Linkblog

Daily Shark magazin

Vélemények, gyakran olyanról is, amihez nem értek. Leírom azokat a dolgokat, melyeket érdekesnek vagy éppen bosszantónak találok.
A blog utólag moderált, azaz:
Ellenvélemény, kritika: oké.
Személyeskedés, trollkodás, rasszizmus: kitiltva.
Vissza a címlapra->

Utolsó kommentek

Címkék

Szmogriadó és a homo automobilus

2009.01.12. 04:34 :: Daily Shark

Ezt ugyan már megírtam a másik, tematikusan "zöld" blogomon, de itt se hagynám ki.

Nem tudom megállni, hogy a szmogriadó kapcsán ne szóljak.Nem arról, mennyire dilettánsan, előkészítetlenül lett kiadva, ezt már sokan elmondták.

Hanem arról a sok lusta, elkényelmesedett, autóhoz nőtt seggű emberről, akik nem képesek felfogni, hogy a másokéval együtt a saját levegőjüket is szennyezik, akik nem értik, hogy a levegőszennyezés nem áll meg bizonyos kerületek határainál, és hogy nem mindig másra kell kenni a szart, ha kiborul a bili, mástól elvárni, hogy majd megoldja.

Amikor valamit kellene tenni, ami kicsit közösségi gondolkodást, előrelátást és minimális áldozatvállalást jelent, azonnal ezernyi kifogással jönnek, hogy ők miért nem, és miért őket basztatják, ők nem tehetnek róla, de ha tehetnek is, mások sokkal jobban szennyezik, és egyáltalán, hogy képzelik, hogy ők egy-egy napot ne autózzanak... tipikus magyar össznépi felelősségtologatás és hárítás, ami az egyik legfőbb baja ennek az országnak.

Az autó megvásárlása és a benzin megvétele nem jelenti azt, hogy elidegeníthetetlen joga van minden körülmények közt a kocsijában pöffeszkedve ücsörögni a dugóban és eregetni a szennyezést, mert neki úgy kényelmesebb, hadd szívjon a többi, a szó szoros és átvitt értelmében.

Szilveszter és ötödike közt az utcán álló autóm olyan poros lett, mint máskor egy hónapi intenzív használat után, ezen ugyan nem tudományos, teszt de nagyon jól le tudtam mérni, hogy tényleg sokkal több a szálló por. 

Nem kedves autóstársak, én nem szeretném azt a napi 2x25 percet, amit már december óta az legtöbbször autómat nem használva gyalogolok le a munkahelyem és az új lakóhelyem közt (miután már több mint fél éve szintén nem autóval, hanem BKV-val jártam be Nagykovácsiból a levegőszennyezés csökkentése miatt) a ti lustaságotok és felelőtlenségetek miatt egyre pocsékabb levegőt belélegezve megtenni.

 

Javasolnám nektek is, hogy fedezzétek fel a két lábatokat, mert járásra van kifejlesztve Isten vagy az evolúció által (nem kívánt törlendő), nem a gáz/fék pedál nyomására.

A BKV meg a város elég sok részén használható megoldást nyújt, még ha nyilván nem is olyan király érzés, mint a hitelből vett kocsitokban terpeszkedni.

Volt alkalmam már több mint fél éve rendszeresen használni és közel se olyan rossz, mint amennyire folyton fikázzál ezerrel, dugóban pedig sokkal jobb, mint az autózás, főleg a kötöttpályás, és még parkolóhelyet se kell keresni és fizetni.


Kelj fel és járj!

73 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://dailyshark.blog.hu/api/trackback/id/tr25872121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

quimba 2009.01.12. 08:52:46

Evolució !!! A nem használt szervek elcsökevényesednek / pl. láb /

vakablak 2009.01.12. 10:42:44

Szerintem mélyebb okai lehetnek az autóhasználatnak, mint csupán a kényelem keresése. Én úgy gondolom, hogy az autó a maga zárt terével a többi embertől való elszeparálódás egyik fontos eszköze. Szeparálódni pedig a bizalmatlanság, félelem, a lenézés és a viszolygás miatt kell, egyebek mellett. Ha ezen érzelmek több szubjektív kárt okoznak az egyénnek, mint amennyit a környezetszennyezésnek tulajdonít, akkor foggal-körömmel ragaszkodni fog az autójához.

Gerike 2009.01.12. 11:20:25

marha nagy dolog lenne heti egyszer mellőzni a kocsit.ha ez meglenne akkor nem kellene most ez a szmogriadó.én nem pesti vagyok és csak nagy ritkán járok arra de akkor mit látok?minden kocsiban egy ember ül...és vicc, hogy egy kilométert 30 perc alatt lehet megtenni.persze ezalatt pöfög minden kocsi ezerrel és eregeti a füstöt.ha mindenki,(és a lényeg a mindenkin van) heti egyszer mellőzné a kocsiját már akkor jobb lenne.a heti egy pedig nem sok.

W Joe 2009.01.12. 11:21:11

Ha valakinek munkája miatt vagy családi okokból muszáj autóznia, az menjen, de aki teheti, az hagyja otthon az autóját. Ha csak kényelemből és megszokásból autózik most valaki, akkor az egy nagy felelőtlen bunkó. Uff!

lipton 2009.01.12. 11:21:14

Kedves Shark!

Kezdesz elvakult lenni, s bizony inkorrekt is, ezért szeretném mehjegyezni:
- nem fedi teljességében a valóságot, hogy nagykovácsiból csak, és kizárólag a levegő szennyezés elkerülése végett jártál be BKV-val.
- vasárnap Pesten voltam, páratlan a rendszámom, így nem közlekedhettem volna, csak éppen a szmog riadóról nem tudtam.
- ha majd a törvényhozás lesz olyan előre látó, és megfelelő módon tiltja / szankcionálja szmog riadó esetén a közlekedést, akkor majd lesz értelme az egésznek. Addig csak nevetséges infantilizmus ez a téma. Demszky meg egyszerüen röhelyes volt, amikor törvénykövető magatartást várt el, hiszen, ha jól értettem erre nincs is törvény.
- amúgy "lusta, elkényelmesedett, autóhoz nőtt seggű ember" vagyok, mert 170 km távolság miatt a kocsit választottam, s meg sem próbáltam a MÁV, avagy a BKV magas szintű szolgáltatását igénybe venni....

privateer 2009.01.12. 11:24:54

Egy baj van az egésszel. A BKV járművei tisztelet a kivételnek mert van az is, sajnos jórészt igen koszosak, mocskosak. Én jómagam BKV-val járok, mert ingyen van nekem (nagyotthallók szövetségi kártyájával). De minap, éppen átugrottam anyámhoz látogatóba, és a 153-as buszon, bizisten nem mertem leüllni az ülésekre. Nem csodálkozom hogy sokan inkább a kocsit választják.

cámpuszmadár 2009.01.12. 11:26:27

Mister Shark!

Kedves szülőanyáddal közölj ilyen kijelentéseket.

Én pl. bicajjal közlekedtem.

Jocóó 2009.01.12. 11:28:54

Nálam spec. nincs sem csökevény, sem királyérzés, mert szívesebben alszok reggelente a buszon mint vezetem a sajátot, és sokáig bkv-val is jártam. Útvonal: Békásmegyerről Újpestre, ami napi 2x11 km retúr, ha kocsival teszem meg, munkanapra kijön 4500 Ft kb. A kocsi meleg, fűt. Fizethetnék 9000-et a BKV-nak, hogy tömegközlekedjek.
Na, én ezért nem...

Before · http://azbeszt.blog.hu 2009.01.12. 11:35:12

Na, végre a sok hisztérikus "ingyen taxit, ingyen békávét, nekem jár az autó" post után egy ilyen is!

Asidotus 2009.01.12. 11:51:04

Az ingyen BKV lenne a megoldás, mégpedig viccen kívül. Ha a dolgozó megkapná a munkahelyétől a bérletet (akár azon az áron, hogy az adóból levonandó, vagyis a dolgozónak és cégének ingyen lenne), akkor többen ülnének tömegközlekedésre. Mert valóban van előnye is, nem csak hátránya. De amíg valóban olcsóbban jön ki az ember kocsival, mint helyi járattal (Egerben az egész várost átautózva van egálban a kettő!), akkor a többi előnye már el is törpül.
De egyszer úgy is elzárják az olajcsapokat (mert elfogy vagy csak szimplán olyan kedvük lesz), és akkor úgyis a tömegközlekedés fog előnyt élvezni...

2009.01.12. 11:51:20

Mi a helyzet a homo vidékicusokkal? Akik az autmobilt nem tudják letenni a P+R parkolókba, mivel az nincs egy sem a városhatárnál?!

Picur85 (törölt) 2009.01.12. 12:03:01

Kedves Shark!

Abszolút egyetértek veled, teljesen igazad van! Számomra is nagyon elkeserítő, hogy ilyen felelőtlen és nem törődöm emberekkel kell nap, mint szembenézni.
Mert igen, lehet védekezni azzal, hogy "nincs rá törvény", meg "én messziről járok", blablabla...
Egyrészt nem az a szomorú, hogy erre még nincs törvény, hanem az a rendkívül borzasztó, hogy egyeseknek törvény kell ahhoz, hogy logikusan, és emberségesen gondolkodjanak! Azzal, hogy autóban pöffeszkednek az emberek ahelyett, hogy igénybe vennék a tömegközlekedést, nem csak másokkal szúrnak ki, hanem magukkal is, sőt a családjukkal, gyerekeikkel, barátaikkal, és még sorolhatnám... Szomorú, hogy törvény kellene egyeseknek ahhoz, hogy ezt felfogják!
Másrészt én tapasztalatból tudom, hogy nem halálos a közösségi közlekedés. 6 éve, minden második héten buszozok 250 km-t Budapestre, és hétközben pedig a BKV szolgáltatásait veszem igénybe (jelzem nem az autó, vagy jogosítvány, vagy anyagiak hiányába miatt). Tény, hogy nem olyan, mintha limuzinnal cipelnének ide-oda, de a célnak megfelel.
Egyébként ez is csak ok-okozati összefüggés! Ha többen használnák a BKV szolgáltatásait (persze legálisan, vagyis kifizetik a jegyet, vagy bérletet), akkor a BKV is több pénzt tudna az infrastruktúra fejlesztésére fordítani!

Üdv mindenkinek!

Lui_78 2009.01.12. 12:03:36

Egyszerű lenne az egész dolog, ha az autóiparból és ezek sarcaiból befolyó pénz pici részét visszaforgatnák a környezetvédelembe, közlekedésfejlesztésbe.
Szmogriadó van, rendes elkerülő még mindig nincs. Nem is érdemes mélyebben belemenni, annyi sebből vérzik ez az egész.
A magyar mentalitást meg hagyjuk, itt mindenkinek mindenhez joga van:)
Én tegnap elhalasztottam minden városi programom (páros rendszámú kocsim van).Nem azért mert megtiltották, hanem mert nem volt pofám bemenni a belvárosba vele, és a babakocsit tologató családok szemébe nézni.

Pista Bácsi 2009.01.12. 12:08:14

Lehet szidni amocsok autósokat, de egyértelmű, hogy kevesebb autó van a városban a megszokottnál:

www.utv.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=69&csomopont_id=5&kamera_id=57&Itemid=39

A töketlenül megcsinált szmogriadó-rendelet alapján egyértelmű, hogy nem a kényszer, hanem a felelős egyéni gondolkodás miatt van ez így!!!

forumuser 2009.01.12. 12:09:02

"Mi a helyzet a homo vidékicusokkal?"
Nyilván nem azokról van szó, akiknek a falujából naponta kettő darab busz megy a fővárosba, és az is hajnali ötkor illetve este tízkor.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.01.12. 12:09:06

"Javasolnám nektek is, hogy fedezzétek fel a két lábatokat, mert járásra van kifejlesztve Isten vagy az evolúció által (nem kívánt törlendő), nem a gázpedál nyomására."

Rendben. Majd gyalogolok Szigetszentmiklósról az Árpád-hídig. Tömegközlekedéssel megyek haza, befel a bátyussal megyek aki az Etele-tértől tesz ki nem messze. Ha járna a 19-es vili akkor 60 perc befele az út. Tömegközlekedéssel 1 óra 30-40 perc. Akkor számold ki ezt az időveszteséget... Talán fejleszteni kiéne az elővárosi közlekedést és nem kibaszott 4-es játékmetrót építeni. Az autók alsó hangon 60%-a az agglomerációból jön. Ezen a 4-es metró SEMMIT nem segít.

devadel 2009.01.12. 12:09:29

megint nagyon okosak vagytok. ahhoz, hogy az autó nélküli élet működjön, az egész életünket kellene csak átszervezni. csak néhány példa:

-közelebb kellene dolgozni a lakóhelyünkhöz, tehát kellenének munkahelyek pl. bp környéki falvakban.
-kellenének tisztességes (színvonalas) iskolák és ovodák helyi szinten, hogy ne kelljen elhordozni a gyereket messzire
-kellene tisztességes tömegközlekedés. (nincs, ne is akarjon senki azzal jönni, hogy a bkv és máv és volán korrekt). rendes helyeken minden agglomerációban elővárosi vasutak mennek.
kellenének p+r parkolók

azt a legegyszerűbb mondani, hogy szállj ki a kocsidból. ahhoz nem kell sok ész. de valaki csináljon nekem egy útvonaltervet csobánkáról, az egyik gyereket helyben kell vinni oviba, a másikat budakalászra iskolába 8-ra, és 9-re be kell érni a 11. kerületbe.

várom a kerékpáros és tömegközlekedős javaslatokat, valós menetrendekkel és menetidőkkel alátámasztva.

a zöldeket a fülükről nevezték el.

Rézfánfütyülő fűzangyal 2009.01.12. 12:10:41

MINDENKINEK!
Ma reggel páros rendszámú autómban ülve direkt figyeltem a szembejövőket!
Kb. 25% volt a páratlan rendszámú, tehát igenis van érzékenység és belátás. Ne csak mindig szidjuk egymást és magunkat!

Lui_78 2009.01.12. 12:11:41

El lehetne kezdeni a tökére lépni azoknak is, akik az erdőbe borítják ki a szemetet, azon gyárakat fenékbe rúgni akik a folyókba öntik a mocskot stb...
Megint a kisembert az autóst veszik elő, akik a légszennyezés kisebb részét adják. Mert őket lehet. Természetesen ők is felelősek, és egyetértek a szabályozással a céllal. De amíg az ország eladja a felesleges CO2 kvótát, kicsit torz az autósnak a nyakára lépni mert nagy a szennyezettség...

dontotti 2009.01.12. 12:11:47

Már beléptem, ezért írok, de devadel leírta a lényeget, így őt nem ismétlem. Azért megjegyzem: T. Shark! Fogadjunk, hogy nincs gyereked.....

gáborgábor 2009.01.12. 12:15:27

nem akarom ismételni a posztban leírtakat. kb mindennel 1etértek. de azért nem m1ek el egy fontos tény mellett: nagyon sok divat van, divat a rózsaszín ing, baseball sapka, jagermeister, és divat szídni a bkv-t. megfordultam pár "nyugati" városban, 1párban huzamosabb ideig, és összehasonlítván velük,a BKV igenis egy jó tömegközlekedési szervezet. persze lehetne jobb, de aki azt állítja, hogy azér nem jár kocsival mert a bkv alkalmatlan a feladata ellátására, és a szolgáltatás színvonala nem áll összhangban az árával, az hazudik. ne kenjük már a bkvra azt, hogy lusták vagyunk, és hogy magyar ember lévén státuszszimbólumnak tartjuk azt h az 1.2 es fiatpuntóval járunk a sarki boltba.(persze TUDOM hogy vannak akik ezér vagy azér tényleg kényszerbő ülnek kocsiba!)

devadel 2009.01.12. 12:21:08

gáborgábor(stb):

nem az a baj a bkv-val, hogy a négyeshatos nem visz el jól a nyugatitól a ferenckőrútig. hanem az, hogyha bejössz agglomerációból bp-re, akkor csak nagyon sok átszállással, várakozással, lassan tudod megtenni. mert rosszul vannak szervezve a vonalak.

márpedig az autósok nagyon nagy részét teszik ki az agglomerációsok. amíg budapesti voltam, elmetróztam nagyon kényelmesen. most nem tudom megtenni.

Andie 2009.01.12. 12:21:27

Már büntethetnek is!
www.hirado.hu/Hirek/2009/01/12/08/Szmogriado__buntetes__.aspx

Egyébként az, hogy páratlan ma valakinek a rendszáma, még nem jelenti azt, hogy lendületböl fejbe kell lőni, ugyanis beletartozhat a "kivételek" kategóriába (pl lehet hibrid vagy fullgázos, netán puncsos)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.01.12. 12:22:44

"Ma reggel páros rendszámú autómban ülve direkt figyeltem a szembejövőket!
Kb. 25% volt a páratlan rendszámú, tehát igenis van érzékenység és belátás. Ne csak mindig szidjuk egymást és magunkat!"

Én reggel befele a 0-áson és pesten nem láttap párantlant reggal 6.15 és 6.50 között. A Gellért-téren láttam két páratlant. Egy Mercedes és egy BMW volt. Érdekes.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.01.12. 12:23:46

"nem az a baj a bkv-val, hogy a négyeshatos nem visz el jól a nyugatitól a ferenckőrútig. hanem az, hogyha bejössz agglomerációból bp-re, akkor csak nagyon sok átszállással, várakozással, lassan tudod megtenni. mert rosszul vannak szervezve a vonalak."

Pontosan ez a baj. Nem követi azt amit a nyugat, hogy átszállás nélkül menjen a dolog.

www.mtv.hu/videotar/?id=10154

devadel 2009.01.12. 12:24:43

ja igen, egyet elfelejtettem. az csak egy rendelet kérdése lenne, hogy megtiltanák a boltok nappali feltöltését budapesten. a világ értelmesebb városaiban ezt éjszaka csinálják. az ilyenekkel valószínűleg többre mennénk mint az üres hőbörgéssel. aki csak annyit lát az egészből, hogy az elkényelmesedett emberek feszítenek a kocsijukban, elég korlátolt képpel rendelkezik a világról.

mondjuk megnézném az arcotokat, amikor a boltban közlik hogy ma nincs tej, kenyér, mert a furgon páros rendszámú :-)

WUT (törölt) 2009.01.12. 12:38:59

egyetértek a poszttal, pedig nekem is van autóm, de nem ész nélkül használom. csomó helyre bkv-val megyek, ma sem ültem autóba.

OmegA404 (törölt) 2009.01.12. 12:42:33

Nekem hibrid autom van... mikor a dugóban állok nem jár. Közben mindenki pengeti azadót körülöttem... mesés élmény.

Yildiz 2009.01.12. 12:49:25

Már bocsánat! Két dolgot elfelejtettetek. 1,Mindig szidják az egyedül pöffeszkedőket. A férjem 4-500 kg szerszámmal és anyaggal megpakolt kocsival igenis egyedül közlekedik, - gondolom még sokan mások is- víz-gáz szerelő, és nem jelzi ezt a kocsi oldalán, mivel a "jóemberek" biztosan feltörnék a kocsit, amig dolgozik valamelyik címen.Sajnos volt rá példa.
2, Azt miért nem ellenezték ennyire a zöldek, hogy ne építsék be a Duna partját magas házakkal, amik elveszik az állandó észak-nyugati friss levegő útját a várostól. Az nem az autósok, hanem Demszkiék, stb... bűne. NA addig hagyjuk békén az autós kisembereket, amig csak otthon duzzoghatunk emiatt.

Vakmacska 2009.01.12. 12:51:07

Tudjuk hogy mindent meg lehet oldani kocsi nélkül mert sokszáz éve is így volt. Csak már nincs kedvünk oda visszatérni. Családunk páratlan rendszámú tagja ma vitte a reumatológiára a 80 éves rokonyt, aki egyetlen BKV járműre se tud felszállni. A harmincas években dédanyám azért halt meg vakbélben, mert nem akadt jármű a télben ami elvitte volna a kórházba. Ide senki se szívesen térne vissza.

Én húsz km-ra lakom a munkahelyemtől (nem, nem tudunk utána költözni, hosszú....)tehát mára maradtunk randa arrogáns légszennyezők. Biztonságos PR parkoló híján nincs ötletem, jeggyel a BKV napi 1200 HUF ha egyszer is átszállsz, nem tekintve az időbeli napi 40 perc-1 óra veszteséget amit ovis gyerekkel az ember lánya nehezen tolerál és sehogy se bír behozni.

McKiller 2009.01.12. 13:09:42

Én Pest keleti csücskéből megyek a Pasaréti térre. BKV: 1h 15 - 30min. Kocsival átlag 40... Nem azt mondom, hogy belehalnék, de én a lustaság miatt nem vagyok hajlandó autót otthon hagyni, amíg nem kötelező... Lehet bunkózni, de szerintem ezzel még sokan vagyunk így.

fkorbi 2009.01.12. 13:10:02

sztem normálisabb autóhasználat kéne. Én pl. jellemzően hétvégén, és városon kívül, nagy utakra hazsnálom az autót, munkábajárás BKV+bicaj. Viszont tegnap pont kellett a kocsi (páros rendszám), és használtam, de nem gondolom, hogy ettől lennék a gonosz, tudatos környezetromboló.

judy1 2009.01.12. 13:15:37

Szép-szép ez a bejegyzés... Csak millió dolog hiányzik belőle... Adott egy kisgyerek, adott egy anya...és adott természetesen a megteendő távolság is. S ha olyan idióta voltál, hogy úgy költöztél ahogy én, akkor az adott 13 kilométert bkv-val 2(!) óra alatt leszel képes megtenni... Na mármost: a problémám a következő... Az iskola nem nyit ki a két szép szememért előbb... ha meg a gyereket a fához kötözöm, s úgy hagyom ott, minimum megfagy... Vagy: időben viszem a gyereket s én késem el... Bravo Budapest!

johevi 2009.01.12. 13:22:19

Teljesen jogos, az emberek tök lusták. Egyedül, többnyire BKV útvonalon autókáznak.
Ma én is jöttem volna azzal, de nem, mert:
Benyaköltség 500.- Ft BKV-val viszont 3x átszállni ( odavissza 6 ) 1700.- Nem mindegy. Ezen kívül pl metróvégállomáson szívesen hagytam volna az autót, ha a metró kimenne odáig, vagy lenne nagy parkoló a közelben...

0xFFFF 2009.01.12. 13:22:52

"Nem kedves autóstársak, én nem szeretném azt a napi 2x25 percet, amit már december óta az legtöbbször autómat nem használva gyalogolok le a munkahelyem és az új lakóhelyem közt (miután már több mint fél éve szintén nem autóval, hanem BKV-val jártam be Nagykovácsiból a levegőszennyezés csökkentése miatt) a ti lustaságotok és felelőtlenségetek miatt egyre pocsékabb levegőt belélegezve megtenni."

Namost azért, mert te szeretsz szopni, nem kéne elvárnod, hogy más is szeressen.

Higany 2009.01.12. 13:24:45

A kommenteket olvasva rájöttem, hogy az ország megérett a pusztulásra, basszatok fel egy napszemüvget, lökjétek a gázt padlóg a kurva életbe, hajoljon a lemez is!
Majd Hegyeshalomnál elmorzsolok egy könnycseppet értetek!

Sofian 2009.01.12. 13:26:59

@lipton: Vasárnap a páratlanok közlekedhettek!

egészen kis kukac 2009.01.12. 13:29:42

gagyi ez az egész Kedveseim.

Mert "én én vagyok. Fejlett individuum. Nem osztható. Nullával sem. Amíg a saját kölkem nem fetreng asztmásan, s nem mongya' a doki, hogy a város fosch levegője miatt van, addíg nyomom. Sőt. utánna is. W-124. Diesel merga.

Hogy megtelt volna ? Mármint a város ? Fenét. tegnap is befértem. És ? Mi történt, hogy ma nem lenne hely annak a pár dkg. koromnak, amit kiböfögtetnék a tragacsomból ? Na ugye..." :-)

egészen kis kukac 2009.01.12. 13:30:56

...vigyázz kissé Hg vegyjelű kortársam ! :-)

Nem az ország: a kontinens lett érett !
Nem véletlenül a legkisebb...

Po 2009.01.12. 13:31:49

Nekem is a posztíró anyukája jutott eszembe...
Autóval járok dolgozni, mert sajnos muszáj. Erre a célra vettem, másra nem is nagyon használom (arra ott a bringa/tömeg/stb. Ja és a két lábam, kedves Shark, sétálni is tudok ám, most szólj hozzá...) Viszont munkába járni nem tudok más módon :I Éppen ezért nem is fogok páratlan/páros játékot játszani, ha dolgoznom kell, megyek kocsival, és kész.
Kielemezhetnénk részletesen az okokat, de felesleges, úgyis csak az maradna meg a bezöldült agyadban, hogy "lusta, elkényelmesedett, autóhoz nőtt seggű ember"

Sofian 2009.01.12. 13:32:18

@Higany: Nagyon egyetértek!

Itt a sok sérthetetlen kispolgár!

Én miért tudtam 10-11 évesen tömegközlekedéssel iskolába menni?
Vagy ez csak nálam volt így?

beleszolok 2009.01.12. 13:32:53

Namost. Jönnek emberek ezzel a faszsággal, hogy X idővel ezelőtt is lehetett kocsi nélkül.

Csak akkor nem lenne most ájfón, meg nótbúk meg internet, hogy a saját kis picsányi szűk látókörödből telehányhasd hülyeségekkel.

Nekem páratlan a rendszámom, pici 1000-es motorú autóm van, és tegnap nem mentem vele sehova (pedig lett volna dolgom, de nem halaszthatatlan).

Ma viszont megyek, mert van halaszthatatlan dolgom. Persze, el is kérhetném a szomszédom dupla akkora fogyasztású autóját, amin a rendszám megfelelő, és 8 környezetvédelmi osztállyal hátrébb van, mint a kisautóm, ki tudja mennyi szarral teleokádva a levegőt, viszont teljesen szabályosan, mert a rendszáma páros, és környezetszennyezésre alkalmassá teszi a páros napokon. Télleg tilos gondolkodni?

beleszolok 2009.01.12. 13:34:25

Amúgy lehet venni olyan maszkot, ami megszűri a levegőt. Hajrá.

egészen kis kukac 2009.01.12. 13:35:17

...az elébb hüJeséget írtam. Hülyeséget...

Azért nem reménytelenül gadget ez az egész itt. Mert a "munkába járó" kortársak hetek/hónapok alatt elveszítik munkájukat, nem fognak feszítő/faszító kényszert érzeni béautózni a városba (ez kb. a "sáros kerti gumicsizmával a nappalibá"-val ekvivalens :) s Budapest levegője esmént kitisztul. Még a taxis-strike esetén érzékelhetőnél is jobban :-)

Avatar 2009.01.12. 13:36:45

"De amíg az ország eladja a felesleges CO2 kvótát, kicsit torz az autósnak a nyakára lépni mert nagy a szennyezettség..."

A CO2 kvótának mi köze a szálló por miatti szmogriadóhoz?
Ami kvótát más államnak eladunk, azt a szennyezést más állam fogja a saját területén kibocsátani, és majd elsősorban az ott élők szívják a bűzét is.
Az autósok viszont itt szennyeznek, és itt száll a por is a közúti forgalom miatt, szóval érthető, ha korlátozni akarják, _az egészségünk védelme érdekében_!

devadel 2009.01.12. 13:42:56

@Higany: mi viszont nem fogunk utánad sírni. úgyis visszajössz hamar. abban az irányban nem sokat fizetnek az ilyen ecccerű csókáknak.

devadel 2009.01.12. 13:46:23

@Sofian:
azért tudtál, mert:

-közel volt a sulid
-volt tisztességes tömegközlekedés arra
-nagyobb volt a közbiztonság

DE! a kérdésemre egyik hőbörgő sem adott eddig választ, te talán tudsz, megismétlem:

valaki csináljon nekem egy útvonaltervet csobánkáról, az egyik gyereket helyben kell vinni oviba, a másikat budakalászra iskolába 8-ra, és 9-re be kell érni a 11. kerületbe.

várom a kerékpáros és tömegközlekedős javaslatokat, valós menetrendekkel és menetidőkkel alátámasztva.

joskafiser 2009.01.12. 13:47:51

Kedves Shark,

Baromsagok osszehordasa helyett elobb legyel szives gondolkozni. Vagy ha ez nem megy, legalabb olvasni olyan embertol, aki elotted mar megtette ezt.

Ajanlom figyelmedbe:

boldogokasajtkeszitok.blog.hu/2009/01/12/mi_hianyzik_ebbol_a_szmogriadobol

2. pont

tovabbra is jarok autoval.

asdfg123 2009.01.12. 13:57:47

devadel: mikor Csobánkára költöztél tudtad mit vállalsz, most ne sírjon a szád..

Avatar 2009.01.12. 13:58:06

"Benyaköltség 500.- Ft BKV-val viszont 3x átszállni ( odavissza 6 ) 1700.- Nem mindegy."

BKV Napijegy 1500 Ft. :) akárhány átszállással. (mellesleg 3 átszállás az 4 járművet jelentene, 1160 Ft egy irányba, kivéve, ha metróról metróra szállsz át, mert ott jan 1-től nem kell új jegyet lyukasztani)
www.bkv.hu/jegyinfo2009/arak.html

Majd ha lesz 30000 Ft-os büntetés a szmogriadó be nem tartásáért, akkor biztos rájönnek az ilyenek is, hogy mégis megéri arra az 1 napra a napijegy, ennyivel ők is hozzájárulhatnak a környezet védelméhez.

beleszolok 2009.01.12. 14:00:41

Jólvan Avatár baszod, akkor majd eladom az új autómat, ami alig bocsát ki károsanyagot, és veszek két használtat, és minden nap másikat használok majd, és kiköhög 5x annyi károsanyagot. Aztán akinek nem tetszik, az demszkivel az élen kényeztethet a szájával.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2009.01.12. 14:00:57

azon mar senki se akad ki, hogy az osszes tomegkozlekedesi eszkoz, amivel ma reggel utaztam, futetlen es koszos volt, raadasnak kestek is.. ? :)

bar holnap reggel paratlan nap lesz, kocsival jovok :)

Avatar 2009.01.12. 14:12:10

@devadel:

"valaki csináljon nekem egy útvonaltervet csobánkáról, az egyik gyereket helyben kell vinni oviba, a másikat budakalászra iskolába 8-ra, és 9-re be kell érni a 11. kerületbe."

Pontos címeket nem írtál, szóval nyilván nem lesz pontos terv, de pl:
Lerakod 7:00kor Csobánkán az 1. gyereket
7:15-7:20-ra átérsz autóval Kalászra, lerakod a másik kölköt.
Budakalászon a HÉV megálló környékén lerakod a kocsid, és Hév+86os kombóval 1 óra (+- 20 perc) alatt beérsz a XI. kerületbe, így betartod a szabályt, ha BP-re nem hajthatsz be a kocsiddal a szmogriadó napján, és még be is érsz időben.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.12. 14:14:42

Hű, látom, alaposan belecsaptam a lecsóba.

1: akinek nem inge, ne vegye magára, azt hittem, van az emberekben annyi józan ítélet, hogy ha eleve nem autózik, ne jöjjön ide anyázni.

2: Gondolkodtam, kiírjam-e külön, de nem írtam, mert úgy gondoltam, szintén elvárható alapvető értelmezési képesség, hogy nem azokra céloztam, akik munkájuk miatt gyorsan és nagy távolságokra kell utazniuk, nem is a vidékiekre, akiknek nincs normális bejárási lehetőségük.
De még annak is elfogadható, akinek vidékről alkalomszerűen munka miatt kell a fővárosba jönni, és mondjuk nagy csmagokat cipel.

3. A gyerekkérdés kicsit már más tészta, mert annak idején, mikor Telkiből még én is kocsival jártam be, nagyon jól megyfigyelhető volt, hogy Budakeszire beérve azért volt olyan katasztrófális a dugó, mert minden szülő az egyszem(kettő, három stb.) gyerekét egymaga hozta kocsival, míg közben a párja valószínűleg egy más időpontban egy másik kocsival ment be, mert arrafelé sok családnak van két autója. Így iskolaidőben reggel 7-8 közt 300 méter megtétele a főútra való rákanyarodáshoz kb. 20 percig tartott, és utána is lépésben vánszorgott a sor.
Szünidőben mindez egy varázsütésre elmúlt, nagyságrenddel jobb lett a közlekedés.
Persze ahhoz, hogy ezen változtatni lehessen, kéne egy jól működő iskolabusz hálózat is.

Lipton, neked külön is:
- 95%-ban az volt a Nagykovácsiból BKV-val bejárásom oka, hogy tudatosan csökkenti akartam a szennyezést az autó használatának mellőzésével, ugyanis nekem többe került (a cég nem fizette a bérletemet, holott a benzin jó részét fizette volna, egyszerre nem megy a kettő), tovább tartott az út, és kényelmetlenebb volt, főleg éjjel hazamenni, mikor fél órát kellett várnom a buszra.
- Értelemszerűen, ha nem tudtál róla, nem neked szól a cikk, ennyit azt hiszem, el tudsz képzelni rólam, hogy amennyiben önhibádon kívül fordul elő, nem ellened szólok.
- Nem, nem infantilizmus, mert egyrészt úgy tűnik, azért többé-kevésbé működött. Kevesebb autó=kevesebb szennyezés, ennyi a képlet, és ezt mindenki maga is meg tudja oldani, ahogy én is meg tudtam, nem lehet mindig a törvényi tiltásokra meg állami intézkedésekre, illetve hiányukra hivatkozni
- tudod, hogy az esetben kényszerhelyzet volt, és ha nem lett volna MÁV sztrájk, én se kértelek volna, hogy autózz értem. De volt. És azt is tudod, hogy onnan busszal mentem vissza, pedig autózhattam is volna, persze nem kizárólag a környezetkímélés miatt. Mellesleg a kollégáim azt se értették, hogy Szerbiába miért vonattal mentem autó helyett, az is elismerem, hogy ebben sem kizárólag a környezetkímélés motivált - de ettől még ez a hatása is megvolt.

Jetstream 2009.01.12. 14:15:38

Devadel,

Csobánkán-Budakalászon nem érvényes a budapesti szmogrendelet, tehát ott autózhatsz, elviszed a kisgyermeked mondjuk fél 8-ra Budakalászra.

A BKV menetrendje szerint a 7:42-es budakalászi HÉV 8:12-re ér a "Batyira", onnan 86-ossal beérsz 9-ig a XI kerbe.

Évente néhány héten keresztül kb 5-8 napon keresztül, amikor a rendszámod alapján nem járhatsz be Budapestre.

Apropó, kérlek valós időadatokkal írd le hogy ez hogyan szokott zajlani nálad autóval. Óbudaiként feláll a hátamon a szőr, ha autóval kell mennem a Szentendrein befelé reggel, és akkor még ott van a rettenetes alagúti körforgalom is.

Van autóm, meg motorom is, biciklim, ultralight repülőszerkezetem is, meg BKV bérletem is, azt használom ami éppen célszerűbb.

Egy valamit általában elfelejtenek az emberek, amit úgy hívnak hogy amortizáció.
5 gurigás autó 10 év alatt nagyjából 500eFt-t ér, évi kb 12ekm-rel számolva uszkve még nyugodtan rá lehet számolni 40 Ft-ot km-ként a benzinköltséghez kopásként, ehhez jön még a kötelező szervíz, fakultatív szervíz (kopások, pl gumi, fék, alkatrészek, munkadíj).

Nem éri meg autóval járni, de mivel jó érzés, ha van rá pénz, akkor persze navigarre necesse est...
... Egészen addig, amíg olyan szennyezett nem lesz a levegő, hogy mérsékletet kell tanusítani saját és a közösség érdekében.

Szerdán jön a melegfront, az talán jelentősen javítani fog a helyzeten (hacsak nem hoz ónosesőt, mert akkor...).

Szép napot!

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.12. 14:18:49

Amúgy a hibrideknél (akik vezetőire szintén nem vonatkozik a cikk) TÉNYLEGESEN mennyivel jobb a kibocsátás?
Mert úgy tudom - de javítsatok ki - hogy csak bizonyos sebesség alatt megy elektromos üzemben, afelett, illetve intenzív gyorsításkor megy a benzinmotor is. Csak érdekelne.

devadel 2009.01.12. 14:20:05

@asdfg123: igen, tudtam mit vállalok. hogy két autót kell fenntartanom.

azt is tudtam, hogy a többiek mit vállalnak.
hogy lesznek p+r parkolók. hogy lesz elkerülőút. hogy lesz normális tömegközlekedés.

és te is megígérted, hogy fogsz adózni, nem szarik a kutyád az járdára, nem gyújtod fel a tévészékházat, nem lógsz munkaidőben, képzed magad hogy okosabb légy, ésatöbbi.

most meg csak az én vállalásom van számonkérve, te meg szavazol változatlanul vagy a hülye orbánra, vagy a hülye gyurcsányra, vagy valamelyik hülye apródjukra.

grat.

kata63 2009.01.12. 14:24:37

@asdfg123: mikor vonzáskörzetbe, külterületre, akárhova is költöztünk, biztosan tudtuk, ugye, hogy majd időnként a vonatok állnak le, időnként az autót nem használhatjuk...nekem konkrétan rendben lenne, ha a 7-es busz holnaptól Dunakeszi-alsóig járna.
De megoldottuk, ma bementünk a régi, garázsban álló környezetszennyező páros rendszámúval, mert az új, környezetbarát, amivel rendszeresen járunk, az páratlan...így jó, ugye?

Andie 2009.01.12. 14:34:05

@Avatar: ... majd hazafele menet konstatálod, hogy a kocsidnak hült helye :)

Jetstream 2009.01.12. 14:34:19

Kata63,

Legalábbis a szmogrendeletet betartottad.

Hogy jó-e amit tettél, hogy jó ember vagy-e, az szubjektív megítélés kérdése, törvény/rendelet nem fog ebben iránymutatást nyújtani neked.

Szép napot!

devadel 2009.01.12. 14:38:20

@Jetstream:

ez így tök jól hangzik. de:

ha fél nyolcra viszem a gyereket, megszívatom minusz fél óra alvással. ez hétévesen nem jó, de mondjuk kibírható néha.
viszont hol van addig az autóm, amíg én vidáman hévezek? hová teszem azt párszáz páratlan rendszámú társammal együtt. nyilván a kalászi p+r parkolóba, csak most hirtelen nem ugrik be a címe. és nyilván ez a (virtuális) parkoló őrzött is, hogy ne kelljen minden héten újra megvenni mondjuk a két gyerekülést ötvenezerért.

egyébként átmegyek az új hídon, és pesti rakpart, majd vissza a petőfin. átlag 50 perc. szentendrei úti irány valóban szaksz.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.12. 14:52:36

Rendben, belátom, hogy sok esetben tényleg igen komoly nehézségeket okoz agglomerációból bejutni, nem is ez volt az elsődleges cél, hogy őket szapuljam.
Hanenm azoknak szólt leginkább, akik a két sarokkal odébb is kocsival mennek, és általában városon belül, olyan útvonalakon autóznak, ahol van BKV.
De egyébként én is jártam be Telkiből is Volánbusszal, elismerve, hogy valóban kényelmetlenebb megoldás, de nem az ördögtől való dolog, és teljesen használható alternatíva.
Exem naponta használja, és még rengetegen mások is, gyerekkel is.

Bartoki 2009.01.12. 15:02:26

A szmogriadóval az a baj, hogy nem azt szorongatják aki okozza. :)

A PM10 szennyezést kisebb részben az autók, nagyobb részben a mindenhol látható és felhalmozott ún. kosz teszi ki, amit ha rendszeresen felsöpörnénk, akkor nem is lenne miről beszélni.

A PM2.5 szennyezést meg, amit állítólag már nagyobb részben okoz az olajtüzelés és a dízel autók, és veszélyesebb is, na azt meg nem is mérjük. :)

Amúgy ha már össz-társadalmi-közös-összefogásos gondolkodásban vagyunk, akkor lesznek szívesek a főváros saját autói (pl. polgármester szolgálati kocsija) is résztvenni benne. Mert másképp nem túl hiteles a dolog - épp ezért vannak olyan sokan akik nem tartják be.

ps: nem haza beszélek, én pár hónapja villamossal járok, de attól még böki a szememet a butaság

Jetstream 2009.01.12. 15:09:27

"Aki nem tud áldozatot hozni, az áldozattá válik!"

Fél órával kevesebb alvás évente néhányszor belefér szvsz egy gyerek napi ritmusába.
Öcsémmel 30 percet gyalogoltunk az általánosba, fel sem merült hogy a fater vigyen be minket.

"Okos legyél, hülyéből van elég"

Gyerekülést be lehet rakni a csomagtartóba vagy leadni az iskolába. Tuti meg lehet beszélni, egy mosoly csodákra képes. Autót is ott lehet hagyni az általánosnál, néhány utcára van asszem (javíts ki, ha tévedek) a HÉV megállótól.

Fiatalabb koromban egész Európát végigjártam motorral, újságárusoknál, éttermekben, kocsmákban, egyéb helyen hagytuk a bukót és a cuccot míg strandoltunk, várost néztünk stb.
Így legalább helyiekkel is spanoltunk.


Autó nélkül néhány nap...
Nagyon kis áldozat, pozitívan fogd fel!

Orvos barátom szerint, ennél sokkal nagyobb kellemetlenség is fog még addig a pillanatig, amíg még élünk...

Addig meg nézd mindennek a jó oldalát, mert mindennek van.

Devil 2009.01.12. 15:12:02

Egyaltalan nem csak az autok tehetok felelosse a levegominoseg romlasaert, minden sotetzold viszont ugy tesz mintha csak az autosok 'kenyelmessege' lenne ezert felelos. Ha BKVval jarnank akkor meg a buszokat szidnak, ha gyalog akkor a ciponket, ha mazitlab akkor meg minek lelegzunk ki CO2-t?
Ha ennyire zavar a konrnyezetszennyezes, ne internetezz!

Avatar 2009.01.12. 15:22:01

@kata63:
"De megoldottuk, ma bementünk a régi, garázsban álló környezetszennyező páros rendszámúval, mert az új, környezetbarát, amivel rendszeresen járunk, az páratlan...így jó, ugye?"
Legalább ma reggel nem két külön autóval mentetek, mint azt az emberek döntő többsége teszi, ha két kocsijuk van.
Másrészt nincs mindenkinek 2 kocsija, így kiesik a forgalomból egy csomó jármű, ha betartják a szabályt az emberek.


@devadel:
"viszont hol van addig az autóm, amíg én vidáman hévezek? hová teszem azt párszáz páratlan rendszámú társammal együtt. nyilván a kalászi p+r parkolóba, csak most hirtelen nem ugrik be a címe. és nyilván ez a (virtuális) parkoló őrzött is, hogy ne kelljen minden héten újra megvenni mondjuk a két gyerekülést ötvenezerért."

Viszont hol van a kocsid, amíg dolgozol? Hova teszed, azt párszáz páratlan rendszámú társaddal együtt? Nyilván bejössz a városba, aztán állsz egész nap egy helyben, más meg anyázik, hogy nincs parkolóhely a városban, mert az ingázók mindet elfoglalták. Nyilván a munkahelyed közelében lévő utca őrzött parkolóhelyeket biztosít ingyen, ha már ezt várnád el a kalászi parkolótól.

Jetstream 2009.01.12. 15:22:21

Bartoki,

Jó amit mondasz, de elég nehezen kivitelezhető, ugyanis a szálló por alapvetően a légköri inverzió nevű jelenség miatt ragad itt. Hiába söpörsz, azzal a szálló port nem tudod begyűjteni.

Egyetlen megoldás az lenne, ha az inverziós légrétegek kialakulását Magyarország területén betiltanák, de a légkör nem jogalanya köztársaságunk törvényeinek.

Tehát sajnos ebben az ügyben nem tehetünk semmit.

A forgalom korlátozásában viszont igen, méghozzá mindnyájan.

========================

www.idokep.hu/?oldal=legszenny

Légköri aeroszolok (szálló por, PM10): A levegőben, mint közegben diszpergált állapotban előforduló, folyékony vagy szilárd halmazállapotú részecskék. Az aeroszol részecskék élettartama néhány perctől akár több hónapos időtartamig terjedhet a részecskék méretétől és tömegétől függően. Méretük 0,001 és 100 mikrométer közé esik. Az egészségre gyakorolt hatásuk függ a méretüktől, ugyanis a nagyobb méretű szemcsék megakadnak az orrunkban, míg az egészen kicsik lejutnak a tüdő mélyére.

Tartalmazhatnak kormot, szerves anyagokat, nehézfémeket, azbesztet. Nagy részük rákkeltő. Egységes egészségügyi határérték megállapítása igen bonyolult, mert sok aeroszol képző anyag már egészen kis mennyiségben is nagyon káros lehet. Az azbeszt belégzés útján kerül az emberi szervezetbe és rákot vagy azbesztózist okozhat. A közúti forgalom is felelős a levegőben megtalálható azbesztszennyezésért (a fék- és kuplungtárcsák kopása következtében). Hazánkban országos programok szolgálnak az azbesztmentesítésre. Ennek hatására az azbeszt mennyisége jelentősen csökkent a levegőben, azonban a molibdén mennyisége nőtt.

A légköri aeroszolok képződésében nagy szerepe van a gépjárműforgalomnak. A dízel üzemű járműveknek számottevő az aeroszol kibocsátása, de a kerekek is felverik a port, amit a levegőben aeroszolnak nevezünk. A városi aeroszolok összetétele nehezen meghatározható, a részecskékre rátapadnak egyéb szennyezők pl.: PAH-ok, nehézfémek. Az Egészségügyi Világszervezet nem ad meg határértéket a közlekedésből (elsősorban a dízelüzemű járművekből) származó részecskék koncentrációjára, mivel álláspontja szerint nem létezik olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2009.01.12. 15:29:04

@Devil:
"Egyaltalan nem csak az autok tehetok felelosse a levegominoseg romlasaert, minden sotetzold viszont ugy tesz mintha csak az autosok 'kenyelmessege' lenne ezert felelos.2

Hát persze, az autósok direkt tisztítják a levegőt...

Az a szomorú, hogy a hozzád hasonlók tényleg komolyan hisznek ebben.

Csak egyvalamit próbálj meg őszintén és racionálisan megválaszolni.
Ha mondjuk felannnyi autó közlekedik, csökken ettől a szennyezés?

nick: 2009.01.12. 19:13:46

hülye vagy, mint a fene, és még lusta is gondolkodni... :-/

kár

devadel 2009.01.12. 20:13:23

@Avatar: a munkahelyem saját parkolója, sorompó mögött, őrzött. természetesen :-)

devadel 2009.01.12. 20:18:39

@Avatar: ja, és semmit nem várok el ingyen. ha lenne normális elővárosi közlekedés, vagy parkolási lehetőség, fizetnék érte. pont az a baj, hogy egyáltalán nincs választási lehetőségem.
szerintem teljesen agyzsugorodott az, aki azt gondolja, hogy az emberek állnának másfél órákat a kiszámíthatatlan dugóban, ha lenne más épeszű választásuk.
ezt a képet kellene kiverni a fejetekből, hogy az autósok seggüket kényelmes autóban meresztő lusta polgárok. nem azért, mert ez bennünket sért, hanem mert ha rosszul ismered fel a problémát, akkor nem fogod tudni orvosolni.

devadel 2009.01.12. 20:25:03

@Jetstream: tudod, ha valóban pár napról van szó, és valóban egyedül rólam, akkor valóban megoldás az, amit mondasz. én ott tudom hagyni a kocsit a sulinál. addig, amíg másik 50 ember nem akarja ugyanúgy otthagyni. egyrészt.

másrészt te ugye nem gondolod azt, hogy az évi három szmogriadóról van itt szó. a légszennyezést nem az csökkenti szignifikánsan, ha a három szmogriadónál nem ülök autóba. hanem az, hogyha megtehetem, hogy RENDSZERESEN mellőzni tudjam az autót. ezt a bejárók, akik az autósok nagy részét teszik ki, most egyáltalán nem engedhetik meg maguknak, mert semmiféle feltétele nincs meg.

ha ti beéritek, hogy a pár szmogriadókor ne jöjjek, amúgy meg napi szinten rendben van a határérték minusz két százalék szennyezettség, hát lelketek rajta. három napot legfeljebb nem dolgozom. kibirom, kibirja a cég is :-)

bonobonohu · http://bono.hu 2009.01.13. 16:28:05

@ANOka: dolgozzanak vidéken, helyben. mindenki ott dolgozzon, ahol él, vagy éljen ott, ahol dolgozik.
süti beállítások módosítása