Linkblog

Daily Shark magazin

Vélemények, gyakran olyanról is, amihez nem értek. Leírom azokat a dolgokat, melyeket érdekesnek vagy éppen bosszantónak találok.
A blog utólag moderált, azaz:
Ellenvélemény, kritika: oké.
Személyeskedés, trollkodás, rasszizmus: kitiltva.
Vissza a címlapra->

Utolsó kommentek

Címkék

Egyszerhasználatos, eldobható világ

2009.08.29. 00:50 :: Daily Shark

Utólagos előszó. :)
Figyelem, az írás alapvetően nem arról szól, hogy ha eladnám a telefont, miért nem kaphatnék érte többet! Egy jelenségről szól általában, de a gondolatsort ez a telefonos példa indította el, még ha nem is a legjobb példa.
Elgondolkodtam, hogy az ún. erkölcsi avulás mennyire fura dolog manapság. Az előző cikkemben említett Nokia E51-es telefont kb. másfél éve vettem a Photo Hall-ban, akciósan 70e Ft-ért.
A telefonnaksemmi baja, akkoriban egy felső kategóriás üzleti telefonnak számított, és mai is még erős felső-középbe tartozik, négysávos, 3G, Wi-fi, internet, mail, zenelejátszó, irodai alkalmazások (Office fájlok megnyitása, PDF, stb.), Skype/MSN applikációt tud futtatni (Fring a neve), közvetlenül Gmail és Google elérése van, képes korlátozott navigációra cellainformáció alapján, illetve teljes navigációra külső GPS-el. Ez azért manapság se rossz.
Egyetlen hátránya, hogy az akkumulátora már eléggé legyengült, másfél-két napnál tovább nem bírja.
Mindezzel együtt az eladási értéke mára a harmadát se éri el annak, ami az eredeti ára volt.

Miért? Rosszabb lett ez a készülék? Elhasználódott? Nagyobb költséggel jár?

Nem, egyáltalán nem. Minden, amit akkor tudott, most is tökéletesen működik. Teljesen jó telefonálásra, interneten böngészésre, térképnézegetésre, zenelejátszásra, rádióhallgatásra, emailezésre, fényképezésre, Excel és Word fájlok nézésre, Skype használatára, mindemellett a Nokiához képest modern és elegáns külsejű még mindig.

Akkor miért ennyire bagóért adják-veszik?

Nem furcsa ez, emberek? Mi határozza meg ezt a brutális virtuális értékvesztést?

Nekem úgy tűnik, valahol nagyon félrecsúsztak a dolgok.

Ez az ún. fogyasztói társadalom alapvetően elhibázottnak tűnik. Az ember nem fogyasztó. Az ember élni akar és boldognak lenni, amihez nem feltétlenül központi jelentőségű a fogyasztás. Természetesen a létszükségleteimhez (élelmiszer, tisztálkodás, lakás), illetve az a fölötti szintekhez (tanulás, szórakozás, önmegvalósítás) kell néha fogyasztani is - de ez csak következmény, szükséges melléktevékenység, nem pedig cél!

Sajnos számomra egyre inkább úgy tűnik, hogy a fogyasztói társadalom ezzel ellentétben éppen a fogyasztást teszi legfőbb értékké, eszerint a fogyasztás tartja mozgásban a világot, az ad munkát, az hajtja az üzletet, de legfőképp az emberi boldogság egyik fokmérője lett, az vagy, amit fogyasztasz, amit ma megvehetsz, ne halaszd holnapra, stb.

És a sok szerencsétlen hülye elhiszi. Néha talán én is, egy ideig. De egyre jobban zavar.

Valamiért a mindenáron való állandó növekedés fétisét imádja ez a rendszer. A gazdasági alapelvek közt van, ha egy cég nem produkál folyamatos növekedést, akkor lassan, de biztosan elpusztul.
Ha egy nemzet nem produkál növekvő születési statisztikát, akkor nemzethalál lesz.
De tényleg igaz lenne ez így és ha igen, ez objektív szükségszerűség, vagy csak egy jól megcsinált ideológia?

Nézzük egy kicsit globálisan:

  • Vannak a Földnek erőforrásai, melyek végesek.
  • Van lakossága, mely rohamosan növekszik, az idő múlásával egyre gyorsabban.
  • Van a gazdaság, a termelés, mely szintén növekszik, részben a már említett axióma(?) miatt, részben a növekvő fogyasztás miatt, amit egyrészt a mennyiségileg megnövekedett népesség, másrészt az igények minőségi változása okoz (a trend az, hogy az életszínvonal növekszik, így az igények is, ami többletfogyasztást generál).
  • A növekvő fogyasztás-termelés növekvő erőforrás-felhasználást, növekvő környezetszennyezést és növekvő hulladékmennyiséget jelent.
  • Mindezt úgy, hogy az erőforrások végesek, a környezetszennyezés jeleit már saját bőrünkön érezzük (levegő, vizek, időjárás-változás), a szemét lerakása/újrahasznosítása/ártalmatlanítása egyre nehezebb.

Meddig folytatjuk? Lesz-e valaha egy „elég” szint? Akár egyénileg (hogy nem vásárolok meg valami csak azért, mert akciós, vagy csak azért, mert újabb, trendibb), akár országok/nemzetek vonatkozásában, akár globálisan? Mert egyszerűen belátható, hogy véges területen a növekvő ütemű terjeszkedés egyre gyorsulva éri el a korlátjait.
Persze, ez nyilván nem ilyen egyenletes, a nemrég ránk zúdult gazdasági válság most kissé visszafogott a lendületből – de hosszú távon egyértelmű a tendencia.

De térjünk csak vissza az indító témához, mert ha nem is egyértelmű, szorosan idekapcsolódik.

A fogyasztó már nem olyan ember, aki a természetes szükségleteit elégíti ki azzal, hogy vásárol valamit. A fogyasztót manipulálja az a rendszer, ami körülveszi: mivel alapvetően neki nem lenne igénye az állandóan újabb és kicsit különböző dolgok megvételére, a gazdaság kénytelen ezt az igényt is előállítani, úgy befolyásolja a fogyasztót, hogy felkeltse az igényt benne olyasmire is, amire valójában nem is biztos, hogy szüksége lenne.

Ez a dolog persze leginkább a luxuscikkeknél figyelhető meg, ami általában esztelen pazarlás, de azt mondják, akinek pénze van, mindegy, milyen módon jutott hozzá, azt csinál vele, amit akar, és ezért semmi módon nem lehet őt erkölcsileg megítélni, ha neki luxusjacht és 10 sportkocsi kell, meg minden nap friss osztrigát akar reggelire, szíve joga. Persze sok értelmesebb, hasznosabb és mások szempontjából is értékes dologra lehetne költeni, de hát az ember alapvetően önző és kapzsi, így ezt aligha lehet bárkitől is elvárni.

Azonban a mindennapi ember (értsd: a fogyasztó, mely kategóriába persze aligha tartoznak bele a harmadik világ nyomorgói, ők a fogyasztói társadalom számára csak afféle átlátszó szellemek, akikről fejcsóválva lehet időnként hírműsorokban tudósításokat nézni, illetve a használhatóbb helyeken a termelés költségcsökkentésének legjobb eszközei, lévén a valódi fogyasztói társadalmak munkásainak bérének töredékért is hajlandók dolgozni) tárgyai közt is lépten-nyomon tetten érhető ez a fajta pazarlási spirál, ami a fogyasztói társadalom egyik legrosszabb velejárója.

Ami a telefonomat (és általában a modern elektronikai termékeket) illeti, egyre rövidebb a hasznos életciklusuk. Nem azért, mert elromlanak (bár a sokak által csak legendának minősített tervezett avultatás szerintem létező dolog), hanem mert az újabb modellek tudásához képest már relatíve „butábbnak” minősülnek – akkor is, ha az újabb modellek többlettudása gyakran funkcionálisan minimális előnnyel bír, sokak számára szinte semmi változást nem jelent a használatban, mindössze követik a trendet, a fogyasztás-centrikus világképhez igazodva, mikor lecserélik egy-két éves készülékeiket.
Nem tagadom, én is megtettem ezt, nem is egyszer, bár valamelyest talán indokolt módon, mert általában a többletfunkciókat használtam is – de nem mindig. Volt, hogy egyszerűen a valamivel kisebb méret, szebb forma és jobb csengőhang-készítési lehetőségek miatt cseréltem le, aminek ugye nem sok haszna volt.
Igaz, az is nyom valamit a latban, hogy az információs technológia rohamléptű fejlődése miatt az újabb készülékek legalább méretükben és üzemidejükben valóban jobbak valamelyest – legalábbis elvileg.
A gyakorlatban a többletfunkciók miatt mégse csökken jelentősen a méret (pl. az érintőkijelzős mobil már számomra az a kategória, amit túl nagynak és nehéznek érzek ahhoz, hogy zsebben hordozzak), másrészt a modernebb, nagyobb kapacitású akkumulátorok mégse tudják tovább ellátni energiával ezeket a készülékeket, mert a sok pluszfunkció magasabb fogyasztással is jár. Tehát ezek az előnyök is meglehetősen relatívak. 

Tudom, sokak szemében ez alighanem csak egy megkeseredett, középkorú ember párás szemű nosztalgiázása lenne. Pedig nem vagyok a technikai haladás ellen, ellenkezőleg, magam is kütyü-mániás vagyok. De ugyanakkor valahol mérnök is, ha az eredeti hivatásomat már nem is gyakorlom.

És mérnökként elborzaszt az a fajta módszer, amit látok magam körül. Az erőltetett fejlesztéseknek köszönhetően csak részben letesztelt, rengeteg hibát tartalmazó készülékeket, szoftvereket dobnak a piacra, melyeknél az eladások kezdetétől kezdve folyamatosan (bár szerintem csak ímmel-ámmal) javítgatják a hibákat, de közben már egy újabb termék fejlesztésére koncentrálnak inkább, és mire ez egy-két év múlva már kinőtte a gyermekbetegségeit és stabil, használható termékké válna, beszüntetik a gyártás, leállítják a támogatást, mert piacra dobtak egy újabb, ám megbízhatatlanabb, kiforratlanabb terméket.
Közben a fogyasztó meg jókora veszteséggel kell megszabaduljon az előző verziótól, ha az újat akarja használni, ami közel se biztos, hogy annyival jobb az előzőnél, amennyivel drágább.

Nézzük az autókat. Manapság egy gyár tönkremegy, ha 2-3 évente nem cseréli le a modelljeit. Miért?
Nekem egy tízéves autóm van. Még ma is időtálló, stílusos forma, igen komoly teljesítmény, nagyon jó felszereltség, kiváló biztonság, sajnos nyilván kevésbé jó károsanyag-kibocsátás, mint a maiaknál, de meglepően kedvező fogyasztás.
Majdnem két és fél év alatt, mióta megvan, a normál kopó alkatrészeken kívül egy klíma- és egy hűtőventilátor csere volt csak. Pedig amúgy nem a legmegbízhatóbbaknak kikiáltott márkák közt tartják számon. A piaci értéke nevetségesen alacsony a használati értékéhez képest – és ez szintén hasonló, bár nem teljesen ugyanaz az erkölcsi avulás, mint a telefonnál.

Valahogy eltorzultak az arányok.

Egykoron egy mester, aki megcsinált valami használati tárgyat, olyat alkotott, ami sokáig kiszolgálta a használóját és az értékét elég jól megtartotta. Ez részben becsületbeli ügy volt, részben józan számítás, hiszen ha rosszat csinál, annak híre megy hamar, és a vevők elfordulnak tőle.
Manapság már nincs ilyen szakmai hozzáállás, nincs becsület, van helyette marketing, píár, profitmaximalizálás, kiszervezés, stb.

kifordult a rendszer, az igény generálódik a produktumhoz, nem fordítva. Igaz, a technika beláthatatlanul sokat lépett előre (ez megérne egy külön posztot), de szerintem legtöbbet az a manipulációs eszközrendszer és az ehhez gründolt ideológiai háttér fejlődött, ami a fogyasztói társadalmakat működteti.
A piac manipulált (így nem is lehet igazán megfelelő alap a gazdaság működtetéséhez szerintem, bár jobbat nem tudnék mondani, de nem is az én dolgom), és ezt sokszor még csak észre se vesszük, ha észrevesszük, nem akarjuk elhinni, mert ez kényelmesebb.
Az eredmény: látszatboldogságban tobzódás a fogyasztás álkánaánjában, miközben feléljük, beszennyezzük, tönkretesszük azt, ami nem a miénk, hanem majd a gyerekeinké, unokáinké lesz. De kit érdekel, ha holnap egy újabb és még izgalmasabb új dolgot vehetünk?
Minden eldobható, minden lecserélhető, minden érték viszonylagos és ideiglenes. Szokjuk meg, mert ez már csak ilyenebb lesz, amíg aztán egyszer csak észrevesszük, hogy nincs tovább, de akkor már késő.
Sajnos én se tudom teljesen kivonni magam ebből lefelé örvénylő ördögi spirálból, pedig szeretném... :(

216 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dailyshark.blog.hu/api/trackback/id/tr931345396

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nick Leeson 2009.08.29. 11:25:32

@Johann Gambolputty de von Ausfern schplenden:
Nekem eszem ágában sincs fejben tartani, vagy SMS-t kapogatni az épp aktuális egyenlegemről.
Fizetem havonta a számlát és kész. Ha kell "befüttyentek" a szolgáltatómhoz, hogy mobilnet-et akarok, vagy épp az aktuális mobilnet előfizetésemet növeljék (forgalom korlát nagyobb legyen nyaraláskor), stb...

Nem tudom május elsején hogyan szólsz be a bankodba a puszta kellős közepén, ha épp lemerült a kártyád és baj van...

changebug (törölt) 2009.08.29. 11:31:15

@greycup:
"Nekem a licenszelés a használati jog megvásárlását jelenti"
Épp ez az, hogy nem tulajdonlod, hanem a használati jogot vásárlod meg de az meg nem örökös! Itt a bibi, szerintem. Kérdezem: szerinted ma az ablakos szoftver 2002 előtti verzióit jogszerűen használod ha használod? Nem. Mondjuk nem magánember vagy hanem cég. Nagy cég. sok license-el. Kénytelen vagy alkalmazkodni a feltételekhez, pedig adott esetben nem biztos, hogy akarsz.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 11:35:30

@egy hang a hátsó sorból:
Nem az index címlapnak írtam a véleményem. Leginkább csak magamnak és még pár ismerősnek, aki olvassa. Ők meg úgyis tudják, milyen vagyok és nem ebből ítélnek meg, mert sokkal jobban értik a motivációmat.
Hogy kikerült, az nem rajtam múlt.

Mit szeretnék?
Azt, hogy a fejlesztés ne azért legyen, mert növekedni KELL. Ugyanis hamarosan nem nagyon lesz hová növekedni...
És ha már fejlesztés, akkor ne olyan dolgokat dobjanak piacra, ami tele van hibákkal, hanem várjanak még vele egy évet, és teszteljék le közben rendesen, akkor se lesz persze hibátlan, de lényegesen kevesebb probléma várható - a fogyasztók meg éppúgy ellesznek addig az előzővel.
És ne eleve azt sugallja ez a rendszer, hogy vedd meg ma, dobd el jövőre.
Így hirtelen ez jutott eszembe...

szs. · http://szabosandor.blog.hu 2009.08.29. 11:37:21

Nézd a dolog jó oldalát, ha az ember függetleníteni tudja magát a fogyasztói társadalom csoportnyomásától ("annyit érsz, amennyit fogyasztasz"), akkor fillérekért tud venni olyan cuccokat, amik önmagukban tök jók, csak olcsók lettek, mert lett náluk jobb/újabb/trendibb. :)

greycup 2009.08.29. 11:37:27

@changebug:
ez ugyan offtopic, de szerencsére megtehetem a munkahelyemen is -otthon meg pláne- hogy linuxot használjak :)

mint nagy cég, osztanék-szoroznék, hogy működök hatékonyabban (beleértve a kevesebb költséget), szükségem van -e az adott termékre a licenseken keresztül, vagy nem
amennyiben megveszem, az vhol nyilván jelentkezni fog az előállított termékek árában...

de most nem értem, mi köze ennek a fenntartható fejlődéshez

HERMSGERVØRDENBRØTBØRDA 2009.08.29. 11:39:17

@az aki: én se tudom, még nem volt ilyen, ezért nem igazán valós probléma részemről...

greycup 2009.08.29. 11:39:26

@Daily Shark:
sajnos "time to market" van, ezzek azt kockáztatod, hogy elveszted az adott piaci szegmenst :)
a konkurencia majd szívfájdalom nélkül teríteni fogja a -nem teljesen letesztelt- cuccait, te meg adhatod el a gyárad, meg bocsáthatod el a dolgozókat, c'est la vie

chop 2009.08.29. 11:43:38

@jolt: jaj-jaj....

1) Ahogy mar korabban is emlitettek, akksicsere es maris van egy teljesen normalisan funkcionalo telod. Ha mondjuk ossze lenne hegesztve az akkumulator es telefonpanel, akkor igen, megertenem, hogy akksi = telefon, de - mint tudjuk - nincs.

2) Nem is igazan tudok mit mondani erre az indokodra, miszerint higieniai okokbol nem erdemes hasznalt telefont venni, ugyanis en CSAK hasznaltan veszek telefon (garanciaval), es bizony LETAKARITOM. Ez egy varazsszo, vesd az eszedbe.

3) Valoban, az iPhone, meg az Android csilli-villi OS-ek, de az iPhone nagy szazalekban azert iPhone, mert Apple, es mert kultusz es mert Steve Jobs es igen, a gorgetorutin kurvajo, de nekem nem kell erintos telefon. Igy szarok az iPhone-ra, es amig az E51-emen futo Symbian evente egyszer fagy, es tudja a multitaskingot, a vagolapot, es normalis telefonkent uzemel, addig teljese mertekben hidegen hagy minden hype.

Hun.Spb · http://www.hunspb.blog.hu/ 2009.08.29. 11:44:30

@egy hang a hátsó sorból:

"Nyilvan en is cselekszem irracionalisan es erzelmi alapon, de utana nem irok cikket arrol, hogy a dragan vett csilivili lcd tv-m miert er sokkal kevesebbet annal, mint amikor vettem."

Én is pont azt írtam, hogy milyen hülye voltam, hogy megtettem, és pont direkt nem írtam bele, hogy mennyit buktam az árán.

chop 2009.08.29. 11:45:18

Es a franc se akar telefonon jatszani, jatszok gepen vagy Xboxon, nem a kis szar 2 (vagy 3, tokmindegy) colos kijelzon. Ahogy filmet sem nezek, mert NEM ELMENY!

Kende Pepi 2009.08.29. 11:50:11

Ritka jó írás, gratulálok a szerzőnek.

changebug (törölt) 2009.08.29. 11:50:25

@greycup:
offtopic: én is ezt teszem :) már 5-7 éve - mondjuk egy unixot, de ezen nem veszünk össze. :)

"de most nem értem, mi köze ennek a fenntartható fejlődéshez"
ezt nevezem én libatömésnek. mikor úgy alakítod a dolgokat, hogy utána ezzel számolni kell. félre ne értsd fejlődni igy is úgy is muszáj csak nehogy már még rúgdossanak is ilyesmivel. Ezt a részét én nem érzem fair-nek.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 11:51:32

@chop: ebben egyetértünk.
Még sose próbáltam játszani telefonon vagy filmet nézni rajta.

derceto 2009.08.29. 11:56:10

Van egy jelentős réteg, ami a növekedésből él. Azaz befektet, részvényt vesz, hitelez, aztán a növekedés valahány százaléka nála csapódik le. Nélkülük nincs növekedés, és növekedés nélkül ők sem tudnak létezni. Ha mindenki termelő munkából élne, akkor nem lenne szükség gazdasági növekedésre, pontosabban csak annyira, amennyi a népesség növekedésével arányos. De ez egy nagyon leegyszerűsített gondolat.

egy hang a hátsó sorból 2009.08.29. 11:59:16

@Daily Shark:
Ez tok jo, csak nem tudsz kivenni ebbol a folyamatbol egy elemet ugy, hogy kozben a folyamat osszes elonyet is megtartsd. Peldaul nezd meg mi tortent az autoiparral most, hogy a vilagvalsag hatasara az embereknek "megjott az esze", es nem vettek uj autot csak azert, mert lattak a tv-ben hogy az milyen jo.

Ha az emberek nem veszik meg a legujabbat (akar szar akar nem, akar kell akar nem), akkor kevesebb bevetel lesz, lassul a fejlodes, lassul a termeles, lassul a nyersanyagkitermeles. Ez a fenntarthato fejlodes szempontjabol gondolom jo dolog, csak kozben emberek szazezrei-millioi vesztik el az allasukat es egy lavinat indit el.

Szoval ha kiveszed a mozgatorugot (az esz nelkuli fogyasztast), akkor megall az egesz. Ez van. A megoldast mar ne kerdezd, nalunk okosabb emberek sem tudjak.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 12:01:12

@derceto: Ebben van igazság, de meddig tartható?
Úgy tűnik, aki a növekedésből él, azt ez nem foglalkoztatja.
Ha egy - amúgy jóindulatú és másokra is figyelő - ember részvényessé válik, az egyetlen érdeke az lesz, hogy minél több profitot hozzon az a cég, akinél részvényes, és általában ettől kezdve nem fogja érdekelni, milyen eszközökkel érik ezt el és milyen mellékhatásai lesznek. Amíg neki csenget a kassza, jól csinálják, ezt fogja gondolni...

changebug (törölt) 2009.08.29. 12:01:51

@greycup:
az első részhez: igen én is egy unixot használok idehaza 5-7 éve :) ezen nem veszünk össze. :)
"de most nem értem, mi köze ennek a fenntartható fejlődéshez"
ezt a fajta licenselést nevezem én libatömésnek. az XP-t és az előtti dolgokat nem használhatsz - mert nem. összekínlódják magukat az újabb bevezetéséért, de nem akarnak áttérni erre változtatnak a licenselésen/supporton/etc. fejlődni muszáj de nehogy már még rugdossanak is. és van ahol csak a kiadási oldalon jelentkezik a dolog a bevételin nem.
25 milliárdért vegyen az állam licenseket? hööö???

changebug (törölt) 2009.08.29. 12:02:56

na csak át ment az előző is...
bocsika.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 12:03:46

@egy hang a hátsó sorból:
Persze, tudom, hogy nem ilyen egyszerű. Ezért írtam, hogy az értékrendszerrel, a világképpel van valami komoly baj. Illetve mindenesetre lesz, pár évtizeden belül.
És ez annak ellenére zavar, hogy alighanem addigra nekem már mindegy lesz.

mayfly9 2009.08.29. 12:12:26

Mindenkinek más az elég. Másrészt Skype-olni, navigálni és netezni stb. pedig nem csak telón lehet. Szerintem vegyél egy kecskét. :) Minél öregebb, annál többet ér. :)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 12:14:38

@mayfly9:
A kecske ilyen értéktartó? Tényleg? Nem is tudtam... :)
Tényleg lehet máson is, de ha az ember nem akart állandóan egy notebookot hurcolászni a hóna alatt mindenhová (tápegységgel persze), akkor a smartphone volt az egyetlen alternatíva.

Hun.Spb · http://www.hunspb.blog.hu/ 2009.08.29. 12:20:49

Igaza van a fentebb szólónak.

Ha a mosógépek továbbra is 10-15 évig működnének hiba mentesen, mint szüleink idejében, akkor:

- Nem élne meg a gyártó.
- Nem élne meg a kereskedő.
- Nem élne meg a szerviz.

Sok sok munkahely felesleges lenne. Nem mondom, hogy ez így jó, egy szóval sem. De bele kerültünk egy ilyen spirálba, és ezt már nem lehet visszafordítani, és nem is lehet egy elemét sem kivenni, mert összeomlik.

Viszont: akkor felesleges lenne a tervezés. Ha nem lenne eladható, akkor:

- Nem terveznének jobb méretü mosógépet.
- Nem terveznének szebben mosó mosógépet.
- Nem terveznének energiatakarékosabb mosógépet.
- Nem gondolkodnának újabb technológiákon, melyek olcsóbbak, biztonságosabbak, környezetkímélőbbek, stb..

Sem mosógépet, sem autót, sem mobiltelefont, semmit.

(Valahol az is környezetkímélés, ha a mobilodba belerakják az MP3 lejátszót, a fényképezőgépet, GPS-t, stb.., mert nem kell több készüléket gyártani és eldobni évekkel késöbb. Nem beszélve az emberi kényelemről, ami Uram bocsá' legyen már kielégítve)

Nem tudom, hogy hol az igazság. Nálam okosabbak sem tudják.

Hun.Spb · http://www.hunspb.blog.hu/ 2009.08.29. 12:29:31

@greycup:

Akkor én is OFF egy kicsit.

Van ugye a Linux, ami jobb, stabilabb, és gyakorlatilag ingyenes. Itt most az ingyenességről.

Akik csinálják, miből élnek?

Igen, tudom: részben a felhasználók fejlesztik. De egyszer valaki létrehozta, felügyeli, irányítja az egészet.

Gyanítom, hogy valahol Amerikában egy csapat, akik felvállalták az ingyenes, szabad forráskódu softwarek melletti harcot, és akik egyéb befektetéseik által már elég pénzt kerestek, hogy pont megteheteik.

Il Cavaliere Nero 2009.08.29. 12:30:33

@szs.:
Ja, teljesen igazad van.
Én is erre jutok mindig.
Kedvenc (digitális) fényképezőgépem már vagy tízéves darab. A második gépem is kb. olyan korú. Sok szempontból kenterbeverik a mai agyonsztárolt darabokat, amelyekkel büszkén flangálhatsz vasárnap délelőtt a sétálóutcán, de fél év múlva minden második zakkantabb amatőr nyakában azt látod.
Két év múlva meg dobhatod ki a francba, mert annyit kérnek a javításáért, hogy érdemesebb újat venni.

Hun.Spb · http://www.hunspb.blog.hu/ 2009.08.29. 12:33:30

@chop:

"Es a franc se akar telefonon jatszani, jatszok gepen vagy Xboxon, nem a kis szar 2 (vagy 3, tokmindegy) colos kijelzon..."

Ülj két órát mondjuk az APEH-nél sorban, egy rohadt telefonos passziánsz játéknak is úgy fogsz örülni, mint állat. :-)

changebug (törölt) 2009.08.29. 12:35:55

@Hun.Spb: azért ne keverjük a sebességet és a gyorsulást :) Fejlődés akkor is lenne ha tartósak a dolgok - csak az üteme lassabb. szerintem.
Lehet ki kéne próbálni. Lehet egy összeomlás után ki is fogjuk.

greycup 2009.08.29. 12:37:51

@changebug:
annyiban meg bírom esetleg érteni az MS-t, hogy nem akar fenntartani egy nemtomhányfős szakembergárdát arra, hogy egy valamilyen szinten idejétmúlt oprendszert v alkalmazást supportáljon, valszeg már nem éri meg nekik, lejárt a szerződés is stb.

a 25m a mi államunk sara, úgy látszik, nekünk megéri továbbra is... :)

Hun.Spb · http://www.hunspb.blog.hu/ 2009.08.29. 12:40:37

@changebug:

Igen, persze. Igazad van. Csak az üteme lenne lassabb. De radikálisan.

- Ha a gyártó nem keres milliárdokat, akkor nem költ milliókat a kutatás/fejlesztésre.
- Ha nem kell versenyeznie a többi gyártó fejlesztéseivel, akkor is fejleszt, csak SOKKAL lassabb ütemben.

Tényleg jó lenne egy ilyen szempontból is belassultabb világ.

greycup 2009.08.29. 12:43:01

@Hun.Spb:
az ingyenességet hagyjuk, egy nagyvállalat linuxos akármit is csak akkor fog venni, ha van hozzá pár éves support, egyszerűen túl kockázatos lenne anélkül

hát igen, egyszer egy csóri finn faszi létrehozta a magját az egésznek... :)
bizonyos változatot meg dél-afrikai multimilliárdos támogat, aki vmikor maga is fejlesztő volt

Hun.Spb · http://www.hunspb.blog.hu/ 2009.08.29. 12:44:56

@greycup:

Na, erre gondoltam. Köszi az info-t.

Void Bunkoid 2009.08.29. 12:45:16

@sandorn: igaz régi a komment, amire válaszolok, de talán a XX. század legeleje, az volt az ideális. Volt már kapitalizmus, meg piacgazdaság, meg valamilyen szintű "fogyasztói társadalom" is, de akkor még mindenki tudta, hogy mit akar fogyasztani. Talán a jóval célzottabb, és még jóval primitívebb reklámpropaganda miatt.

Manapság már a paraszt is GPSt akar a traktorjába, meg a 20 négyzetméteres nagyobb erkély méretű sorházi kiskerttel rendelkező városi majom is fűnyírótraktorral akarja nyírni a füvet, mert az a trendi, meg különben is a szomszédnak is az van már.

Void Bunkoid 2009.08.29. 12:52:47

A karácsonyi vásároknál lehet a legnagyobbat röhögni az ilyen fogyasszherdálj jellegű dolgokon.

Ha emlékeztek, asszem 2007-ben (vagy hatban) minden jóravaló droiddal megvetettek a médiamarktok vagy hasonló jellegű boltok egy DSLRt, és soha nem látott mennyiségű "fotós" özönlötte el az internetet, napi 800 makróval fotózott kaktusz, télre a lakásban maradt légy, köldökszösz, telével fotózott naplementés templomtorony, anyámp*csája lepte el a fotómegosztó oldalakat.

Azóta ezen emberek 90 százaléka a szekrényének mélyén pihenteti az akciósan CSAK 140-150 ezerért (esetleg aki nagyon belebuzdult, vett még két-három obit is mellé még másik 150ért:)) vett csodagépét, és az - azóta megvett csodás fotózós - telefonjával fotózgat, mert mégiscsak rájött, hogy azért azt a 4-5 kilós fotóscuccot mégsem érdemes meg kényelmes magunkkal cipelgetni egy szalonnasütére, vagy egy horvátországi nyaralásra két-három tengerparton vigyorgós fotó kedvéért.

A médiamarkt és társai viszont bezsebeltek soktízezerszer sokszázötvenezet forintokat :)

greycup 2009.08.29. 12:56:04

@Void Bunkoid:
sztem a kemény inkább az volt, amikor az állam finanszírozta ezeket... ld. Sulinet

Void Bunkoid 2009.08.29. 12:56:53

@greycup: na ez meg a másik, ott a pont :)

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2009.08.29. 12:57:43

@Hun.Spb: Az emberek pedig sokkal kevesebbet keresnének, mivel nem lenne szükségük annyi pénzre, hogy ezt a sok baromságot megvegyék...

randomuser1 2009.08.29. 12:58:11

imádom a nokiát,egy kis párezres cég ami piackutatással, dizájnnal meg olcsó kínai alkatrészek felkutatásával foglalkozik főállásban, 10éve ugyanazzal a bugos szoftverrel, másodvonalbeli, közel selejtes alkatrészekkel rabszolgamunkában foglalkoztató begyártókkal rakat össze telefonokat nektek aprópénzből:)

egy hang a hátsó sorból 2009.08.29. 12:59:53

@Void Bunkoid: "Manapság már a paraszt is GPSt akar a traktorjába, meg a 20 négyzetméteres nagyobb erkély méretű sorházi kiskerttel rendelkező városi majom is fűnyírótraktorral akarja nyírni a füvet, mert az a trendi, meg különben is a szomszédnak is az van már"

Manapsag mar a paraszt is internetezik (jo esetben szelessavon), tv-t nez (jo esetben hd minosegben), telefonal (jo esetben mobillal, barhonnan, barmikor), nem hal bele egy tudogyulladasba, stb.

Szoval ami neked ma alap es eszed agaban nem lenne lemondani rola, az par evtizeddel ezelott vagy nem letezett, vagy csak a gazdagok/sznobok kivaltsaga volt. Ugyanugy, mint most a GPS-es funyirotraktor, vagy nehany evvel ezelott a szelessavu mobil internet.

Sátán meg a Jocó 2009.08.29. 13:00:25

@Nagykócsag: ó, a Magyarok Istene áldjon meg Téged!

Hogy én mióta keresek egy ilyen aranybányát! :DDD

csongorbela · http://belaba.blog.hu/ 2009.08.29. 13:00:51

"Sajnos én se tudom teljesen kivonni magam ebből lefelé örvénylő ördögi spirálból, pedig szeretném... :("
Miért nem tudod? Szerintem ez csak kényelem...

babsz 2009.08.29. 13:01:21

ezt a hülye posztot. újonnan még mindig 58e a t-mobilnál ez a telefon.
a tied viszont "egy 2 éves, lehasznált akkujú, garancia nélküli, mára már legfeljebb közepesnek számító teló miért kerül a harmadába az új árnak? ember, észnél vagy?", ahogy írták.
de tényleg lehet nyilvánvaló baromságokra 150 kommentet kapni, ha ez volt a cél.

Sátán meg a Jocó 2009.08.29. 13:02:41

@Daily Shark: klasszikus plda erre a nylon harisnya.

Az eredeti verzió, az első szériák olyan tartósak voltak, hogy leállt a fogyasztás, hisz mindenkinek volt már harisnyája, ami szemlátomást igen jól bírta az ídő vasfogát.

Muszáj volt lerontani a minőséget, hogy felpörgessék a fogyasztást.

Na, azóta halljuk a nők ezirányú sirálmait.

GC (törölt) 2009.08.29. 13:02:41

Gondolom már kismillióan leírták, de beállok a sorba.

Nekem iskola választás idején sokan mondták:
- az ember amíg ember, eszik, iszik, öltözködik és tisztálkodik. Ez az alap. Aki ezzel foglalkozik, rosszul nem járhat.

Ha mondjuk asztalos vagy, és készítesz egy remek beépített szekrényt valakinek. Annak már soha nem fogsz beépített szekrényt gyártani, mert neki már van egy, ami valószínűleg az unokáit is fogja szolgálni.

A nagy multik nem így gondolkodnak. Kell gyártani, de aztán a következő terméket is le kell gyártani. Ez azért van, mert valaki anno feltalálta a futószalagot. Azt nem lehet kikapcsolni, mert ha leáll, az nagyon nem jelent jót. Ezért inkább silányabb termékeket gyártanak, igaz megfizethető áron. Persze itt is lehet beszélni arról, hogy micsoda irreális árak vannak, mikor (ha már valaki felhozta a cipő példát) egy cipő előállítási költsége sztem nincs 2-3000 Forint (és hiába írják rá hogy bőr, meg varrott, nagyon nem az), mégis 15-20 000 Forintért árulják. És igen, sajnos én is évente, két évente vásárolok magamnak cipőt, mert elkopik a sarka. Viszont hogy néz már ki, ha egy sportcipőre sarkat rakatok.

De ugyanez van mindennel. Az fejlettebb országokban élő emberek igénylik a szebbet és a jobbat. Egy nem változik, az az ARANYESŐ, mert azt még 500 év múlva is játszák, akár még magyar himnusz is lehet belőle, de ne térjek el a tárgytól.
Szóval ha valami gyorsabban tudja szolgálni az igényeket, az jobb. Megveszi. Aztán jön a másik, ami még gyorsabb, és így tovább.

A régi időkben a férfiaknak volt 1 díszruhájuk, amiért a fél vagyonukat odaadták, viszont egész életükben kitartott, mert vigyázni kellett rá, mert baromi drága volt. Ilyen idők voltak régen. Ma már egy órai munkabérért kapsz 3 db egyszerű pólót, amit lehet nyüstölni, és nem sajnálod, mert csak 2-500 Forint volt. Az meg nem tétel.


És a leggusztustalanabb ebben a történetben, az kb pár ezer ember, aki hajszolja a termelést, és a profitot, mert a tőzsdén jót kell mutatni, a befektetőknek a hasznát meg kell termelni...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 13:04:01

@XXXXXXX: Hmm, nem ismerem ilyen mélyen a Nokiát, de nem nagyon találtam az E51-ben bugot. Talán ha 3 alkalommal fagyott le több mint másfél év alatt olyan szinten, hogy akksit ki kellett venni, hogy reseteljem.
Ez a mai digitális világban tapasztalatim alapján jónak számít.
Az más kérdés, hogy bizonyos funkció szerintem nem voltak teljesen logikusan vagy felhasználónarát módon implementálva, de ez nem bug.
A dizájnja amúgy nem tetszik, nekem a Sony-Ericsson sokkal jobban bejön külsőre, de ez másodlagos.

GC (törölt) 2009.08.29. 13:05:02

@greycup: És utána minden baromnak lett otthon internet, és aztat már mindenki használja, még jó hogy van subba, ami összegyűjti eztet nekünk...

macskafaraok 2009.08.29. 13:06:05

sajnalom hogy nokia vettel, es most keseregsz...
jezus...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 13:06:24

@csongorbela: Részben kényelem. Részben a rendszer része vagyok akaratlanul is, ahogy szinte mindenki az.
De gondolkodom rajta, mit tehetnék, hogy ne így legyen.

changebug (törölt) 2009.08.29. 13:07:01

@greycup:
Na most sajnáljam az MS-t vagy küldjem el a francba? ez utóbbit teszem. Nézd meg a napocska :) nevű céget nézd meg mit értenek ők kompatibilitás és támogatás alatt és utána megérted miért mondom. Sajnos ez is múlt idő lesz szerintem.
De nem a fogyasztó van a cégekért, hanem a cég a fogyasztókért. ha csak így bír fennmaradni akkor pusztuljon. 2003-5 óta nem tudtak megfelelő terméket/marketinget produkálni ezért megy a szívózás. szerintem.
a 25 md-ban meg sok minden benne van, ez igaz :)

greycup 2009.08.29. 13:10:58

@XXXXXXX:
megaLOL...

amúgy közben még mögérakott egy mobil hálózatot is, csak azt nem te fizeted

ja, és késhegyre vívó harcot vív több céggel, akik magas fizetéssel, napi négy órás munkaidővel csábítják át a futószalag mellett megfáradt összeszerelő munkásokat Komáromból

Pajtás 2009.08.29. 13:11:01

van egy 3650em, egy 6310i-m, egy e51em, meg egy HP iPaq-om. annak idején mikor vettem őket, mindegyik a full full teló volt. tökéletesen működnek a mai napig, így asszem itt megállok.

onefiftyone 2009.08.29. 13:11:12

@Rob67: mekkora paraszt vagy! mit nem értesz ezen a poszton?

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 13:13:10

@pafff:
"egy 2 éves, lehasznált akkujú, garancia nélküli"
Igen, és mennyiért kapsz egy akksit? Ez nem érv...
Garancia nélküli? Na és? Nekem nem garancia kell, hanem egy jól működö készülék.
És ez egy jól működő telefon. A garancia csak akkor érdekes, ha elromlik. De mekkora valószínűséggel romlik el? Ezek szerint egy kétéves készülék már annyira megbízhatatlan, hogy bármikor elromolhat?

Mondok valamit: a garanciának semmi köze a termék műszaki színvonalához és megbízhatóságához, az ugyanolyan marketing maszlag, mint a reklám.
A Kia nálunk 7 év garanciával adja az autóit, míg Koreában jóval kevesebbel, és az ára is magasabb. Miért, talán Koreában hamarabb tönkremennek? Vagy annyira szuper jó autók lennének? Fenét, ez pusztán beetetés, mézesmadzag, a piac megdolgozása.

A Saabokra 5 év garancia van az USA-ban és 3 nálunk, miért, hamarabb tönkretesszük, vagy az ide szállított példányok selejtesek?

A garancia nem fokmérője annak, milyen a készülék használati értéke.

Látom, neked se jött le amúgy a lényeg...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 13:13:47

@macskafaraok:
Sajnálom, hogy semmit nem értesz abból, amit írtam. :)

kommenter772 2009.08.29. 13:15:16

van egy jó spanom magas pozícióban nokiánál. egy telefon előállítása átlag 3 EUR!

szoftverileg nem túl jó, lassú amúgy.

az e51 viszont tudja a skype telefonálást, ami az egyetlen nagyon jó funkciója. sajnos még így is túl drága, mert el kell tartani a marketing vízfejet meg a nagyprémiumú vezetőket. mint amilyen a spanom :)

Alex3000 2009.08.29. 13:15:26

A telefon értéke pont az olyanok miatt esik gyorsan mint TE kedves poszt író. Miért kell egy mobilt másfél év után eladni, főleg olyat ami jól működik és jól felszerelt? A képlet egyszerű: ha sokan gyakran adják el készüléküket és vesznek újat, akkor a használtak ára esik, az újaké pedig nő. Pont úgy mint az használatautó piacon. Aki mindig menőzni akar a legjobb és legújabb készülékkel, annak meg is kell az árát fizetni.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 13:20:05

@Babu2000:
1. Nem adtam el, csak gondolkodtam rajta és megnéztem az árakat a vaterán.
2. Nem azért jött be a csere, mert mindenáron cserélni akartam, hanem mert egy kollégám iPhone-ra cserélt, és én megkaphattam az ő E71-esét.
3. Nem is fogom eladni az E51-et, úgy látom.

Egyébként nem jól látod, nem ez a fő oka az áresésnek, ez így túlzott leegyszerűsítés.

greycup 2009.08.29. 13:20:33

@changebug:
nyilván elküldjük a francba :))

Pajtás 2009.08.29. 13:20:33

Dont belive the HYPE!

changebug (törölt) 2009.08.29. 13:21:18

és még1 gondom van a felpörgetett fogyasztással/fejlesztéssel. sokszor a teljesítmény/minőség rovására megy (nem az élettartamra gondolok).
ha ma valami jobb teljesítményű és minőségű de drágább az nem biztos hogy megéri (tönkreteszik a céget, felvásárolják süllyesztik a termékét), hogy olcsóbb legyen. Ilyen szempontból a fogyasztás a fejlődés ellen is hat.

Hun.Spb · http://www.hunspb.blog.hu/ 2009.08.29. 13:22:00

@Daily Shark:

Én is védném a Nokia-t, mert szerintem is jó. De bug azért volt bőven.

Emlékeszem jó fél éve az egyik verziónál az E51-es elfelejtette az ékezetes karaktereket. Egy hétig kellett várni az új software-re, hogy kijavítsák.

Volt egy 6230i frissítés, amiben meg nem volt "H" betü. Vicces volt. Írtál sms-t, nyomtad a 4-es gombot és "G" után "I" jött. És az még nem is Symbian OS.

Persze, hibák mindig vannak, de nekem sem fagyott a Nokia-m egyik sem.

Az más kérdés, hogy aki a mindenhonnan letöltögetett tartalmak/háttérképek/témafájlok/szirszarok után el kezd sírni, hogy "jaj, fagy a telefonom", az meg is érdemli. Az ilyen cuccoknak legalább a fele összecsapott fejlesztés és szétb*ssza a telefont. Ez nem a Nokia hibája.

smartdrive 2009.08.29. 13:23:04

nem 70-ért kell a legújabb telefont venni, hanem egy-két éves modelleket, és akkor nincs ez a hiszti

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 13:24:22

@changebug: Igen, ez is benne van.

Én viszont most elhúzok gitárhúrt venni, és nem azért, mert egy újabb és "jobb" kell, hanem mert elszakadt és muszáj pótolni. :D

randomuser1 2009.08.29. 13:25:09

@greycup: én a mobiltelefonpiacról beszéltem te meg kevered a hálózati eszközökkel, ott amúgy a motorola volt még pár éve a vezető(lehet, azóta változott a helyzet), a nokia csak a tetrával jeleskedik a piacon, lévén az ő fejlesztése. mindenesetre te vegyél nyugodtan nokiát, csak ne dolgozz nekik, mert egy világ omlana össze benned :) amúgy kb 2 éve kolozsvár, nem komárom...

Jocóó 2009.08.29. 13:25:48

Na, akkor az én sztorim röviden: első telefon: Siemens A35 -cserélni akartam, mert csak egy sorban tudta megjeleníteni az SMS-t. Amikor cseréltem, semmi baja nem volt. Vettem utána egy 3310-est. Azt csak azért cseréltem, mert nem volt színes kijelzős. És így tovább... kamera, cseppálló, stb, végén kikötöttem egy 70e telónál, ami 1 év után kipurcant.
Aztán elővettem a fiókból a 3310-est, és azóta azt használom. És jó.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 13:27:02

@smartdrive: egy-két éves modelleken futott a Skype 2 éve?
Amúgy a lényegen (mármint a termékek aránytalan értékesésén és a fogyasztói spirál problémáján) ez nem változtat, mert épp azért tudsz ilyen telefonhoz olcsón hozzájutni, amit leírtam.

De ezek szerint te is csak az index címlapot olvastad el és idejöttél beírni anélkül, hogy az írást végigolvastad.

greycup 2009.08.29. 13:30:41

@XXXXXXX:
veszek, mert annak a kezelését szoktam meg :)

a többieket ettől függetlenül nem fikázom, arról sajnos nem tehetek, hogy a futószalag mellett annyi a fizetés, amennyi, a Nokia sem jótékonysági intézmény, emiatt kár gyalázni

azt meg tudomásul veszem, hogy egy sw sosem hibamentes, ez axióma :)

Valaki1 (törölt) 2009.08.29. 13:36:43

Aki ezzel foglalkozik az a függő.
Egyébként a mobil nem is a legjobb példa, lásd számítógép ami előtt most ülünk ugye,
mondja már meg valaki mifenének dual meg quad procis hipergép netezéshez vagy irodába?
röhej.
de megveszik, közben meg nőnek az e-szemét halmok.
autó ugyanez,minek lecserélni 3-4 évente, csakhogy mutassuk milyen fasza gazdagok vagyunk?
félresiklott a világ, de majd elmúlik, szerintem nem is sokára.

Warlimont 2009.08.29. 13:36:51

Ez az írás a szívemből szólt, de kiegészíteném.

Meddig folytatjuk, van kérdésként a fogy.társadalomról az írásban. Szerintem a mostani "válságnak" nevezett akármi éppen egy bizalmi válság a fogyasztói társadalom iránt. Pumpáltuk fel, vedd egyre sűrűbben hitelre az új autókat, és ez a lufi most kipukkadt.

Említi a cikk a tervezett avulást. Szerintem is van. Maradjunk az autós példánál. 20 éve még az autónak masszív lökhárítója volt, koccanás, max egy kis kalapálás és semmi gond. Azután jöttek a törékeny, szinte azonnal cserés műanyag csodák, a kocsiknak ma a fél orra műanyag, egy koccanás, már többszázezres csere. Voltak még nem is olyan régen a műanyag, gumi élek, oldalcsíkok, hogy legalább egy rossz ajtónyitás ne okozzon látható sérülést. Ezek a csíkok, védőelemek mára nyom nélkül eltüntek. A kocsi egy minden oldalról fényezett, élekkel, hajlításokkal szinte javíthatatlanra túldesignolt, a legkisebb sérüléstől is láthatóan elcsúnyuló tárgy lett. Városi forgalomban, zsúfolt parkolóban kivédhetetlen a kicsi sérülés, a gyár meg tesz róla, hogy látszódjon, lásd minden nap, és egy idő után akard a kocsit kicserélni.
Ha semmi más, a kocsi sérülékennyé tétele a gyártók nyilvánvaló szemétsége.

A telefon volt az alaptéma. Nekem Nokia E66 van, most Karácsonyra vettem, ha jól emlékszem, 130e körül volt az ára. Egy szar. A software-ét mindig frissítem, de így is időnként lefagy, kép kimerevedik, semmire nem reagál, akkut kell kivenni az újraindításhoz. Nyilván a termék piacradobása előtti gondos tesztelés eredménye, hogy még mindig van benne software-hiba.
Az akku mérsékelt telefonálással max 3 nap, de ha több beszélgetés, esetleg Net, Bluetooth is van, akkor már a 2 nap is necces.
De a legszemetebb alulméretezés benne a képernyőt borító plexilap. A telefonjaim zsebben vannak, de nincs mellettük kulcs, pénz, karcoló tárgy, nem ejtem el, vigyázok rá.
Az E66 felülete úgy karcolódik, hogy egy-egy ponton már a bemattulásnál tart. Sok telefonom volt már, egyik borítása sem volt ennyire puha, sérülékeny, (direkt) gyenge. Ezt a szar minőséget azért érezhették a gyárban is, ezért a fogyasztóra tolva a felelősséget húztak egy ravaszat. Tettek mellé egy ugyancsak trágya minőségű gumiborítású kis tokot. Szép darab a tok, kezdetben használtam is. 1 hét után elkezdett szakadni. Egy vékony gumihártya borítása van, ez a tok gerincéről azonnal elkezdett teljesen leválni, belülről meg a piros textilborítás vált le azonnal, nem bírta a telefon ki-be tolását, amire tervezték. Végül már cérnák lógnak ki belőle minden oldalt, 1 hónap múlva az egész tok elvesztette a tartását, és megreszkedett, a első és hátsó lapja erősen széttartóvá vált.
Ismétlem, simán csak használtam, semmi extrém nem történt vele. A kis tok kidobós, a telefon képernyőborítása mattul, a software időnként lefagy. A termék működik, de bosszantó így, tervezem a cseréjét. Most akkor fogyasztó vagyok, vagy áldozat...? :(

Valaki1 (törölt) 2009.08.29. 13:40:34

bruhaha.
nameg az okostelefonok, bazi kijelzővel, mindent tudnak már csak az alapfunkciót képtelenség normálisan használni.
akkor vágtam földhöz ilyet (és azóta sem volt a kezemben és nem is lesz) amikor rájöttem hogy ezek a bazidrága hipermultitudor nagytft-s lószarok 1-2 napig sem bírják egy feltöltéssel, miközben az ócska kis vacak 1-2 hétig elketyeg.
ingyen sem kell okostelefon.

ZöldszemM 2009.08.29. 13:44:22

vulás avulás !

Hát nekem van egy 1973-ban gyártott Elekthermax kisvizmelegítőm. Még mindig működik - pedig naponta használom !
Pápán gyártották, tudjátok a hűje ferenc szükebb pátriájában. !

Mobil telefon ? hát nekem csak a gazdagok ( a gyerekeim )átaltal megúnt /levetett készülékem van.
Megvagyok vele. Viszont mindigf új ótóm volt (skoda,skoda és hatmadszorra is skoda, most mehg 10 éve egy opel !
Ez van !

randomuser1 2009.08.29. 13:46:22

@greycup: tőlem, csak mondtam h a nokia nem gyárt, csak összeválogatja az alkatrészeket és öszzerakatja valami kölső gyártócéggel (vele ellentétben pl a Samsung gyárt mindent, a processzortól kezdve az akkumulátoron át kijelzőig-ennek minden hátrányával és előnyével együtt). továbbá mindig kínosan szarrágó cég volt,inkább összedobnak egy független fejlesztőkonzorciumot (syncML vs Active Sync, MMC vs SD, stb )mint hogy fizessenek valakinek is a létező és elfogadott, működő
szabványért és ehhez tegyük hozzá h egy ilyen fullos symbian készülék előállítása kb 30-50 euró... nem mondom h nagyon rossz cég, mert valójában rajtuk kívűl senki nincs jelen nyereségesen a mobiltelefonpiacon, de azért nem is akkora csoda ahogy egyesek itt hiszik, egy mezei pda kenterbe veri minden szempontból, a dizájnt kivéve

FeroxX 2009.08.29. 13:46:39

jó cikk ! amúgy én ezzel úgy vagyok, hogy meguntam a dolgot.. a mobilom vagy 6 éves, a PC-m vagy 5 éves, és teljesen jól meg vagyok velük. nem vagyok hajlandó többé olyan termékért fizetni aminek 1 év alatt a felére esik az ára ! én ezt úgy kerülöm meg, hogy valóban értelmes-értékes-értékálló dolgokra költöm már csak a pénzem ! mikről is beszélek ? olyan számítástechnikai eszközök amik nem hetente cserélődnek pl. Digitalizáló tábla, oké grafikusnak készülök szal amúgy se árt. illetve hangszerek ezerrel ! ó de imádom a hangszereket, egy jobb gitár-erősítő-mikrofon értéke, a sok-sok évvel nem, hogy csökkenne, de még nőhet is akár ! igen, mert azokban ANYAG! van. pl van két énekmikrofonom, az egyiket 10000 ért vettem a másikat meg 47000 ért ! mind a két mikrofont már vagy 3-4 éve vettem, és máig pontosan ugyan annyi az újonnani értéke, mint amikor vettem, és ez baromi jó. ha eladnám is őket, amit persze nem teszek, mert kiváló termékek, akkor is csak keveset buknék rajta, azt a reális összeget amit tényleg lehasználtam már belőlük ! szal emberek ! értelmes dolgokra költsétek a píízt !

eraserhead 2009.08.29. 13:46:41

@Today05: na ez az amit nem győztem hangsúlyozni. Nem fizetek érte részletet. Azért adják 20 k-ért hogy utána 2 évig hüséges fogadjak a dijcsomaghoz.

Én se akartam elhinni (8 éve nyomom náluk) de így van. Szifon 21 k-ért. (ebbe benne van a pontok beszámitása is eredetileg 29.)

Kár hogy ezt már ugysem olvasod :D

Warlimont 2009.08.29. 13:46:53

Még egy utolsó. Sok-sok évvel ezelőtt, amikor ez a fogyasztói szarság még nem volt, gyerekként olvastam egy sci-fi novellát egy utópisztikus, fogyasztói társadalomról. A dolog (egyik) poénja az volt, hogy ott a szupergazdagok kiváltsága nem a luxusautó és egyebek voltak, hanem az, hogy megengedhették maguknak a világ felé, hogy régi ruhákban, régi autóval járjanak.

Egyébként én is fogyasztó áldozat vagyok, 2 évente autó, laptop, fényképező, TV és a többi, mindig veszek valamit. Megtehetem, de ami zavar benne, hogy nem jelent már számomra örömöt. Az az öröm hiányzik, amit régen éreztem egy karácsonyi ajándék, akármi apróság kapcsán, mert nem zúdultak minden héten az új tárgyak az életembe.

greycup 2009.08.29. 13:50:28

@ZöldszemM:
omg

még szerencse, hogy a két eszköz (vízmelegítő mobiltelefon) komplexitása nagyjából azonos, így megállja a helyét a példa...

egy hang a hátsó sorból 2009.08.29. 13:51:21

@Warlimont: "Az az öröm hiányzik, amit régen éreztem egy karácsonyi ajándék, akármi apróság kapcsán, mert nem zúdultak minden héten az új tárgyak az életembe."

Ez a fuggoseg definicioja nagyjabol. :) Eleinte jo volt, most mar megszokott, de amikor nincs, jonnek az elvonasi tunetek es a kesztetes, hogy megint legyen.

smartdrive 2009.08.29. 13:54:13

@Daily Shark: természetesen végigolvastam, úgyhogy ez most nem jött be

"épp azért tudsz ilyen telefonhoz olcsón hozzájutni, amit leírtam." - na látod, máris itt van a megoldás

ha meg a skype kell Neked, akkor mit sírsz, hogy már buktál 50 ezret. akkor a skype avulástól függetlenül 70-re van beárazva, használd egészséggel, és szard le az új modelleket meg a használttelefon-árakat

greycup 2009.08.29. 13:59:24

@XXXXXXX:
ez a mobil kérdés olyan "kinek a pap, kinek a papné"... mindenki vegye azt, ami neki tetszik

ha ez így van Samsungéknál, egészségükre, én egyik cég piaci döntéseibe sem látok bele

a pda-t soha nem tudtam mire jó, számítógépnek nagyon kevés, telefonnak vagy naptárnak meg nagyon sok... :) de hát van aki ezekre kattan, ha nem lenne, nem gyártanának ilyet

fda 2009.08.29. 14:02:30

Nem is gondolnám, hogy hányan nem tudnak olvasni. Legalábbis erre utal sok-sok blogbejegyzés, amiről látszik, hogy nem értették meg az egyébként korrektül, értelmesen fogalmazott magyar szöveget!

ui. a cikkíróval egyetértek, kifordult a világ. De mit vársz egy olyan társadalomtól, ahol a kötelező oktatás ellenére tömegeknél a szövegértés sem megy?

changebug (törölt) 2009.08.29. 14:12:00

@ZöldszemM: na ja. nekem meg itt van nagymamám háború előtti (csak azt nem tudom melyik :) - II.vh) Orion rádiója. Mert én olyan kis audiofil vagyok :)

Sck: 2009.08.29. 14:18:14

1,5 éves használt telefon gyenge akksival miért kerül harmadába, ez ugye valami vicc? A blogbejegyző nyilván, ha neki kellene megvásárolnia, ő megvenné így is 70e Ft-ért, nyilván.

Ggabe 2009.08.29. 14:36:32

Daily Shark - minden elismerésem!
Részletes és teljes a cikked. Maximálisan egyetértek veled, hogy a jelenlegi fogyasztói trend fenntarthatatlan és egy nagyon sötét jövő felé viszi a világot. Az emberiség egyelőre nem elég érett hozzá, hogy "megelőzze" a közelgő és már most látható(!!) bajt. Majd ha már ég a ház, megpróbálják helyrehozni, ami tönkrement. Ez sokkal fájdalmasabb és költségesebb lesz a megelőzésnél (ha egyáltalán lehetséges), de már nem azok gondja lesz, akik odajuttatták a Földet - vagyis tesznek rá.

Kíváncsi lennék, hogy működne egy olyan világ, ahol minden cég köteles lenne az általa gyártott és hulladákká vált összes termék visszavételéről és újrahasznosításáról gondoskodni (legyen az elpusztult telefon vagy kiürült tejes doboz)...

Warlimont 2009.08.29. 14:45:01

"Egy hang a hátsó sorból"-nak:

Tényleg függőségnek hangzik, de inkább a helyzet diktálja. Laptopjaim pl napi használat mellett (munkaeszköz) 2-3 éves élettartammal bírnak. Autóknál 2-3 év alatt megvan a 100e km, az ekkor következő drága szervizekkel, javításokkal már bajlódjon más. A Nokia E66-ot sem 1 évre akartam venni ennyiért, de olyan irreális ütemben kopik, hogy lassan már nem divatkérdés lesz a cseréje.
Sajnos nem tudom kivonni magam a mindenhonnan özönlő reklámok alól. De nem is könnyű, amikor tapasztalt reklámpszichológusok és marketingesek csapata fog össze ellenem, hogy beetessen az új akármire, pláne ha közeben a mérnökeik elintézik, hogy az előző akármivel akkorra már ne legyek maradéktalanul elégedett.

toodark 2009.08.29. 14:46:55

Bár a felpörgő társadalom problémája valóban létezik, szerintem ez annyira nem kritikus, mint amilyennek a példán keresztül tűnik. Az IT szektor minden más iparágnál jobban pörög, ez is okozza ezt a hatalmas értékvesztést. A készülék nem csak azért lesz olcsóbb, mert "erkölcsileg" elavult, hanem azért is, mert egy évvel később valóban nagyságrendekkel olcsóbban gyártható. (A fejlesztés költsége visszajött, a gyártástechnológia fejlődött, a konstrukció bevált, lehet nagyobb mennyiségben gyártani stb).

Más iparágakban ez a fejlődés nem ilyen látványos (szerencsére?!) és emiatt talán érezhetőbb is a hatása. Pár száz éve egy öltözet ruha még több havi munka értékével egyezett meg, ma már csak pár óra munkabére. Persze, egy része a "hatékonyabb" (értsd: gyengébb minőségű) előállításnak köszönhető, de egy része valóban annak, hogy az új technológiákkal ténylegesen kevesebb idő előállítani.

Hasonlóan elérhetőbbé váltak a bútorok, a háztartási eszközök, stb. De a vásárlók legalább annyira hibásak: amint olcsóbb lett a ruha, feltalálták a "divat"-ot. Többet akarnak, újabbat, trendibbet. Az egyén szinten kell megkezdeni a változtatást, máshogyan nem fog menni.

A közgazdászok szerint állítólag nagy gond lenne, ha a fejlődés megállna, ezért inkább kitalálták a "fenntartható fejlődés" fogalmát. Én annak is örülnék, ha legalább ezt elérnénk...

Warlimont 2009.08.29. 14:47:02

Telefon. Hová tűntek a pár éve még létező cserélhető előlapos készülékek? Ja, hogy az nem tudott úgy elkopni a kezedben és akár évek múlva is előlapcserével elégedett leszel vele...?

Csatmar (törölt) 2009.08.29. 14:50:24

Hm, talán nem a telefon a legjobb példa erre a jelenségre.
Mielőtt megvennék valamit, mindig felteszem magamnak a kérdést, hogy tényleg szükségem van-e erre? Így általában (néha) sikerül kiküszöbölni a fent említett problémákat.

Természetesen a pénz szempontjából az a jó, hogyha forog, és minél több kézen megy át, és így minél több munkát teremt ezáltal. És ha termelés helyett a karbantartásra, szolgáltatásokra helyezzük a hangsúlyt, akkor azzal környezetünket is kíméljük. (Pl. teló esetében csak az aksit cseréljük, és a szoftvereket frissítjük, és leginkább arra használjuk, amire való)

A legjobb talán az lenne (lopott gondolat, sajna nem saját), ha megosztanánk egymással dolgainkat, és sokkal kevesebből is ki tudnánk jönni.Tehát nem családonként kellene megvenni egy kocsit, mosógépet, porszívót, (telefonnál sztem nem működik) ... hanem közösen az igények figyelembe vételével összedobnánk rá.

Persze ennek van egy emberi oldala, hiszen bizalomra kell, hogy épüljön az ilyen kapcsolat, másrészt, ha környezet oldaláról közelítjük meg ezt a dolgot, előnyös, hiszen kevesebb nyersanyagból is kijönnénk.
És jobban kijönnénk a pénzünkből, vagy épp nem kellene annyit dolgozni...

Persze ez csak egy lehetséges alternatíva, és lehet, hogy nem is a legjobb.

gabest1 2009.08.29. 14:57:58

hahaha, ha mindenki ráülne a vagyontárgyaira és nem lenne szüksége új dolgokra, nem lenne több munka, akkor meg miből élnének az emberek? infláció nélkül nincs élet, a vagyonnak el kell értéktelenednie.

Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2009.08.29. 14:58:02

Tervezett avulás...
Nem biztos, de ha jól tudom a nejlonharisnyával kezdődött. Az első darabok ugyanis elnyűhetetlenek voltak. A cél az volt, hogy a szál amiből készül kissé gyengébb legyen. És megszületett az új alapanyag, aminek a napfény az ellensége.:)
Egész jól sikerült, van ami egy használatot sem bír.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 15:03:18

@smartdrive:
Totál félreérted. Nem sírtam, hogy ennyivel olcsóbban tudom csak eladni, ugyanis nem is írtam még azt se, hogy eladom.
Csak elgondolkodtam azon, mi lehet emögött és arányos-e általában az fogyasztási cikkel gyorsuló értékcsökkenése azzal, milyen a használati értékük.

Koós Miklós · http://koos.hu 2009.08.29. 15:03:24

a poszt irója rosszul tette fel a kérdését. nem az a gond, hogy a telefonja ma csak a harmadát éri, hanem inkább, hogy miért vette meg a maihoz képest 3 szoros áron?
Valószínüleg az a telefon már elvel max. 25-30 eFt-t ér. Pont az iPhone-nál számolták ki elég pontosan, hogy milyen hihetelenül pofátlan árréssel árusítják.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 15:06:18

@Sck:: Te se olvastad el, vagy gondjaid vannak a szövegértéssel.

Egy szóval se mondtam, hogy megvenném 70e Ft-ért ma.
Azon gondolkodj el kicsit, hogy mitől csökken az értéke kb. 20-25e Ft-ra.
Elromlott? Nem. Hibás? Nem. Kevesebbet tud, mint amikor megvettem? Nem. Használható ugyanúgy, mint amikor megvettem? Igen.
Akkor miért éri a harmadát, ha a funkcióit, amire tervezték, maradéktalanul képes megvalósítani?

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 15:10:31

@KM: Ebben alighanem igazad van, de akkoriban ennyiért lehetett legálisan független készüléket kapni újonnan, ami tudta azt a funkciót, amire akkor tényleg szükségem volt. Mivel Nokiával előtte nem volt tapasztalatom, nem igazán mertem volna bevállalni egy használtat.
Ellenben például az első SE telefonom annak idején egy használt egyéves W800 volt.

Nyilván az új készülékek árába nem csak a fizikai előállítás költsége, hanem a sokéves fejlesztési költségek, a szoftverfejlesztés, a marketing, a kereskedelmi hálózatok árrése és az újdonságért kapható irreálisan magas ár is beleszámít...

Alvin666 2009.08.29. 16:05:16

@nov2016:
Azert nem vettem, mert akkor meg nem volt...

babsz 2009.08.29. 18:17:15

@Daily Shark:
ezeket ugye te sem kérded komolyan.
a műszaki cikkek egyszerűen bármikor elromolhatnak. azt mondod, nem fontos a garancia?
a. elromlik. nincs garanciád
opció: vehetsz 58ezerért egy másikat.
opció: megjavíttathatod 30 ezerért
b. elromlik. van garanciád
opció: némi kellemetlenség árán, de 0 ft-ért megjavítják/kapsz egy másikat.

Nem fontos a garancia?!

egy aksi is 3000 ft (utángyártott) és mászkálhatsz utána. a kényelmet ugyanúgy meg kell fizetni.

nem jött le a lényeg? megmondom őszintén, az ilyen konzumerizmusról való picsogós polemizálást egy a. saját nokia e51-ről b. egy netes blogon mindenképp farizeus húzásnak tartom. arról nem beszélve, hogy szerintem a gadgetizmus, azaz mindeféle minél többet tudó elektronyos kütyük beszezése, majdan hekkelgetése, majd egy még okosabb beszerzése kb olyan ősi ösztön, mint a gyerekcsinálás. ha nem lenne, nem lenne repülőgép meg mosógép meg részecskegyorsító és a többi. engem nem érdekel, hogy mennyire jobb volt a környezetnek, hogy régen folyóban mostak az asszonyok, mert viszont 30 éves korukra olyan lehasználtak voltak, mint egy lada szamara 1995-ben, és mindeféle undorító betegségbe meg is döglöttek az emberek igen hamar, úgyhogy fogadjuk csak el, hogy a fejlődést megállítani nem lehet. pont.

amúgy a poszt túl terjengős, nem elég irodalmi, a vastag betűs kiemeléstől olyan, mint egy hetedikes történelemkönyv (a vastagítás mindig az olvasó alacsony szellemi színvonalát és az ezzel járó szájbarágást jelenti, brr). és én special ha már erről írnék, akkor konstruktívabb módon tenném, azaz felsorolnám azokat a pitiáner, de számomra fontos dolgokat, amikkel én személy szerint a jelenség ellen küzdök, ergo én speciel cipészhez járok a cipőimmel, töltöm az öngyújtóimat, ugyanazzal a szövetszatyorral járok mindig bevásárolni és az ötéves tévémen is ugyanolyan örömmel nézem a bl-t, mint a zsírúj plazmán, amit én még meg is vehetnék, mert van rá pénzem, de nem veszek, mert győzikének érezném magam, és jó nekem az a régi tévé is.

a telefon más tészta. azt imádom nyomkodni és újabbakat veszek. szerintem ezért senkit nem kell a dunába lőni, sőt, a teló sokszor játék is egyben, az pedig jó dolog. az kell az embernek.

tehát az e51ed rossz példa, az írás hármas alá, legközelebb gondold át a dolgot, és kicsit velősebb, ám magvasabb gondolatokat közölj. és nem árt, ha előremutató a dolog.

remélem, az világos, hogy a kommentdoboz az arra van, hogy leírjam a véleményem...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 18:54:39

@pafff: Remélem, az világos, hogy a blog arra való, hogy valamiről leírjam a gondolatomat, úgy, ahogy nekem tetszik és ahogy eszembe jut.

Azért engedem a kommentelést és nem moderálom, hogy aki akar, mondja el a sajátját, még akkor is, ha hozzád hasonló kioktató módon teszi, ami ugyen nekem nem tetszik még ha a mondanivalódban találok is megfontolandót.

Sem irodalmi babérokra nem török, se dolgozatnak nem szántam, ha te osztályozgatni szeretsz, ám tedd, de attól még én úgy fogok írni, ahogy eszembe jut.

Ha éppen úgy írnék, ahogy szerinted jó, abba meg más kötne bele.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.08.29. 18:59:24

@pafff: Még valami:
Nem azt mondtam, hogy a garancia nem fontos, hanem azt, hogy nem értékmérő.
Attól a készülék műszaki tartalma se jobb, se rosszabb nem lesz, a garanci időtartama se jelent semmit, az 5 év garanciás készülék nem 5x megbízhatóbb az 1 év garanciásnál.

Ha visszagondolok az életemben szereplő műszaki cikkekre (volt párszáz), nem nagyon emlékszem, hogy annyira nagyon gyakran lett volna szükségem garanciális szervizre.
Elég gyakran vettem már használt, gyakran 10-20 éves műszaki cikket eBayen, és azokkal se nagyon akadt probléma.

Arról pedig nem akartam írni, hogy én mit csinálok másképp, mert ez a poszt nem erről szólt. De ha már itt tartunk, másfél éve még tévém sincs :)

Koós Miklós · http://koos.hu 2009.08.30. 15:01:06

@Daily Shark:
a kérdésem természetesen csak "álkérdés" volt, nyilván nem te vagy a hibás ezért

vallerGPS 2009.08.30. 20:38:35

Megoldást kínálok, vagy legalábbis a folyamatot lassítom: kicsit tovább bírjátok ki, a tárgyaitok lecseréléstét. Javíttassátok, újítsátok fel, ne újat vegyetek. Gondold végig, hogy mit tudsz az új, amit a régi nem, és neked kell (semmit valószínüleg). Milyen konkrét, valós, érezhető előnnyel jár valaminek a megvásárlása? Hány órát, napot, évet dolgozol a vételárért? Megéri?

quimba 2009.09.03. 09:34:37

Kedves Shark,sok hozzászóló nem értette meg,hogy te a fogyasztói társadalom idiotizmusát próbáltad bemutatni és bírálni,a mobiltelefon ehhez csak eszköz volt.A többség pedig felszólítva érezte magát,hogy saját mobiltelefonját dícsérje v szidja,arról értekezzen.
Azért néhányan megértették a lényeget,azokért érdemes volt magírni.Talán eljutunk oda,hogy egyre többen meg fogják érteni,és elgondolkodnak,hová jut az emberiség,ha így folytatjuk Földünk energiáinak kizsákmányolását.
süti beállítások módosítása