Valahogy nekem mindig sikerül belebotlanom a mobilszolgáltatóknál vagy bankoknál (esetleg kettejük együttműködésében) fura kis anomáliákban.
Legutóbb a Már megint nem értem című bejegyzésben írtam a Pannon és a CIB ellenében végzett információs felderítőmunkámról azzal kapcsolatban, vajon hogy is zajlik le valójában egy csoportos beszedési megbízás teljesítése és hogyan működik a limitmódosítás, az is elég ellentmondásos dolgokra derített fényt.
Ez a mai eset kicsit ennek a folytatása.
Történt ugyanis, hogy szerettem volna vásárolni a Pannon Netshopban, mégpedig mielőbb, hogy karácsonyra meglegyen a készülék. Hogy miért csak most, arra megvolt az okom.
Mivel van egész jó kis bónusz engedményem, szeretném igénybe venni a vásárlásnál - ez azonban nem volt lehetséges, ha a rendszer szerint befizetetlen számlatartozásom van.
Valójában pedig nincs is, ugyanis éppen ma emelték le csoportos fizetési megbízással a bankszámlámról a pénzt, de ez ugye csak 2-3 munkanap után kerül elszámolásra, azaz hiába történt meg a terhelés és tőlem az a pénz már elment, a Pannon rendszere szerint büntiben vagyok.
Fogjuk rá, hogy ez így érthető, hiszen átutalások esetén is csak a jóváíráskor lesz érvényes a szolgáltató szempontjából a fizetés. Sebaj.
Hogy ne veszítsek időt, elhatároztam, olyan stréber leszek, hogy még egyszer befizetem a számlát olyan módon, hogy azonnal elszámolásra kerüljön, így feloldom a bónusz-program korlátozását és megvehetem, amit akarok - aztán majd elszámolják valahogy a túlfizetést, visszautalják vagy a következő számlákba beszámítják. A Pannonline rendszerén keresztül lehet is online bankkártyával fizetni, és elolvasva a bankkártyás fizetés feltételeit, ezt találtam:
Sikeres számlafizetés, egyenleg feltöltés, előlegfizetés tranzakciók esetén a bankkártya egyenleg azonnal megterhelésre kerül és a Pannon haladéktalanul elvégzi a kívánt műveletet.
Nos, ez számomra nem értelmezhető másként, mint hogy amint a bankkártyás tranzakció megtörtént, azaz a rendszer visszaigazolta a sikerességét tranzakciós kóddal és a bankkártyámon befoglalják az összeget, a Pannon végrehajtja a kívánt műveletet, azaz esetemben a számlabefizetést jóváírja és a számlát befizetettként lezárja.
Naná, hogy nem így van!
Éltem a gyanúperrel eddigi tapasztalataim alapján, hogy van ebben valami turpisság, felhívtam hát a Pannon ügyfélszolgálatát, ahol ki is derült, hol van a kutya elásva: a Pannonnál az online bankkártyás fizetés fogalma teljesen mást takar ilyen esetben. Olyan, mint egy szimpla átutalás. Várnak vele 2-3 munkanapot, míg feldolgozásra kerül.
Most képzeljük el, hogy mondjuk rendelünk egy online szolgáltatást az interneten, például szoftver/zene/videóletöltést (nemröhög! én szoktam érte fizetni is!)... vagy éppen holnapi napra egy vonatjegyet a MÁV-Startnál... kifizetjük online bankkártyával, majd a rendszer közli, hogy köszi, majd 2-3 nap múlva megkapod, amiért fizettél.
Kedves, ugye?
De semmi baj, szólt a hölgy kedvesen, mert van megoldás, ha kimégy a -10-15 fokba és keresel egy olyan ATM-et, ahol lehetősége van befizetni a Pannon számlát bankkártyával, azt már azonnal feldolgozzák és jóváírják.
Hogy még inkább képbe legyek, felhívtam a CIB Telebankot, ahol kapcsoltak a bankkártyaosztályhoz, ott megkérdeztem az ügyintézőt, van-e valami lényegi különbség abban banki tranzakció szempontjából, ha online fizetek internetes felületen bankkártyával, vagy egy ATM-en keresztül teszem meg. A bankos hölgy egyértelműen állította, hogy az ő szempontjukból nincs különbség, az a szolgáltató magánügye, hogy ő miért fogadja el az egyiket azonnal, és miért nem a másikat.
Ezek szerint a Pannon nem bízik az online bankkártyás fizetésben?
Ebben a sztoriban tehát több bukta is van:
- Az általános bevett gyakorlat szerint az online bankkártyás fizetés esetén amint a tranzakció sikeresen lezajlott és az összeg befoglalásra került a kártyaszámlán, a fizetés teljesítettnek minősül és a megrendelt terméket vagy szolgáltatást a vevő rendelkezésére bocsátják.
A Pannon ettől eltérően a számlabefizetést nem tekinti teljesítettnek online fizetés esetén. - Banki szempontból nincs különbség online vagy ATM bankkártyás fizetés esetén, a Pannon mégis normálisan kezeli az ATM-est és késlelteti az online fizetés. Épp egy telekommunikációs cég, akinek leginkább érdeke lenne a kényelmes online fizetési szolgáltatások terjesztése...
- A gyakorlatukkal ráadásul éppen a saját maguk által a honlapjukon publikált fizetési feltételek őket kötelező részét nem teljesítik.
Egy dolog miatt lehet végül úgy csűrni-csavarni az ügyet, hogy érthető legyen, ha az ő szempontjukból nézem: ha azt mondják, hogy ők már teljesítették a szolgáltatást, és az utólagos fizetés miatt nekik jogukban áll addig nyújtani a feldolgozást, ameddig akarják, én meg fogjam be a pofám és örüljek, hogy utólag fizethetek, nem pedig előre követelik tőlem.
És innen szemlélve van is benne igazság, más kérdés, hogy nem éppen ügyfélbarát hozzáállás és a saját szabályaikkal való ellentmondást sem oldja fel.
Utolsó kommentek