Linkblog

Daily Shark magazin

Vélemények, gyakran olyanról is, amihez nem értek. Leírom azokat a dolgokat, melyeket érdekesnek vagy éppen bosszantónak találok.
A blog utólag moderált, azaz:
Ellenvélemény, kritika: oké.
Személyeskedés, trollkodás, rasszizmus: kitiltva.
Vissza a címlapra->

Utolsó kommentek

Címkék

Magyar árura magyar dátumot

2010.07.18. 20:17 :: Daily Shark

Tudom, ez nagyon kis problémának látszik, talán tényleg az. De valamiért szerintem olyan lépés, ami beleillik egy nem éppen pozitív trendbe.

Némelyik élelmiszeren a lejárati dátum a magyar helyesírás szerinti év-hónap-nap sorrendben, másokon az angolszász (illetve EU) formátumú nap-hónap-év formátumban van feltüntetve.
Most hallottam olyasvalakitől, aki ilyen üzemben dolgozik, hogy átállnak ők is a magyarról az EU formátumra.

Miért gond ez? Két dolog miatt. Sok idősebb embernek fogalma sincs arról, mi az az EU formátum, legfeljebb akkor, ha mondjuk jól beszélnek angolul. Ha ráadásul keveredik a dolog, egyiken ilyen, másikon olyan, akkor még nagyobb hülyeség.
Tehát ha az van írva egy tejesdobozra, hogy 07.08.2010, akkor egy olyan embernek, akinek fogalma sincs az EU formátumról, honnan kéne tudnia, hogy 2010 július 8. vagy augusztus 7. a lejárat dátuma? Nagyon nem mindegy.

A másik oldalon meg az áll, hogy megint miért kell alávetni a nemzeti nyelvet egy szükségtelen és a sajátosságaival, hagyományaival ellenkező és szerkezetével ellentétes EU szabálynak?
Van erre valami magyar szabvány?

107 komment · 2 trackback

Címkék: vélemény jog nyelv morfondír

A bejegyzés trackback címe:

https://dailyshark.blog.hu/api/trackback/id/tr1002159468

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Magyar árura magyar dátumot 2010.07.19. 09:30:37

Tudom, ez nagyon kis problémának látszik, talán tényleg az. De valamiért szerintem olyan lépés, ami beleillik egy nem éppen pozitív trendbe. Némelyik élelmiszeren a lejárati dátum a magyar helyesírás szerinti év-hónap-nap sorrendben, másokon az angolszász…

Trackback: Kedves Amerika! #1 2010.07.19. 08:37:04

(English version below) Kedves Amerika! Ez a kép hivatott bemutatni egy okot a sok közül, ami miatt társadalmad egyszerűen életképtelen. A fantázia hiánya miatti másolgatás olyan jól ment évszázadokon át (42 darab Springfield nevű település... ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

is 2010.07.19. 08:03:15

a hónapot betűvel kellene írni (jan, feb stb.), mert az amcsiknál meg hónap/nap/év van. onnantól aztán mindegy, hogy mi a sorrend.

KOPP 2010.07.19. 08:08:12

Végre!
Azt hittem, csak engem zavar, pedig értem.
Még kavaróbb, ha az évszám sem 2010., csak 10.
Pl.: 080710, v. 070810, v. 100708, v. 100807...

popocatepetl 2010.07.19. 08:08:25

Majd 2010 november 12 körül lesz érdekes: 10/11/12, 12/11/10, 11/12/10.

Bp Butik · http://bpbutik.blog.hu 2010.07.19. 08:09:37

egyébként van még szebb változat, amikor az év is csak két számjegyű - na akkor aztán végképp kiismerhetetlen :)

Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod? · http://orbanfan.blog.hu 2010.07.19. 08:10:35

Emberek! A csomagoláson általában az is ott van valahol, hogy milyen formátumú a dátum!
(pl. "Minőségét megőrzi: lásd a doboz alján HH.NN.ÉÉÉÉ formátumban!")

Miron 2010.07.19. 08:21:29

@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?:
Messze nincs rajta mindegyiken, de én kötelezővé tenném. A legnagyobb káoszt valóban az amerikai változat okozza. A külföldi turista sem tudja, hogy kellene kikódolni a dátumot. az év két számjeggyel történő jelölését pedig betiltanám, a mai nyomtatási technológiák már semmiképpen nem indokolják a két karakter lespórolását.

CSÉ 2010.07.19. 08:22:15

A magyar dátumozás sokkal következetesebb (nem is beszélve a címzésről). Jólesne a lelkemnek, ha nem nekünk kellene átvennünk az idoeurópaiak nyakatekert baromságait, hanem ők zárkóznának fel hozzánk. Legalább ezekben jobbak vagyunk (voltunk).

fourgee 2010.07.19. 08:24:46

A megoldás egyszerű, rá kell írni, hogy "Minőségét megőrzi 2010 08 07", alatta meg azt hogy "Use by", vagy "Best before end 07 08 10" és így egyértelmű. Ezt is keverik sokan, az use by az azt jelenti hogy másnap már nem jó, megromlott, a best before end meg azt, hogy addig megőrzi a minőségét, de utána is meg lehet enni. Remélem nem kevertem össze így hajnalban :)

Celtic 2010.07.19. 08:26:21

Engem is rohadtul zavar. Foleg (ahogy mas is mondta), haromfele lehet:
EE.HH.NN
NN.HH.EE
HH.NN.EE

Lehet kitalalni, hogy eppen mi a valos, mindenesetre 12 folott nem lehet honap :) Onnan meg mar konnyebb kisakkozni, melyik az ev, melyik a nap (10 alatt nem lesz az ev, vagy mar romlott a cucc). Ez neha mukodik, neha persze nem.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2010.07.19. 08:29:53

Szerintem sem kis problema, hanem kurva idegesito NAGY problema. Ertelmezhetetlen, hiaba van valahol feltuntetve (esetlegesen!) a datum formatuma. Keresgelje, akinek hat anyja van.

Moncsalaki 2010.07.19. 08:31:29

Én marketingesként sok termékre rakattam lejárati dátumot.
A kozmetikumoknál egyszerűsödött a dolog, oda ma már elég ráírni azt, hogy felbontás után x időpontig tárolható és ezt egy "nyitott tégely" jelzi, amiben benne van az pl., hogy 12M (belbontástól számított 12 hónapig őrzi meg minőségét).

Egyébként sokszor az a baj, hogy egy-egy gyártó egy fajta dátumozási metódusra állt be és akkor bárkinek gyárt is (bármely ország), mindig azt alkalmazza. Viszont Magyarországon kötelező ráírni a dátum formátumát (hacsak nem nyitott tégelyes a termék), pont emiatt. Ha ez nincs rajta a terméken, az hibás feliratozás, ha lebukik a gyártó, büntetés vár rá... És ráadásul fel is kell cimkéznie, ami (jogosan) baromi nagy költség...

Moncsalaki 2010.07.19. 08:32:21

felbontástól, persze... :-)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.07.19. 08:33:57

@Sixx! Anyádat is nyuggernek hívod?: Hát, én ilyet még nem láttam. Elhiszem, hogy van, de hogy nem "általában", az biztos.

Szerintem év 4 számjeggyel és hónap betűvel kellene, ez kiszűrné a félreérthtő dátumokat.

És egyetértek, ez szerintem is gond.

Csorike 2010.07.19. 08:35:01

Na ja. Ráadásul az USA szabvány a hónap/nap/év, kivéve a formanyomtatványokon mert ott "helyiértékesen" nap/hónap/év, csak hogy végképp egyszerű legyen :)

pavor nocturnus 2010.07.19. 08:37:20

És ugyanez a helyzet a bankkártyákkal is, a jóisten se tudja meddig érvényesek...

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2010.07.19. 08:37:49

@Moncsalaki: "Viszont Magyarországon kötelező ráírni a dátum formátumát (hacsak nem nyitott tégelyes a termék), pont emiatt. Ha ez nincs rajta a terméken, az hibás feliratozás, ha lebukik a gyártó, büntetés vár rá..."

Na, ezt nem tudtam. Mostantól figyelni fogom.

A feljelentéseket kinek lehet küldeni? ;-)

(Mondjuk amikor 2 és fél pixeles betűnagysággal ráírják a magyar feliratot, akkor az ezen se sokat segít...)

2010.07.19. 08:42:03

Nem kell feltalálni a spanyol viaszt! Létezik az ISO 8601-es szabvány, ezt kellene megkövetelni a lejárati idők jezésre is. Garantált siker bármelyik EP képviselőnek a javaslat előterjesztése. Németország például már rég ezt javasolja dátumjelölésre a nemzeti forma helyet. Nekünk különösen szerencsés, mert csak annyiban más a magyar jelöléstől, hogy kötőjelet használ pont helyett.
Kivonat a szabvány tartalmából:
www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/iso-time.html

Terézágyú 2010.07.19. 08:46:22

Hát egy nemzeti kormány ezt is elintézhetné...

Dr. Tom 2010.07.19. 08:47:52

@Ranx: Így van, pontosan ezt akartam írni. Nem mi vagyunk hülyék, hanem akik rossz végéről kezdik a dátumot.

Piszkos Freud a ... 2010.07.19. 08:48:26

@Ranx:
És talán nem véletlenül van így az ISO-ban.Ugyanis logikusabb. Nem a kötőjel, hanem a sorrend.:)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.07.19. 08:51:12

Az ISO szabvány a magyar sorrend :)

Terézágyú 2010.07.19. 08:51:58

Ja, de ez az a kormány, amelyik ragaszkodik a három "csapáshoz"...

blue moon 2010.07.19. 08:56:19

Kis ország, kis érdekérvényesítés. Az senkinek nem jut eszébe, hogy HUNgáriában év/hónap/nap van?
Engem is zavar, hogy ezt semmibe veszik és másképp írják. De ez van. Örüljünk, hogy van kaja és nincs háború.

Radu (törölt) 2010.07.19. 08:56:42

Jó a poszt! Tényleg rossz az angol-amerikai megoldás, épp a minap filóztam ezen. A YYYY-MM-DD legalább logikus, a legnagyobbtól a legkisebb felé halad. A többinek mi lehet az eredete, erről tud valaki nyomni valami olvasnivalót?

Ninfus Corporation · http://fesztivaljunkie.blog.hu/ 2010.07.19. 08:59:44

A hónapot római számmal kéne írni, oszt kész.

Terézágyú 2010.07.19. 09:05:17

@Radu:
"A YYYY-MM-DD legalább logikus, a legnagyobbtól a legkisebb felé halad. A többinek mi lehet az eredete, erről tud valaki nyomni valami olvasnivalót?"

Úgy általában véve ez egy magyar (finnugor?) sajátosság, hogy a nagyobbtól haladunk a kisebb felé, pl. a lakcímek esetében is. Vagy pl. bármilyen földrajzi névnél. Tehát valójában nem azt kéne írni a híradókban, hogy 'New York, Egyesült Államok', hanem 'Egyesült Államok, New York'

De pl. eredetileg a magyarban minden rangnak, címnek is a név után kell következnie... Olyat ugyebár senki nem mond, hogy 'őrnagy Pálffy', de pl. az már ingadozik, hogy 'Pálffy doktor' vagy 'doktor Pálffy' illetve 'gróf Pálffy József' vagy 'Pálffy József gróf'...

És az egész összefügg természetesen azzal is, hogy a keresztneveink a családnév után jönnek...

longlife · http://testepitescsakitt.blog.hu 2010.07.19. 09:07:29

Kéne rá egy Eu irányelv. Egyébként ha előírnád h magyar formátumban legyen (ami egyébként a legjobb lenne!) akkor a Magyar vállalkozó szopna mert ahonnan beszerzi, ott nem változtatnák meg csak az ő kedvéért a dátumozást tehát lehetne ilyen matricázó gépet beszerezni ami megint drágítaná a ktg.-eket.
Az sztem mégjobban idegesítő, hogy mobiltelefonoknak és a laptopoknak a tölője miért nem szabvány!!?????? minden telefont mini usb-vel kéne tölteni és egyfajta laptop töltő csatlakozó kéne. Ez is az EU dolga lenne. Mégjobban idegesítő!

Terézágyú 2010.07.19. 09:09:00

@longlife:
"akkor a Magyar vállalkozó szopna "

Igen, de a 'magyar' szó továbbra is kisbetű, ahogy egy sorral feljebb írtad :)

okostojgli (törölt) 2010.07.19. 09:13:31

Én csak azt nem értem, hogy miért nem lehet a dátum mögé/elé nyomtatni a dátumformátumot (DMY, NHÉ vagy ÉHN), esetleg a kötő- vagy perjel helyett a megfelelő betűt, ha már spórolni kell a hellyel és a festékkel (D19M07Y10 vagy É10H07N19).

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.07.19. 09:15:26

hivatalos:
www.iso.org/iso/date_and_time_format

Végre egy hely, ahol nem a magyarok a hülyék
:)

Magyar sorrend a dátumban, 24 órás óra stb.

2010.07.19. 09:15:40

@Terézágyú: A programozók azt mondhatják a magyar nyelvre, hogy objektumorientált. :) Ebben előrébb vagyunk másoknál. Mi azt írjuk, amit mondunk, és pl. azt, hogy kutya, nem olvassuk hétféleképpen. Valamint ha leírjuk a szó végén az 'a' betűt, akkor ki is mondjuk, mi több, utolsó betűként pont a szó végén mondjuk ki, és nem előzi meg pl. a 'ty'. Ez azért elég komoly előny más nyelvekhez képest.

Senor Ramon 2010.07.19. 09:16:55

Nekem is régóta böki a szemem ez a dátum dolog. Én a nemzetközi egységesítést támogatnám, erre tökéletes lenne az ISO.
Ha egyes országok mégis regaszkodank a megszokott nemzeti formátumukhoz, akkor a hónapot három karakteren ábrázolva megoldódna a probléma.
(2010.008.06. vagy 06-008-2010)

szutyika 2010.07.19. 09:18:26

Egy új EU szabályozás miatt kell átállnia minden gyártónak az "EU formátumra", ami ugyan nem egy egyik meg a magyarral, viszont így minden EU-s termék esetében egységes lesz.

A legzavaróbb az, ha egyik terméken így van, a másikon meg amúgy. Így legalább egységes lesz, csak meg kell szokni.

longlife · http://testepitescsakitt.blog.hu 2010.07.19. 09:22:09

@Terézágyú: igen már írás közben észrevettem csak lusta voltam kijavítani :DD jó lesz az nagy M-el is :DD

Terézágyú 2010.07.19. 09:26:45

@longlife:
"igen már írás közben észrevettem csak lusta voltam kijavítani :DD jó lesz az nagy M-el is :DD"

Hát látod ez a gond az idegen nyelvekkel: hogy marha könnyen begyűrűznek ezek a dolgok. Hogy x év Word/Windows/angolnyelv-használat után már erre áll rá a kezed...
Ugyanez lesz a dátummal is... én nem csodálkoznék, ha pár év múlva majd erről lenne a vita, hogy miért kéne az évszámmal kezdeni egy dátumot, mikor... stb. stb.

És ez nem légből kapott dolog: már volt ilyen vita a tizedesvesszővel...

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2010.07.19. 09:26:48

Teljesen mindegy, hogy milyen formátumban írják rá, mert egy életkor felett már úgysem tudod elolvasni. Régebben az állategészségügy 5 ször dobta vissza a tejtermékeink csomagolóanyag tervét, mert nem voltak elég nagy betűvel írva a lényeges információk. (beltartalom, fogyszthatóság). Ma akár az is lehetne rajta, hogy rötyötyö-retyetye-ratyatya, mert csak egy összefolyó massza az egész. Ennek persze az is oka lehet, hogy régebben tej-tezsír-hús, liszt stb voltak a termékekben, ma pedig a a bálnafingtól kezdve minden, míg a "névadó összetevő" csak nyomokban.

2010.07.19. 09:28:31

Egyébként jó ez a mostani rendszer. Főleg a gigafoodnak és a hozzá hasonló élelmiszer-hamisító-átdátumozó cégeknek.

fülzsír 2010.07.19. 09:30:55

Én már 2002 környékén írtam a fogyasztóvédőknek, de nem igazán fogták föl a dolgot.

Azt hittem, hogy az emberiségnek a 2000-es év után lesz annyi esze, hogy legalább az évet 4 karakterrel jelzik. De nem bazzeg.

02 03 01

és akkor ebből döntsd el, mikor jár le.
Inkább képesek alányomtatni (kisbetűvel), hogy év/hó/nap, mintsem értelmesen kiírják azt a kurva dátumot.

A másik undorító dolog amikor a fémbe van belenyomva a dátum. Azt még én 30évesen sem mindig látom.
De a legszebb a camping sajt, vagy a hasonlóan csomagolt májkrémek esete, amikor a nejlon-hengert összetartó alumínium gyűrűre nyomtatják a dátumot. Nagyítóval -talán- el lehet olvasni.

Moncsalaki 2010.07.19. 09:35:47

@promontor:
HÁt azt nem tom, hol lehet feljelenteni :-)

Amúgy az biztos, hogy egy gyártó egy - a totál legyártott mennyiségéhez képest - porbafingó mennyiség miatt nem fogja átállítani a rendszerét... Szóval az EU-s szabályozás még járható út, de az is csak ugye az EU-n belül működő gyáraknál érvényes. Amit máshonnan, pl. a Távol-Keletről hoznak, még mindig másként lesz dátumozva... :-)

A sok apró betű meg sajnos annak köszönhető, hogy rengeteg a kötelező szöveg (Mo-n több, mint az EU-ban, ilyen szempontból sokszor szigorúbbak vagyunk) és emellé a marketinges szeretné ráírni azt is, hogy miért, mire jó a termék, hogy "eladja"... Szóval ördögi kör :)

fülzsír 2010.07.19. 09:41:12

a másik dolog, hogy lassan a világnak fel kéne fogni, hogy a magyar szabvány nagyon jó dolog.
Mert példul karakteresen tárolva az év.hó.nap formátumot van értelme sorbarendezni. A másik, hogy a vezetéknév-keresztnév sorrendet tartva elég lenne egy mezőben tárolni a nevet. (nem kell külön firstname, lastname)
A táblázataikban úgyis elől szerepel a Lastname, tehát egy picit agyatlanok.

Cserébe mi magyarok elfelejthetnénk a tizedesvesszőt.

Lower 2010.07.19. 09:43:23

Miután én vagyok a vevő, így ha nem írják rá, hogy milyen formátumban van akkor én meg nem veszem meg, nem azért megyek be a boltba, hogy olvasgassak:)
Ha mindennek kibogarásznám a lejárati idejét akkor rám oltanák a villanyt.

Terézágyú 2010.07.19. 09:47:15

@fülzsír:
"Cserébe mi magyarok elfelejthetnénk a tizedesvesszőt. "

Nehogy azt hidd, hogy csak mi használjuk... valójában a világ fele vesszőt használ...

na__most__akkor 2010.07.19. 09:47:45

1. Akik ékezet nélkül írnak, megint egy MAGYAR vonatkozású témában, menjenek a (TUDODHOVAVAZZE).

2. A programozást ÉRTŐK is szívnak, amikor a dátum nem a legmagasabb értékű helyen kezdődik.

Én értem, hogy RÉGEN, (ókorban, középkorban, akármilyen régikorban azt mondták, hogy
"KRISZTUS egyházának felemelkedése ezekben az utolsó napokban, amikor is ezernyolcszázharminc év telt el a mi Urunk és Szabadítónk, Jézus Krisztus testben történő eljövetele óta, szabályszerűen megszervezvén és megalapítván, országunk törvényeinek megfelelően, Isten akaratából és parancsolataira, az áprilisnak nevezett negyedik hónap hatodik napján"

1830.04.06 helyett.

Hülyék mindig lesznek.

De, ha szabad kérnem, ne BASZOGASSÁTOK az idősebbeket. Mi is értünk magyarul, mi is tudunk gondolkozni. Meg ti is, ha megéritek. Én megértem azt az "idősebb" kort. Szerencsés vagyok. A leszármazottaim nem akartak "elaltatni", mint a gutaütött kutyánkat.

"egy életkor felett már úgysem tudod elolvasni"

Anyád, apád, nagyanyád, nagyapád. Ha tudod, kik ezek.

NYUGGER vagyok, és Suzukim van részletre. Csakhogy legyen mit fikázni.

2010.07.19. 09:47:47

@fülzsír: Valaki már célzott rá, de nem ismerem a problémát: Mi a baj a tizedesvesszővel?

Platon 2010.07.19. 09:49:13

Nagyon egyetértek, pont a napokban filóztam a hűtő elött állva hogy vajon lejárt e a szardellapaszta, aztán végül kidobtam, mert sehogyan sem tudtam megállapítani milyen dátum formátumban van feltüntetve.

Véleményem szerint ha magyar nyelvterületen ilyen jelölést alkalmaznak, és nem tüntetik fel hogy milyen formátumban van az pont ugyanolyan mintha fel sem tüntetnék. Azaz jogsértő.

Terézágyú 2010.07.19. 09:51:49

@kermi:
"Valaki már célzott rá, de nem ismerem a problémát: Mi a baj a tizedesvesszővel?"

Én céloztam rá :)
Az a baj, hogy sokak (értsd: angolszászok) szerint olyan nincs, hogy tizedesvessző, merhogy tizedespont van :)

tbs1001 2010.07.19. 09:52:05

Dátumra ISO szabvány van, ha mindenki azt használná, akkor mi örülnénk. :D ( en.wikipedia.org/wiki/ISO_8601 )

acsa77 2010.07.19. 09:55:44

Még szerencse, hogy aki piacon vásárol, annak ránézésre kell tudnia, valamint a kereskedő üzleti jövőképére kell bíznia a frissességet :) Ahol meg nagy a forgalom áruházban, ott szinte frissen jön a liszt, kakaó stb. is. Franc vesz félkész/kész élelmiszert - óriási vízfejet (10x) kell fizetni abban mindig. Ez érvényes a legolcsóbb májkrémtől kezdve a libamájig. Mert pont a máj az, ami az egyik legegyszerűbben elkészíthető étel, akár sütve, akár lassú hőkezeléssel.

A kenyérnél csak 3x árat kell fizetni, de a pékárunál megint 10x.

Moncsalaki 2010.07.19. 10:06:31

@na__most__akkor:
Nem mindenkinek van magyar billentyűzete, sztem, pl. aki nem itthonról kommentel, nehezen írna ékezettel...

Hümüzhümümüz 2010.07.19. 10:07:47

Mekkora szerencse, hogy 2012-ben elpusztul a világ, nem kell ilyen egetrengető kérdésekkel foglalkozni. :D Erre a kis időre meg már felesleges kitalálni egy új, normálisabb dátumozási szisztémát.

De azért mikor majd felvásárolom a Tescoban a babkonzervet - pusztulás utáni időre - oda fogok figyelni a lejárati dátumra. Nehogy már romlott kajától offoljak meg egy világvége után. :S

KuJa 2010.07.19. 10:09:25

hajrá fogyasztóvédelem, lobbizzatok hogy nálunk bármilyen kereskedelmi terméken csakis az iso szerinti feltüntetés legyen törvényes.

yyyy-mm-dd

ftw!

Hümüzhümümüz 2010.07.19. 10:09:33

@Moncsalaki:

LOL... Laptopról nem esnek le az ékezetek, ha elhagyod az országot. :D:D:D

algi 2010.07.19. 10:10:02

Ez semmi, mert 11.07.10 az vajon 2010 vagy 2011. Ráadásul az amcsik meg 3. sorrendet használnak, amihez szinten van szerencsénk. És ahol a hónap nincs kiírva? 10.11?

Megjegyzem, az igazi gond az nem az, hogy magyar-e a szabvány, hanem az, hogy mindegyik terméken más sorrend van.

algi 2010.07.19. 10:10:50

Mármint nem a hónap, hanem a nap.

Egyébként szerintem a megoldás az lenne, hogy a magyaroknak magyarul odaírják a szabvány dátum fölé, hogy melyik melyik, a külföldi meg már úgyis tudja.

Terézágyú 2010.07.19. 10:12:19

@Moncsalaki:
"Nem mindenkinek van magyar billentyűzete, sztem, pl. aki nem itthonról kommentel, nehezen írna ékezettel..."

Az ékezetes írás nem a billentyűzettől függ, hanem a beállításoktól.

Hümüzhümümüz 2010.07.19. 10:12:57

@algi: vagy például 10/10/10 a lejárati dátum, az milyen rossz... :D :D

DaveSlim 2010.07.19. 10:17:45

Biztos azért van, mert magyar vagyok és itt élek, de teljességgel logikátlan az EU szabvány.... Gondoljunk már bele... először mindig a "legnagyobbat" írjuk, aztán a kisebbet, aztán a legkisebbet, stb. Ez a logikus. Ezek szerint az Eu-ban az órák is úgy mutatják az időt, hogy:
12 másodperc, 25 perc, 12 óra???? Ha nem így, akkor miért nem, ha már a dátumnál így van?! Szánalmas.
Igenis az a logikus, hogy "fentről lefelé" haladunk:
2010. 07. 19.

Moncsalaki 2010.07.19. 10:20:33

@Hümüzhümümüz: na de ha nem Mo-n vetted / kaptad, mint céges, nincs rajta magyar ékezet, ez tuti! Ahogy a magyaron sincs német pl... Vagy ciril betű... :-)

Moncsalaki 2010.07.19. 10:22:37

Jah, és ha valakinek a mindennapi munkája során praktikusan nem a magyar felosztást kell használnia (pl. külföldön dolgozó barátaim), nem fogják átállítani minden levélíráskor, pl. mert amúgy meg a munkához nem az kell...

vismaior · http://www.elestar.hu 2010.07.19. 10:23:17

Hé, emberek, már van rá szabályozás: 26/2010. (III. 19.) FVM rendelet

www.fvm.gov.hu/main.php?folderID=957&ctag=articlelist&iid=1&articleID=15600

Az elfogadott sorrend EU konform: NN-HH-ÉÉÉÉ, vagy NN-HH-ÉÉ

2010. júliustól hatályos, a régi módszer (gyakorlatilag bármilyen sorrend) még elfogadott 2011. 12.31-ig.

Hümüzhümümüz 2010.07.19. 10:25:13

@Moncsalaki:

Ööö... Akkor teszel rá magyar vindózt, vagy magyar language packot és filccel ráfirkálod hol az Ő, meg az Ű... :D Bár lehet kapni cimkéket is. Többi beállítás kérdése.
De a lényeg az, hogy ékezetek elhagyásából nem lehet kapásból arra következtetni, hogy az illető nincs itt.
IP cím leinfózása az egyetlen tuti megoldás arra, hogy megtudd honnan ír az illető. :)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.07.19. 10:25:49

Csak egy mondat az ékezetes kommentelésről.
Velem is gyakran előfordul, hogy mobilról netezek, olyanról, melyben alapból angol az érintőbillentyűzet, természetesen az ékezetek előcsalogathatók, de míg egy ékezetet kihozok belőle, leírhatok három-négy másik betűt, így olyankor nem használom, és megértem, ha más se használja, ha macerás.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.07.19. 10:29:10

@vismaior:
Ez elég szomorú, ha így van. :(

Akkor ezentúl a magyar nyelv helyesírási szabályait is módosítjuk, és átszokunk arra, hogy teszemazt "Született: 28. január 1971" meg a forgalmi érvényessége, az igazolványok és a bankkártyák is átállnak?
Mert az a legnagyobb baromság, hogy bizonyos dolgokban ezt a hülye angolszás formátumot követjük, másban meg a magyar (szerintem logikusabb) formát...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.07.19. 10:30:04

@Daily Shark:
Továbbá a hivatalos levelezés dátuma, a felszólítások, a csekkbefizetési határidők?

Terézágyú 2010.07.19. 10:37:15

@Daily Shark:

Elhiszem, hogy macerás, de gondolj bele, hogy az ékezet is a magyar helyesírás része - ha úgy tetszik: szabvány.
Ahogy pl. a dátum írása is - ami ellen te is kikelsz... :)

Egyszerűen nyomás alatt kellene tartani a mobilszolgáltatókat, a szgépgyártókat, a programozókat stb., hogy mi itt magyarok vagyunk, elvárjuk, hogy ugyanolyan könnyedén lehessen magyarul is írni az általuk nyújtott szolgáltatás révén, mint angolul stb.

Ha belegondolsz, az is fura, hogy pl. Szávay Ágnes is a nagy tenisztornákon Szavay Agnes. Vajon miért? A sokmillió dolláros kijelző/sorbarakó stb. számítógépes kütyü miért nem tudja hogy vannak ékezetes betűk is? Elvégre 2010 van. Nem igaz, hogy nem lehetne elmagyarázni pl. a Moto GP kijelzőrendszerének, hogy TalmÁcsi, GÁbor - és ha szükséges a sorbarakás akkor azt is, hogy tekintse az Á-t A-nak. 2010 van...

najmanna 2010.07.19. 10:38:41

néha még plakátokon, koncert dátumaként is ez a hülye számhalmaz szerepel, aztán találgathatok! le vele!

Willy 2010.07.19. 10:39:14

Ha már hozzáfogsz a bosszankodásnak utána kellene nézned. Mert így magában ilyen ősmagyar elégedetlenkedési rítus marad.
hint: ISO 8601
Nem magyar áru magyar forma, mivel a legtöbb termék nemzetközi terjesztésű. Inkább az EU-nak kellene eldönteni hogy betartja a _nemzetközi_ szabványt és úgy _is_ kéri a gyártó szájíze szerinti (a leggyakoribb felvásárlópiac igénye szerint) feltüntetett dátum _mellé_.
Ennyi. De ez a pénzről szól.

vismaior · http://www.elestar.hu 2010.07.19. 10:40:47

@Daily Shark: Különösen azért vicces a helyzet, mert az EU még csak most tárgyalja ezt az új, egységes formát, elvileg decemberre lesz döntés, mi meg itthon gyorsan, ügybuzgó módon már le is cseréltük a régit és be is vezettük az újat.

Aztán ha nem lesz egységes EU formátum, mert nem szavazzák meg, akkor adtunk a sz.nak egy pofont...

Arról nem is beszélve, hogy a formátum jelölést (nap-hónap-év) továbbra is fel kell tüntetni a dátum felett, zárójelben, kettősponttal... Akkor meg mi az értelme??? ÁÁÁÁÁ...

A csomagolóanyag gyártók meg jól jártak, mert mindenki cseréli a zacskót, dobozt, klisét, nyomatot...

Istencsaszar 2010.07.19. 10:43:36

Gyerekek,

Hát nekem ez elég 1 értelmü, hogy német dátum.
07.08.2010 = agusztus 7
Angol
08.07.2010 = agusztus 7

Magyar
2010.08.07 = augusztus 7

Mindettöl függetlenül felháboritonak tartom, hogy nem magyar dátum formátum van a tejen:(

Istencsaszar 2010.07.19. 10:44:32

Egységes? Egységes német forma?
Mert a németé n/h/év

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.07.19. 10:44:44

@Willy:
Nem volt célom oknyomozó vagy feltáró riport írása és gondoltam, hogy a hozzád hasonló szakértők majd úgyis megírják a tutit. :D
Én csak leírtam a problémámat.

Terézágyú 2010.07.19. 10:48:32

@Istencsaszar:
És ha ezt látod: 07.08.10 akkor tudni fogod, hogy ez német, angol, vagy magyar dátum? :)

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.07.19. 10:49:20

@Terézágyú:
Én ennél rugalmasabban kezelem a dolgot,rövidebb magánjellegű közleményben nem tartom lényegesnek annyira.
EGy blogra küldött cikkben már igen.

Szerinted milyen nyomást lehetne gyakorolni a HTC-re, mikor alig ad el párezer telefont itthon?

Ráadásul nyugodtan mondhatja, ott az ékezet, csak kicsit küzdened kell érte. Egy érintőképernyős telefonon amúgy is eléggé ki van centizve a billentyűk helye, hogy ne üss félre, ide nem lehet még beszorítani fél tucat ékezetes karaktert. Maximum annyit tudnék elképzelni, hogy be lehessen állítani szoftverből, hogy bizonyos nyelvek esetén az alapértelmezett karakter hosszú lenyomásra a magyar ékezetes legyen, illetve az jöjjön fel elsőnek.
De az oprendszer nem sem létezik magyarul amúgy. Nem éri meg nekik erre fejleszteni.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.07.19. 10:52:47

Igazából mindegy, hogy a sarki kisboltban az unatkozó eladók a nap/hónap/év, vagy a hónap/nap/év jelölést kapargatják le a kefírről:)

esef 2010.07.19. 10:54:03

@pavor nocturnus:
Az én bankkártyám 11/11. Nem is tudom meddig érvényes... :)

@DaveSlim:
Logikus a nap/hónap/év is, csak nálunk nem ez a megszokott.

Terézágyú 2010.07.19. 10:56:35

@Daily Shark:

"Szerinted milyen nyomást lehetne gyakorolni a HTC-re, mikor alig ad el párezer telefont itthon?"

Asse tudom mijaza hátécé, úgyhogy nem tudom... :)
De a legegyszerűbb nyomás, ha eleve így kérünk mindent.
Én pl. nem vennék angol billentyűs laptopot semmi pénzért.
Szávay helyében pedig szólnék, hogy bocsesz, az első 'a' betűn van egy vonás a nevemben... Ha mások is kérnék, illetve a németek is, hogy pl. ő Günther és nem Gunther, akkor elindulna a dolog.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.07.19. 10:57:30

@esef: Mindenesetre a magyar nyelvi és gondolkodási struktúrák logikáján erőszakot tesz.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.07.19. 11:02:10

@Terézágyú:
A HTC a tajvani High Tech Computer nevű okostelefon-gyártó.
Jelenleg a piacon egyik legjobb olyan készülékük van, ami egyesíti azokat a funkciókat, melyeket én általában egy mobil eszköztől elvárok és használok.
Pillanatnyilag nincs olyan készülék tudomásom szerint, ami csak megközelítené ezt és magyarul elérhető lenne. Várhatólag nem is lesz.
Ebben a szegmensben egyelőre nagyon kevés olyan készülék van itthon forgalomban az össz forgalomhoz képest, hogy a gyártónak megérje lokalizálni. Már csak azért is, mert aki tényleg használni akarja, megveszi így is, nem vár potyára a magyarításra.
Tudom, ez konzumidiotizmusnak is mondható...

2010.07.19. 11:05:32

Van nemzetközi időformátum:
www.w3.org/QA/Tips/iso-date
www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=40874

A következőképp kell írni nemzetközileg szabványosan a dátumot: yyyy-mm-dd

Lehet örülni, majdnem ugyanaz, mint a magyar írásmód. Szerintem azt könnyen
át lehetne verni a törvényhozáson, hogy a lejárat dátumát ISO formátumban legyen kötelező leírni a termékre.

karatekutya 2010.07.19. 11:13:17

@esef: Ha annyira logikus a n/h/é, akkor ezek az emberek miért nem használnak óra:perc"-et perc:óra helyett?

karatekutya 2010.07.19. 11:13:48

természetesen a "miért nem" = "miért".

karatekutya 2010.07.19. 11:15:43

@Daily Shark: A definíció nem is az év/hónap/nap-pal operál, hanem azt mondja ki, hogy "from the most significant to the least significant". Ez az ami logikus.
Ez akár egy címre is: (ország->város->utca->házszám->emelet->ajtó).

egy-fo-epitesz 2010.07.19. 11:17:52

NAGYON FONTOS és teljesen egyetértek azzal, hogy magyar legyen a dátum.
két hozzáfűzés
-a következő a nevek cseréje lesz? ami ugyanilyen nevetségesen nem praktikus... meg kell nézni egy "külföldi" névsort családnév vessző és keresztnév. ÉRTELMETLEN AGYATLANSÁGOT miért KELLENE HONOSÍTANI???? és mégis fordítva használják... ESETLEG ÁLLJANAK ÁT ŐK!!!! MIND! de most komolyan. (ha akarnak)
-volt pillanatnyi előnye hogy magyar dátum van a jogsin. Lejárt nem vettem észre. Csak angliában a kocsi bérléskor, de szerencsére "más sorrendben" teljesen jó volt... plusz az uj jogsin már az évszám is csak két karakter... Pedig agyatlanság. simán a leglogikusabb, mint a névvel és mindennel a "közelítés, szűkítés elve", azaz 2010.07.17. KÉSZ PUNKTUM. ebből nem engedek

G1 2010.07.19. 11:22:03

Ha egy pillanatra eltekintünk attól, hogy az ISO szabványban már épeszűen átgondoltk és szabályozták, akkor a következő előforduló 3 formátum
yyyy-mm-dd (éééé-hh-nn)
mm-dd-yyyy (hh-nn-éééé)
dd-mm-yyyy (nn-hh-éééé)
közül józan paraszti ésszel is az elsőt kellett volna választani, hiszen az az egyetlen, ami nem félreérthető bármiféle magyarázó felirat nélkül sem.

ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2010.07.19. 11:32:52

@is: Pont ezt akartam írni a post olvasása után. Az amcsiknál hónap, nap év van.

karatekutya 2010.07.19. 11:33:46

@G1: Ez rossz megközelítés. Én pl. cukorral eszem a túróstésztát, de van aki világéletében borssal ette.
Tehát aki a mm-dd-yy világban nőtt fel, annak az a logikus és nem is fogja eltéveszteni.
Az, hogy világszinten mit kellene használni, arra már ott az ISO, hiszen a saját mértékegységek is mindenkinek saját magának voltak logikusak (míg természetesen a 10-es számrendszerre épülőek a leghasználhatóbbak), ezért kell egy "felsőbb erő", ami kikényszeríti a szabványosságot.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.07.19. 11:38:26

@karatekutya:
Akkor már csak azt nem értem, miért így kell címezni az angolszász leveleket:

Házszám-utca-település-állam-irányítószám-ország

Valaki1 (törölt) 2010.07.19. 11:38:36

csak azt nem értitek kedveseim, hogy magyarország már nem gyárt élelmiszert, pl. tejet sem.
a szlovák, szlovén, osztrák, német gyártó pedig azért írja EU formátumban mert vagy 10 EU országba szállíthja a termékeit és így az általános formátumot írja rá mert mondjuk a 10 célországból 7-ben az+ az eu.ban is az a megszokott nagyrészt.

szerintem inkább azonn kellene kiakadni mifaszért nem tud ez az elbaszott ország már tejet sem gyártani, a többiről nem is beszélve, de basszameg kenyeret sem, az is bajor pékség meg auchan-tesco.
komolyabb munkájú élelmiszer meg már magyarban nem is létezik (tartós élelmiszek, konzerv, édesség..stb)

na__most__akkor 2010.07.19. 11:55:36

Azért legalább odáig eljutottunk, hogy néhányan (közülünk) elgondolkoznak.
Az ékezet is a magyarságunk része.
Aki nem tudja használni/installálni, az nem magyar. Vagy lusta magyar. Vagy szarházi magyar.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2010.07.19. 11:56:21

@Valaki1: Érdekes, én kizárólag magyar tejet iszom, nem nagyon jártam olyan helyen ahol ne lenne.

dukeekud 2010.07.19. 12:27:40

Egyaltalan van arra epeszu logikus magyarazatuk, az amcsiknak,angoloknak, hogy miert nem normalisan irjak a datumot, ahogy az logikus ?

Es azt is lelonem aki a 12 oras idoformatumot kitalalta.
Ja es be kene tiltani az ekezetes betuket. :)

G1 2010.07.19. 12:39:29

@karatekutya: Látom nem figyelsz. Nem az a kérdés, hogy kinek mi a logikus a saját kis házatáján, mihez szokott vagy nem szokott hozzá, hanem a 3 lehetséges felirati mód közül - amikor a termékre nézve külön magyarázat szerint nem tudod, hogy a tagok mit is jelentenek, csak hogy ez a 3 formátum létezik egyáltalán - akkor a ISO szerinti (yyyy-mm-dd) verzió az egyetlen közülük, ami nem félreérthető, hiszen ott egyértelműen csak ez a sorrend és tartalom van a formátumban meghatározva. Még véletlenül sem kell azon gondolkodnod, hogy az utsó két tag közül melyik pl a hónap.
És persze szvs megszokni sem lenne nehéz azoknak, akik nem ezt használják, mert logikusan is épül fel. :)

Piszkos Freud a ... 2010.07.19. 12:48:46

Az a röhej, hogy végre van valami, amit a nemzetközi szabályozás a magyarral megegyezően rögzít (a dátum-sorrendet), és a nagymagyar nemzeti felbuzdulás ennek ellenére a szar (ebben tényleg szar!) nyugatit majmolja! Ahelyett, hogy tényleg odaállnának Brüsszelben a placcra, hogy "ragaszkodunk hozzá, hogy mindenütt vezessék be a NEMZETKÖZI szabályoknak megfelelő jelölést"! Ennél védhetőbb, indokolhatóbb előterjesztése még sose volt kormánynak.:) Ehelyett mindenféle gittegyeletekkel szórakoznak, meg kormányhatározatot fogadnak el arról, hogy elítélik az Európai Bíróságot, amiért az elítélte az olasz államot, amiért azok úgy ítéltek, hogy nincs igaza annak a szülőnek, aki ellenzi a feszület kifüggesztését az állami iskolák tantermeiben...

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.07.19. 13:02:28

@na__most__akkor:
"Aki nem tudja használni/installálni, az nem magyar. Vagy lusta magyar. Vagy szarházi magyar. "

Aki ilyeneket ír, ilyen szavakkal, az meg egy idióta náci, akinek nem fér a fejébe, hogy
1. külföldön NEM installálhatsz (akarom mondani, telepíthetsz) más karakterkészletet más ember/cég gépére;
2. aki régen (10 évnél több) foglalkozik gépekkel, annak a gépelés közben az angol billentyűzetkiosztás a megszokott;
3. túl hülye ahhoz, hogy pótolja az ékezeteket fejben, pedig nem olyan nehéz.

Úgyhogy akadjunk le erről a témáról, és találjuk ki, kinél kell javaslatot benyújtani az ISO szabvány Magyarországon való bevezetése érdekében.

Terézágyú 2010.07.19. 13:25:26

@peetmaster:
"1. külföldön NEM installálhatsz (akarom mondani, telepíthetsz) más karakterkészletet más ember/cég gépére;"

Igen, lehet, hogy erről van szó... de minden ilyen esetben??? nem hiszem.

"2. aki régen (10 évnél több) foglalkozik gépekkel, annak a gépelés közben az angol billentyűzetkiosztás a megszokott;"

Ez nem érv. Szokjon hozzá, hogy ékezetekkel kell írnia magyar szöveget. Én pl. legalább húsz éve szgépezek, és pl. 1995 táján én is furcsán néztem a magyar billentyűzetkiosztásra. De ez 1995 volt, most pedig 2010 van.

"Úgyhogy akadjunk le erről a témáról, és találjuk ki, kinél kell javaslatot benyújtani az ISO szabvány Magyarországon való bevezetése érdekében."

Vedd észre, hogy ez a kettő ugyanaz a téma, vagy legalábbis a gyökerei ugyanazok. Ha neked fontos a magyar rendszerű dátumozás (ezek szerint igen), akkor miért akadsz ki azon, hogy egy csomó embernek meg az ékezetek is fontosak? Ahogy korábban írtam: az ékezetek is "szabványok" a magyar nyelvben.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.07.19. 14:29:49

@Terézágyú: veled egyébként egyet szoktam érteni, de ebben a kérdésben ragaszkodnék az álláspontomhoz.
1. Velem pl. az elmúlt 4 hétben 2 hétig ez volt. Ez persze nem átlagos, de itt is sokan írnak külföldről.
2. Az éktelen írás nem akadályozza a megértést, ellentétben a dátumtémával. Én is kb. hasonló ideje használok gépet, és megtanultam így is megérteni.
Úgy is mondhatnám, nem a dátumozás rendszerének magyar mivolta a fontos, hanem az ésszerűsége.

Terézágyú 2010.07.19. 14:53:32

@peetmaster:
"veled egyébként egyet szoktam érteni, de ebben a kérdésben ragaszkodnék az álláspontomhoz."

Basszus, most elpirultam, hogy mondjak így ellent neked? :)

"2. Az éktelen írás nem akadályozza a megértést, ellentétben a dátumtémával. Én is kb. hasonló ideje használok gépet, és megtanultam így is megérteni."

Ez nem egészen igaz. A "dátumtéma" sem mindig akadályozza a megértést, van, amikor bármelyik verzió is egyértelmű, vagy ki lehet okosodni rajta - ugyanakkor az ékezetnélküliség is olyan, hogy gyakran bizony nem mindegy, hogy van-e ott ékezet. Általában érthető - de nem mindig.

"Úgy is mondhatnám, nem a dátumozás rendszerének magyar mivolta a fontos, hanem az ésszerűsége."

Hát, azért ez úgy hangzik, mintha a magyarban használt ékezeteknek nem lenne ésszerűsége... :) Pedig van :)

Egyébként igen, ez a legfőbb érv az ékezetek mellett, hogy a magyar nyelvben VANNAK. A magyar nyelvhez hozzátartoznak az ékezetek. Használjuk tehát ezeket, még akkor is ha valamilyen oknál fogva nehézkesebb így írni.

Ha a külföld azt látja, hogy annyira nekünk se fontosak ezek az ékezetek - akkor neki pláne nem lesz ez fontos, és nem teszi bele a kütyükbe, programokba, és akkor hamarosan tényleg 'Agnes Szavay'-k meg 'Gabor Talmacsi'-k leszünk...

Celtic 2010.07.19. 16:03:21

@pavor nocturnus: Ez nalam is gond, merthogy a 10/10-bol melyik a honap es melyik az ev, nem tudom. De annyira nem izgat, a bank kuldi majd oktoberben az ujat. Ha azon 10/13 lesz, akkor megnyugszom, sejtem, hogy nem harom honapos, hanem harom eves bankkartyam van :)

Celtic 2010.07.19. 20:32:56

@peetmaster: Az illeto hozzaszolasainak fele ezzel foglalkozik, hogy a masikat baszogatja az ekezetnelkuliseg miatt:
blog.hu/user/241796/tab/activity

Talan "Sixx!Anyad is nyugger?" egy ujabb manifesztacioja.

karatekutya 2010.07.20. 12:38:42

@G1: "akkor a ISO szerinti (yyyy-mm-dd) verzió az egyetlen közülük, ami nem félreérthető, hiszen ott egyértelműen csak ez a sorrend és tartalom van a formátumban meghatározva"

A világon sok ember él még rajtunk kívül, akik más betűkkel írnak mint mi (még ha a latin a logikus) más számokat használnak (még ha az arab is a logikus), sőt pl. a "vallás" nekik iszlámot jelent és nem katolikust. Tehát nem arról van szó, hogy mi a logikus 1 embernek, mert az nem számít, hanem az, hogy mi az egyetemesen logikus. És olyan pedig nincs, ezért találták ki az ISO nevű izét, aminek sokan alávetik magukat, pontosan abból a célból, hogy az 12.11. az két országgal odébb is november 12. legyen.
Azaz ha egy német megszokta, hogy 11.12. nála december 11. akkor nem fogja félreérteni.

A termékeken egyébként 10/11/12 szokott szerepelni, az évet nem írják ki 4 számjegyyel, így egyáltalán nem egyértelmű a formátum.

karatekutya 2010.07.20. 12:39:28

fenébe :) 11.12-t akartam írni!!!

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.07.20. 14:14:42

@karatekutya: akkor ezzel meg is van az indok :))

@Terézágyú: nekem nem szokás ellentmondani, drága ;)

"Hát, azért ez úgy hangzik, mintha a magyarban használt ékezeteknek nem lenne ésszerűsége... :) Pedig van :)"

éppen van, mert nem mindegy, hogy szárnyaló, vagy, ööö... :)

De ha az angol ki tud mindent fejezni 26 karakterrel, akkor ELVILEG nekünk se kell több. Ráadásul fiatalkoromban, amikor még értettem az informatikához, kiszámoltuk szövegek redundanciáját. A mostani átlagos szóhosszhoz 3, max. 4 különböző betű is elég lenne, csak akkor nem lenne etimológia :(

01000101 01111010 az egyik véglet, a magyar meg a másik.

"Ha a külföld azt látja, hogy annyira nekünk se fontosak ezek az ékezetek - akkor neki pláne nem lesz ez fontos, és nem teszi bele a kütyükbe, programokba, és akkor hamarosan tényleg 'Agnes Szavay'-k meg 'Gabor Talmacsi'-k leszünk... "

Ez igaz. Másrészről a nyelv funkciója a megértés. Minél többen ismernek egy nyelvet, annál tökéletesebben tölti be a funkcióját. (Az ISO szabvány erre való: tökéletes nyelv akar lenni :))
Ha valaki Szavay Agnesről tudja, kicsoda, SzĘvay ╚gnes esetén nem biztos benne, akkor...

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2010.07.20. 14:15:18

@Celtic: a monománia még egy fikanicktől is unalmas.
süti beállítások módosítása