de nem küldték még neki, ezért kénytelen telefonon megtenni.

Ügyfélkapu meg kapja be, ha ahhoz órákat kell egy ügyfélszolgálaton ácsorogni, hogy online azonosítot használhassak!
Ez kb. olyan, mint a Kosár magazin nevű fogyasztói tesztújság, aminek internetes olvashatóságára úgy kell előfizetni, hogy küldesz a neten egy megrendelést, amire kipostáznak egy csekket, befizeted, majd 2-4 hét átfutással megkapod a hozzáférést. Online magazinnál!
Mi a fenéért kell nekem személyesen küzdenem egy kelletlen ügyintézővel, ingerült emberek közt, hogy egy rohadt internetes regisztrációt kaphassak? Ennyit az ügyfélkapuról...

Kedvesem tapasztatala az volt, hogy mind a gáz, mind a villanyórabejelentés nehézkes, az internetbank neki elsőre sem működött és nem is tudta kideríteni, miért, ehhez kellettem én, meg az, hogy már ismerem, hogyan lehet a CIB-es callcenterrel szívóskodni ilyen dologban. És a hiba az az adatfelvételnél elgépelt alírási kódszó volt, amit nem ő követett el...

Ombudsmann,

Ezt a másolás témát inkább nem is akartam bolygatni.

Hird,

Ha kicsit nekilátnék, tudnék mindjárt összekotorni az emlékeimből jópár CIB-es hibát... lássuk csak, például azt, hogy a saját számláim közti átvezetést (ha az egyik nem forintszámla) nem lehet az átvezetés menüben csinálni, hanem devizaátutalásnak minősül, és abban a menüpontban kell indítani, ami egyrészt logikátlan, másrészt nincs sehol leírva. Harmadrészt az ügyintéző a callcenternél nem említette, hogy ha telefonon keresztül indítom a tranzakciót, akkor ráterhelnek egy 5 dolláros díjat is, míg ha az internetbankon keresztül csinálom, akkor ingyenes. Mondjuk becsületekülre legyen mondva, hogy miután reklamáltam emiatt, visszahallgatták, elismerték, hogy igazam van, majd visszautalták a pénzt.
Akkor a másik, mikor Traveller's Cheque-et akartunk beváltani, és a callcenter kétsezr is állította, hogy igen, lehetséges, majd a bankfiókban az ellenkezőjét állították, és majdhogynem lehülyéztek, hogy miért hivatkozom én a callcenter által mondottakra, ahhoz nekik semmi közük, mintha éppen nem is egy bank dolgozói lennének...

És ez csak az elmúlt évből két eset, de ennél sokkal több probléma volt már velük.

Céhbeli,
Lehet, hogy valamit félreértettem, mikor megkértem kedvesem, hogy magyarázza el az ő rendszerüket, de megpróbálom még egyszer alaposabban kikérdezni.
Egyébként tudtommal alfanumerikus az azonosító.
Megkérdeztem közben. Igazad van, 11 jeggyel azonosítják a kedvezményezett számláját, amivel én kevertem, az a saját azonosítója.

Flynn,
Kösz, GDP elismerve, de továbbra is fenntartom, hogy az online ügyintézés csak elviekben működik jól, a gyakorlatban sok vele a probléma.

Ami pedig a számlavezetési díjat illeti, nem az összeggel van baja, az semmi, hanem az ELV a probléma, számukra teljesen természetes, hogy egy ilyen alapszolgáltatást a bankok ingyenesen kell biztosítsanak.

A Telebankot azért kellett használni, mert - ahogy leírtam - az internetbankot kapásból nem lehetett...

És hogy mennyire gáz, azt te, aki itt élsz és ebbe szoktál bele, egész másképp ítéled meg, mint az aki, épp a világ másik feléről költözött ide.

Rogger,
Még az is lehet, hogy ez lesz. Ez az év úgyis csak próbaidő neki, ha nem bírja, nem marad itt.
A többi állításod csak annyiban igaz, mint minden közhely.
Egy éve kb. 2 hónapot dolgoztam több turnusban Koreában, egy részét egy közepes, másikat egy óriási állami cégnél. Sehol nem volt se reggeli torna, se vállalati himnusz, szóval ez féligazság maximum.
A kedvesem 2 hét szabadságon volt idén májusban itt Magyarországon... szóval mi van azzal az 1-2 nappal?
A nők valóban kevésbé vannak jó helyzetben, ez még jócskána a konfuciánus merev hagyományok öröksége. De persze nálunk olyan fene nagy udvariasság és egyenjogúság van, igaz? Nálunk önzetlenül és tiszteletből mindig udvariasak a nőkkel, hát persze... :)

Két hónap alatt Koreában egy embert láttam az utcán köpni, egyetlen egyet.
Amúgy ahhoz is értenek, hogy kell egy szétvert országot a világ élvonalába felhozni, ami nekünk a mi mentalitásunkkal a büdös életbe nem sikerülhet...

Csingu,
Köszi az információkat, igazad van, ha ebből a nézőpontból nézzük, az idegennek ott is problémás a helyzete. De mindenester az ő személyes tapasztalat eddig az, hogy itt sokkal akadozóbb és korlátozottabb minden, ami náluk gördüléken és széleskorű szolgáltatás.

kpityu 2008.10.21. 17:50:23

A köpködésről jut eszembe, hogy reggelente gyalog járok munkába és nem győzöm a sok gusztustalan csulát kerülgetni. Pedig nem koreában dolgozom. :-)

vakablak 2008.10.21. 18:09:31

Én is a köpködéshez: Rogger, nem lehet-e, hogy dacára annak, hogy az épületben van ez a koreai bank, az általad látott köpködők mégsem ennek az alkalmazottai, hanem valami egyéb cégnél lévő kínaiak? Kínában epidemikus méreteket ölt a köpködés, erről ismertek széles e világon. Én sem láttam koreait köpködni se Koreában, se másutt.

Ezzel szemben Kínában a buszon simán a cipődre köpnek. Rá a cipődre, egyenesen. Bazz! Sőt, ha a busz totál dugig van, egymáshoz szorulnak az emberek, na, akkor hova köpnek? Hova? Úgy van: a mennyezetre. Onnan lóg aztán le a csula, és még az a jobbik, amíg csak lóg.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2008.10.21. 23:06:53

Na igen.
Európai ember általában aligha tudja megkülönböztetni a kínait, a japánt és a koreait.
Én már elég sokat jártam arrafelé, de nekem se megy mindig, ha itthon látok ázsiait, de egyre nagyobb eséllyel tippelem meg jól...

Csingu 2008.10.22. 13:31:31

Egyetértek, az ő szempontjából ez nyilván megrázó, ezt meg kell adni.

Tudnék persze arról is mesélni, hogy számomra mi volt az, amikor kiköltöztem, és az sokkal fundamentálisabb, mint némi banki kellemetlenség.
(Viszont a poszt nem erről szól.) :)

Mindent összevetve, irigylem a problémáit!